Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
breckan

Vinterförvaring - stängt eller öppet?

Rekommendera Poster

Den artikeln läste jag för några år sedan och blev då övertygad om att rätt sätt (för mig) är att stänga till så bra det bara är möjligt och ställa in en torkbjörn. Eftersom materialet till dessa är så pass billiga, 15 kr för en hink, 15 kr för ett durkslag och några kronor för vägsaltet så kan man ju ställa in så många torkbjörnar som man får plats med i båten! Vår 19-fotare med kabin skulle kunna ha fem hinkar och fukten skulle inte ha en chans! yes Nu tror jag att det i år blir max två anordingar och är övertygad om att det kommer räcka mer än väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pratats här om vägsalt i durkslag som sedan suger upp fukten, en utmärkt lösning som finns i den sk. Torrbollen. 

Men det kan vara bra att veta att det finns olika typer av salt och att det som man köper som vägsalt kanske inte alltid är den korrekta varianten. Använder man fel sort gör det kanske ingen skada men ej heller någon nytta.

Natriumklorid NaCl =vanligt koksalt (vid matlagning) men säljs även i en sämre renad variant som vägsalt (Byggmax kallar sitt för Gatusalt) i 25 kg-säckar. Fungerar sämre som fuktsamlare.

Kalciumklorid CaCl2= vanligt vägsalt, Fungerar bra som fuktsamlare i torrboll-liknande konstruktioner. Förekommer även i livsmedel som E-ämne 509.

Kaliumklorid KCl= ingår ibland som mindre mängd i koksalt, fungerar dåligt som fuktsamlare i torrbollar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalciumklorid är nämnd i tråden fyra gånger redan...men det är alltid bra med ytterligare ett klargörande! yes Snopet om man skulle råka köpa fel och ingenting händer...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA köp inte koksalt när vi skriver kalciumklorid. För det är inte samma. Koksalt har man till potatisen eller går bra att smälta is med. Koksalt fungerar inte till att avfukta båten.

Kalciumklorid går bra att smälta is med men inte bra till potatisen.

Bra med lite förklaring till skillnaden. Kan vara svårt att förstå. Därför bör det upprepas många många gånger.

 

Om någon känner sig osäker så återkom gärna.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med magnesiumkloriden då? Köpte en säck på granngården...  Tänkte köra med stängda principen i vintern men nu håller jag på att byta fönsterlister så jag antar att jag får vänta med att bygga mina torrbollar till det blir tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört med luftavfuktare några dagar till och från. Det ger verkligen en rejäl effekt i ett så till volymen litet utrymme som en båt är. Har inte tillgång till någon mätare, men det känns i halsen när man andas...

För den som kör med torrbollar kan ett tips vara att lägga saltet i diskhon så kan vattnet rinna ut direkt i avloppet. Kolla för säkerhets skull bara att det verkligen är rostfritt i hon så att det inte blir fula fläckar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör elektrisk i några omgångar, framförallt på de helger när jag besöker båten. Vill inte ha el inkopplad alltför länge när jag inte är i båten. Den elektriska är billigast möjliga, 1000 kr på Jula. Det har funkat bra nu när det varit ganska varmt ute och dessutom värme luftavfuktaren i sig upp båten några grader.

Planen är att använda den elektriska avfuktaren för att suga ur fukten ur inredning mm och därefter ha en torrboll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många intressanta inlägg om vinterförvaring. Själv har jag båten täckt med pressaar och det är lite öppet i för o akter så luft kan cirkulera. En skylight står lite öppen. Dynorna ställs på högkant med luftspalter emellan, tågvirke hängs upp luftigt. Har aldrig under 40 års tid haft problem med fukt, mögel eller annat oönskat. Förstår inte riktigt varför ni behöver laborera med så mycke kemikalier, avfuktare, elelement mm.

mvh Leif.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt varför ni behöver laborera med så mycke kemikalier, avfuktare, elelement mm.

Jag använder hink och durkslag med vägsaltet för att det fungerar så bra och är så otroligt enkelt. Dessutom spelar det ingen roll vad det blir för vinter, avfuktaren ser till att det är torrt i båten oberoende vad det är för väder. Snö, regn, vind eller stilla, minusgrader eller plusgrader...i ruffen är det torrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har turen att ha båten i en torrare miljö än vissa andra av oss maringuidare. Vissa landsändar har senare år haft problem med mögel på husfasader och i en båt har man känsligare grejer än målad träpanel som är anpassad för att just klara den ibland svåra miljön. 

Innerutrymmena har kvar en  del textil även om man tar hem allt som sitter löst. I vår båt blir tygklädda ryggstöd kvar. 

Att ha öppet kan gå men säkrast är att få en kontrollerad fuktighet genom att stänga till och kolla med hygrometer att man ligger under 85 % RH. 

Var och hur har du båten uppställd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att miljön för min del skulle vara torrare o därmed fördelaktigare håller jag ej med om. Båten står uppställd cirka 5 meter från vattenbrynet  ( saltsjön) 3 mil norr om Stockholm. Ibland vid högvatten har vattnet gått ända upp till båten. Snö, is och vatten i en skön blandning.

mvh Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart skall man stänga till så långt det är möjligt och sätta in flera megatorrbollar. Har gjort så i många säsonger och aldrig haft några problem med fukt eller mögel. Spann, durkslag o sommarsalt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Forgus har en poäng där.
Luften är garanterat torrare på öskusten än västkusten.

Återkommer om jag hittar statisitk på det... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett klipp från Folksams test av husfärger.

Mest mögel i Borås
Det är stor skillnad på hur färgerna reagerar på de olika exponeringsorterna. Färgpanelerna placerade i Vindeln utanför Umeå klarar sig bäst, beroende på att tillväxtsäsongen för mögelsvampar är kortare i norra Sverige än i de fuktigare södra delarna av landet. Teststationen i Borås, där färgerna uppvisar mest mögelpåväxt, är ett av de områden som har mest nederbörd i Sverige.

– Vårt test visar att småhus i västra och södra Sverige löper större risk att drabbas av mögelpåväxt än i andra delar av landet. Valet av rätt utomhusfärg är det mest effektiva sättet att undvika snabb mögelpåväxt och en kostsam ommålning av huset efter några få år, säger Jan Snaar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu införskaffat en elektrisk avfuktare från B-tema och kört några dagar. Båten står inomhys i ej uppvärmd lokal och har stått helöppen under en månads tid.  Avfuktarens behållare klarar av 2,5l innan den stänger av.  Detta blev resultatet av avfuktningen. Dygn ett 2,5 l, dygn två 2,5l, dygn tre 2l och dygn fyra fem 2l. Så nio liter vatten på fem dygn. Nu är det dags att ställa in torrbollarna, om det blir kallt. Jag har inte tömt båten på några dynor, bara plockat ned gardinerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Inlägget raderat av moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som väldigt mycket tömning? Du kanske kan göra ett hål i tanken och koppla till en slang för dränering. Har du inget annat hål i botten på båten så kanske du har logg- eller ekolod-givare som du kan skruva ur och leda ut vattnet?

Finns inget bra hål lågt i båten så kanske du kan rigga avfuktaren högt upp i båten så du kan få fall på slangen.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har varit helt stängd och ventilationöppningarna  förtäckta. Den här mängden är i paritet med vad min kompiss också får ut. Det blir en del tömningar, men jag vill inte ha ut vattnet i båthuset, så tömning via pentryavloppet är ingen tänkbar lösning. Sedan bor jag bara fem min cyckelväg från båthuset, så det är inte direkt betungande att åka dit några dagar och tömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se att du får ut så mycket vatten på några dagar. Det är lika mycket som jag får ut på en hel vinter med torrbollar. 

Antingen är det så att du avfuktar hela lokalen när du har öppet  eller så är det mycket fukt i båten när man just tagit upp den.

Troligen är det både och. Jag misstänker att du efter nån vecka istället ska stänga till så får kallhallen klara sig utan din hjälp. 

Det är nog rätt smart att ta ut fukten med avfuktare så snabbt som möjligt. Jag har en känsla av att en hel del vatten är bundet i skrovet och kan avgå i ångform. Ett sätt kanske att torka ut plasten när man t.ex ska epoxibehandla. Troligen lättare för fukten att ta den vägen till den torra insidan  om man inte vill vänta tills det blir torrt ute. Det gäller väl satt passa på med avfuktaren innan det blir kallt. Då funkar inte avfuktaren av kylmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läst inlägget innan, så hade du sett att båten var helt stängd när avfuktaren gick. Det var före det som den stod helt öppen och vädrade. Jag inbillar mig att det är en bra idé att köra avfuktaren först och sätta in torrbollar sedan. På det viset får torrbollarna ett lättare arbete och jag tror att dynor med mera kommer att ta åt sig en del av fukten också, eftersom de är helt torra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper mig en avfuktare snarast. Tusan så effektivt verkar det. Gäller att snabba på innan kylan slår till. Kompletterar med torrbollar typ tork-Björn för kalla perioden. Har redan i sjön satt i såna och de drar åt sig fukt men ijnte alls i såna mängder. Kanske några dl per dygn. Tack för de uppgifterna om liter/dygn Excel. De säger ju allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är avfuktaren på plats. Kylan kom nu ikväll men jag låter den gå så får jag se om den drar ut nåt vatten. Den värmer ju lite grand så nån grad varmare lär det väl bli av den. Drar lite, 200W bara.

Jag köpte en sån där hos B-tema. Kostade 1200 spänn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metoden som jag använder:

-Elektrisk luftavfuktare kopplad till 24h timer. Avrinningen är kopplad till en slang med självfall till diskho (vill undvika att vattenbehållaren i den elektriska luftavfuktaren fryser sönder). Diskhon har ett lock med ett litet hål i. Där passar slangen bra.

-3 durkslag med kalciumklorid (Akterkoj, salong samt förpik).

 

Antar att luftavfuktaren inte fungerar när det är minusgrader (eller nära 0). Därför ställer jag in RF-målvärde på så lågt jag kan (35%) och kör den när det är plussgrader. Efter 24h stänger den av. När det sedan är minusgrader arbetar saltet sakta men kontinuerligt. Om jag har ett ärende in i båten passar jag på att ställa in 24h timern så att den nya luften fuktas av snabbt. Sedan tejpar jag igen glipan i ruffluckan. RF i år har legat mellan 55- och 68% vilket är bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Genomföringen till diskhon är öppen men diskhon är försluten så gott det går)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...