Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Kalle_AMK

Sämre prestanda med rostfri prop. Varför?

Rekommendera Poster

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=410974&highlight=impuls

I ovanstående länk beskriver jag mitt problem med min båt som blir väldigt orolig i maxfart.

Efter mycket läsande här på forumet har jag kommit fram till att problemet skulle kunna vara att motorn är för högt hissad för min standard alu-propeller. Jag kan inte sänka motorn då akterspegeln är så hög och motorn sitter så lågt den kan. Jag har även införskaffat en varvmätare och den visar ca 5600 varv/min vid max (36-37 knop GPS). 

Eftersom varvtalet är ok - 4800-5500 tror jag et skall vara för en mercury 85hp 1977 - så har jag köpt en rostfri propeller i samma storlek och stigning (Apollo 13.3 x 17P). 

Därmed borde prblemet vara löst och båten gå både snabbare och tryggare trodde jag, men ICKE. Jag upplever att den ventilerar/kaviterar mer på väg upp i plan och inte går den mindre oroligt på max heller. Däremot varvar den nu över 6000 och kommer bara upp i 34 knop.

Kan någon hjälpa mig med detta? Främst att förstå varför, men även ett tips på lösning.

Kapa ur akterspegeln för att sänka motorhöjden? En RF-prop med annan design?

 

Tacksam för hjälp.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt kan nämnas att om jag inte har fel ang. utväxlingen (jag tror den är 1:1,7) så blir slip med alu ca 25% och med rostfri ca 46%. 

Lite väl mycket, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chanser att du får bort vickandet är nog större om du hissar motorn högre.

1:1,17 verkar inte stämma.

Bytte själv från en alu. black max till apollo stål , gick då ner 1 och hamnar då på ungefär

på samma max varvatal vid WOT. Apollo är ingen extrem propeller men den gav mej mycket

bättre acceleration och mindre slipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag vågar hissa mer. Motorn måste ju få kylning. 

Kan man avgöra genom att titta längs kölens linje och på kylvattenintagens höjd om vattnet kommer att strömma in i kanalen eller är det andra faktorer som spelar in? Som jag nämnde i den länkade tråden har båten inte V-botten inte hela vägen bak till aktern utan har en platt/plan del den sista halvmetern. Kallas det luftsteg eller skida tro? Denna konstruktion gör att jag själv inte kan avgöra vilken hissning som är rätt, varken vad gäller propeller eller kylning.

Jag har läst någonstans att utväxlingen skall vara 1:1,7 - eller man kanske skriver 1,7:1. Här är länken:

http://www.piranha.com/motor_specs.php?id=3749

Dock står det ju faktiskt att dessa värden inet är verifierade. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din slip ökar från 25 till 46 med en propp som jag förmodar är agrresivare än den du ersatte så börjar man ju undra om det inte är fel på den proppen? Man kan hissa lite högre än att vattenintagens övre kant passerar botten. Detta för att vattnet s a s fyller igen gropen bakom båten så vattnet når vid motorn aningens högre än botten. Man kan oftast även plugga lite i den övre delen av vattenintagen om pumpen drar luft utan att det blir för snålt inflöde. Bäst är om du skaffar dej en vattentrycksmätare, ingen stor investering men då kan du se om motorn har vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag ska kolla efter en vattentrycksmätare. Låter sunt.

Det där med 25 och 46 % tar jag själv med en nypa salt. Det känns fel. Inte för att jag vet vad normal slip (heter det slipp kanske?) kan och ska vara, men ändå. 

I o f s vet jag ju att varven ökade ca 450 v/min och farten sjönk ca 2 knop.

Propellern har jag köpt beg på blocket. Den ser helt schysst ut och jag har ingen anledning att misstänka annat, men det kanske är där jag ska börja ändå. kan jag själv hitta fel förutom det uppenbara? Den ser ny ut utan minsta nagg i bladen.

Förresten skrev jag

Därmed borde prblemet vara löst och båten gå både snabbare och tryggare trodde jag, men ICKE. Jag upplever att den ventilerar/kaviterar mer på väg upp i plan...

Det är kanske så denna propeller ska bete sig. Den har ju hål framför bladen och jag läste någonstans om dylika hål att de var tänkta att hjälpa motorn upp i varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova en annan propp oxå för det här verkar skumt. Även om stigningen inte stämmer kan det va intressant ändå för att få ytterligare en referens. Tänk på att Yamaha proppar med 4,25 trumma oxå passar om du labbar lite med brickorna.

Venthålen påverkar mest under upplaning. Tanken är att det ska bubbla ut avgaser genom dom vid låg fart o högt gaspådrag. Detta för att smörja bladen o få motorn att varva upp där mer kraft finns. I fart uppstår ett undetryck bakom proppen som drar ut avgaserna den vägen så att bubblet genom hålen slutar. Ibland blir det tyvärr inte så utan konstigheter uppstår. Prova att plugga venthålen o se vad som händer. Sikaflex eller liknande funkar för tillfällig pluggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det slog mig att det konstiga kan ligga i alupropellern. Den satt på när jag köpte motorn i somras. Den är märkt 48-77344-17. Kan den vara fixat på något vis och det är i praktiken en annan stigning?

Jag provar att täta hålen i Apollon och köra med den igen. Det blir tidigast på lördag. 

Tack för tips.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det numret är bara Mercurys artikel nummer för just den proppen, en sk Black Max. Hittar du andra nuffror på den kan det tyda på att den är modifierad. Ja, nåt här är definitivt lite märkligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din beskrivning låter det som du åker på skidan .  Båten blir mindre stabil i hög hastighet med liten våtyta, bara å lära sig parera :)

 

/Wind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wind:

Ja, du kan ha rätt i det.  Det går nog att parera, men det kräver mycket aktiv körning. Det kanske bara är att acceptera. Att åka på skidan - iinnebär det att båten rör sig lite som en smörklick i en stekpanna? Det är inte kursstabiliteten som felar utan stabiliteten i längslinjen. Alltså att båten vickar från höger till vänster i snabb takt ungefär som om du sitter i båten och gungar den från sida till sida så fort du kan och så mycket du orkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag funderar över detta med skidan: När jag ska mäta hur mycket jag hissat motorn - mäter jag då förhållandet mellan kavitationsplattan och skidan eller kavitationsplattan och köllinjen? Eller är det någonstans däremellan? 

Om jag inte minns helt fel är kavitationsplattan nu ca 1-2 cm över skidans linje. 

Eftersom jag inte vet hur vattnet beter sig vid skidan vågar jag inte hissa mer. Eller gör jag det? Någon som vågar råda? Och ska jag i så fall som Jarb skriver plugga det översta hålet till kylvattenintaget?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vobbel minskar i regel med mer hiss. Om plattan bara är 1-2 cm över skidan kan du hissa mycket mer. Så länge överkanten på vattenintagen är under en tänkt linje från botten är det i regel inga problem med kylvattnet. Säker kan man dock inte va utan vattentrycksmätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips. Jag återkommer med resultat när jag pusslat lite med båten. 

Jag har ca 4 mil till båten och har lite svårt att komma iväg, men nu är jag spänd på nya resultat.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit upp båten tillfälligt och passade på att maxa med alupropellern. Ehum... jag vet inte riktigt varför, men nu varvar motorn ca 6050-6100 med den. Detta när jag trimmat ut till 5e hålet. jag är ju ofrivilligt powertrim-lös och måste fippla med sprinten. 5e hålet är mycket uttrimmat vilket märks tydligt innan man kommer upp i plan, men faktum är att om båten ska göra sina 34-37 knop måste jag ut minst till 4e hålet. Väl uppe i fart tycker jag att båten går lättare på 5e hålet, men varavar också mer men med ca 2 knops lägre hastighet. Det betyder väl att propellern slirar, eller? 4e hålet tycks vara snabbast och jag ska testköra en gång till med båda propparna för att vara säker

Ang. hiss:

4e hålet gör 20mm hiss om jag mäter i framkant av kavitationsplattan, 40 i bakkant. Här är alla kylvattenhål under köllinjen.

5e hålet gö 35 fram och ca 90 bak. Nu är det tredje hålet uppifrån räknat nätt och jämt under köllinjen. Jag har fortfarande ingen tryckmätare men jag ser att det sprutar vatten ur skvallerröret på motorns sida.

Om jag istället mäter kavitationsplattans linje hamnar den i båda fallen ca 10-15 mm under kölen, men det är kanske irrelevant.

Provar att bifoga en bild på motorn i 4e läget

Rätta mig om jag har fel - Om jag sätter på en prop med mer stävlyft så kan jag trimma in motorn mer (2a el 3e hålet kanske) och samtidigt hissa någon centimeter. På så sätt borde jag få mer fart, komma lättare upp i plan, lägre förbrukning samt kanske mondre vobbel.

Är världen så enkel?

Kalle

post-10020202-1394236851,9744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry. fel bild.

Den där föreställer kylvattenintagen med motorn i 5e läget.

Provar bifoga igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hiss mäter man normalt när botten och AV-plattan är parallella. Se bild från annat inlägg på länken. Ja du har ju väldigt mycket uttrimmat och det finns en gammal dumregel som säger att kan man trimma fullt utan att tappa grepp eller fart sitter motorn för lågt och man kan sätta upp den lite till på akterspegeln. Har du kört med pluggade venthål ännu?

Nu är jag ingen Mercury-man men är inte motorn du har av den typen med bladventilerna på vevaxeln? De brukar inte gilla och varva sådär värst över max rekommendation har jag hört. Bladventilerna kan tydligen emigrera ut i vevhuset med ras som följd..

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=415425

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb:

Jag har tyvärr inte gjort något åt varken propeller eller hiss ännu. Jag befann mig i tidsnöd och bestämde mig istället för att ta hem båten så jag skulle kunna fixa lite med den. Har bara kört 1,5 NM (till upptagningsrampen) sen sist. Då körde jag med alu.prop trimmat i 5e hålet.

Nånting säger mig att om ju högre motorn sitter desto mindre vinkel har motorn att jobba emot och har då svårare att trycka upp fören. Eller är det snarare så att ju mindre motstånd växelhuset har i vattnet desto mindre trycker den ner fören? 

Jag hoppas det blev rätt bild nu. Ska vara motorn i ens med botten. 3e trimhålet.  Hiss ca 20 mm och ca 28 mm kvar tills vattenintagen kommer ovanför bottenlinjen.

Låt säga att jag hissar 25-45mm. kommer då hål 4 som jag kört på tidigare resa fören mer eller mindre? Dvs båten gå med mindre eller mer våt yta.

Och så detta med varven. Jag övervarvar ju ganska mycket på max nu. Inte bra för motorn - det förstår jag. Dessutom snurrar ju propellern väldigt fort. Särskilt som jag har låg (eller hög - beroende på synsätt) utväxling. Ju högre fart på bladen desto lägre verkningsgrad antar jag. Eller har jag fel?

post-10020202-1394236853,6936_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, allt annat lika bör en ökad motorhöjd minska förmågan att hålla näsan högt men samtidigt har du ju vobblet som förmodligen kommer minska med ökad höjd. Med mer hiss o en aggresivare bladdesign o rätt varv så kommer det här nog bli bra till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Jag tolkar det som att jag börjar förstå smbanden - i alla fall i teorin. Nu skall det sättas i praktik...

Aggresivare bladdeign säger du. Jag har tittat på diverse. Stiletto advavantage, Laser II och Ballistic tycks vara det jag söker. Har även sneglat lite på fyrbladiga Stiletto Bay Pro. Fler blad ger bättre marchegenskaper vad jag förstår. Kan det även påverka vobblandet/dansen positivt.

Vad gäller stigning ska jag som Jarb föreslagit plugga hålen i min Apollo 17P och se vad jag får för varv - sen försöka räkna ut vilken stigning jag bör ha. Känns som 18-20P är nära sanningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb:

Om jag ska plugga de översta kylvattenhålen - hur gör jag då? Växelhuset är väl inget man svetsar i? Antar att katastrofen är ett snabbt faktum om det man pluggar med lossnar oc dras in i kanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballistic är inte särskilt stävlyftande o gillar oftast inte hissning något vidare. Stiletto och systerproppen Turbo 1 har jag mycket och goda erfarenheter av och de är hyfsade stävlyftare och tål hiss. Jag tror att Apollon är ganska lik Stiletton i bladdesign.

Laser II är även den en stävlyftare och har lite mer diameter än Apollo och Stiletto. Ett annat alternativ kan vara en Yamaha Pro Series i K-serie som oxå passar på Mercury, mycket diameter och stävlyft på dom oxå.

Trophy plus är ett fyrbladigt alternativ med mycket diameter som nog orkar hålla stäven högt även på hiss. Har ingen erfarenhet av Bay Pro i små dimensioner men är inte det främst en propp för flats och walleyeboats, dvs den är främst startsnabb..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För test funkar det bra med Sikaflex eller liknande men långsiktigt är det bäst att plugga dom genom att gänga i nåt o låsa med loctite eller helt enkelt svetsa igen dom. Finns ju även olika sorters stålplast men det har jag inte testat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Kul med andras erfarenheter när man saknar egna.

Återkommer när jag laborerat med de grejer jag har. Lite hiss och pluggade venthål som sagt...

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, kanske det. Jag ska som sagt prova med hiss och pluggade hål.

Återkommer efter test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu inte testat, så egentligen inget nytt.

Dock har jag hissat motorn ca 40mm. Större projekt än jag trodde. Fick kalla in 2 stora grannar som hjälpte till att lyfta av motorn samt lyfta på den igen någon dag senare när motorn skulle tillbaka. Det går nämligen inta att höja motorn särskilt mycket utan att modifiera akterspegeln eftersom fästbultarna som hänger in över kanten sitter ganska högt och om man hissar hamnar de i linje med kanten. De ända bulthål jag hittat finns längst ner på motorns upphängning. Lyckligtvis hade jag en 8mm stålplåt som jag kapade till samt borrade hål i och fäste upp på insidan av akterspegeln. Motorupphängningens hål i nederkan håller plåtens nederkant så nu känns det tryggt att köra. MEN jag har som sagt inte kommit iväg än. 

Jag har inte heller pluggat de översta hålen till kylvattnet. det översta är nu över bottenlinjen. Saken är den att jag inte litar på att Sikaflex inte lossnar och därmed far in i kanalen. Plugga medelst gängning medför väl metallspån vilket alltså innebär att jag måste montera av växelhuset. Det har jag tänkt göra, men inte förrän till vintern och någon vattentrycksmätare har jag inte hittat - inte letat ihjäl mig heller...

Jag har tänkt att när tillfälle ges sticker jag ut på en provrunda och håller noga koll på skvallerstrålen. Antar att jag inte vågar köra så länge på fullvarv eftersom det förmodligen är rejält övervarv.

Spännande...

post-10020202-1394236864,8414_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oooops! Såg nu att jag slarvade när jag svarade om kylvattenintagen, jag trodde du frågade om propellerns venhål, sorry. Till kylvattenhål skulle jag nog inte använda SIKA utan precis som du är inne på nåt stadigare. På dom växelhusen är väl hålen runda så att dra i en skruv o sen spackla över så det blir jämnt borde funka. Fast jag undrar om du behöver plugga nåt på den höjden, fixat nån vattentrycksmätare? Isf hade jag nog testat opluggat först..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Pluggat venthålen på propen har jag gjort.

Jo, de är helt runda och inte särksilt svårt att få till tror jag, men som sagt vill jag nog plocka ner växelhuset först.

Ja, då är vi på samma linje - jag provar utan pluggning. Förmodligen utn tryckmätrare också. Googlade lite nu och såg att watski har en tryckmätare för ca 800kr. Var sitter givaren till den om man får fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...