Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
breckan

Vinterförvaring - stängt eller öppet?

Rekommendera Poster

Det börjar bli dags för vinterförvaring och då uppstår frågan hur man skall göra med ventilation i båten. Det finns väl två åsikter egentligen.
 
1. Alla ventiler och luckor skall vara vidöppna så vinden kan blåsa genom båten hela vintern. Då minskar risken för dålig lukt och mögel.
 
2. Båten skall i stort vara nästan helt stängd. I ruff och stuvar ställer man in avfuktare som får hålla luften torr under vintern. Man släpper till minimalt med ny, fuktig vinterluft för att hålla det torrt.
 
Själv tror jag på och tillämpar 2:an och i vintras fick jag tillfälle att testa skarpt då en med exakt likadan båt stod uppställd bredvid mig. Han körde vidöppet och jag stängt. Han hade fått tömma sin avfuktare flera gånger under vintern och jag inte en enda gång. Jag hade lämnat lite mössor, halsdukar och ett par madrasser i båten och allt luktade fräscht, även när jag tagit hem det för att provlukta. 2:ans metod är ju också bekvämast, eftersom man inte behöver tömma båten helt om man inte vill.

Men vem vet?? Det var ju en ovanligt kall vinter så det kanske spelade in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kör metod 1 är det bara slöseri med pengar att ställa in en avfuktare. Det är nämligen lika effektivt att ställa de runt båten på grusplanen, dvs inte alls. Luft strävar efter att utjämnas fukt- och temperaturmässigt och det är därför viktigt att om man kör metod två att det inte är typ stäng, utan Stängt! Jag kör själv metod 1 och det tycker jag funkar bra. Jag har nåmligen alltid en massa vinterprojekt i båten som gör att jag måste ha tillgång till ruffen, och då funkar inte metod 2 eftersom fukten man släpper in varje gång man är i ruffen bli ett problem. Mögel behöver också plusgrader för att växa. Är det en kall vinter växer inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde metod 1 de första åren jag hade min Stortriss och bytte sedan till metod 2. Det var en otrolig skillnad kan jag säga. Med metod 1 fick jag alltid använda mögelborttagare för att få bort svarta fläckar i rufftakets flock och på skrovsidorna, speciellt i stickkojerna. Efter att jag börjat med 2:an så var båten snustorr hela vintern och inte en tillstymmelse till synlig mögel eller doft.

Då hör till saken att Stortrissen inte på något sätt är optimal för någon av metoderna. Den har ingen fördäckslucka så det är svårt att få genomdrag i båten för metod 1 och den är svår att täta 100 %-igt för metod 2.

Med mina erfarenheter så kommer jag fortsätta med metod 2 även med den nya båten. Ruffen kommer gå att täta någorlunda och med hink/durkslag/vägsalt.metoden tror jag att det kommer vara fullt tillräckligt för att hålla torrt även om det finns några ställen där utomhusluft kan ta sig in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metod 2, har testat metod 1 tidigare och det möglade som f-n. Ett alternativ till torrbollar är att sätta in en elektrisk luftavfuktare, iallafall några dagar för att suga ur fukten ur textilier. De avfuktar mer på ett dygn än en torrboll gör på en vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögel behöver näring för att växa.

Se till att tvätta ur båten före vinterförvaring. Om man har spillda saker växer där mögel. Tänk på att några spillda sockerkorn kommer vara grogrund för mögel.

Tvätta därför av allt med bra rengöringsmedel så minskas risken för mögel.

Dessutom kan man använda tee-tree oil på en svamp som placeras i det stängda utrymmet. Ger hyffsat bra doft och hindrar mögeltillväxt.

http://www.benns.se/pub_docs/files/Sanitator.pdf

http://www.batverket.se/butik/veckans-produkttips!/sanitator-3150634

(se det inte som reklam utan tipps, sök alternativa produkter)

Själv hade jag en liten flaska som jag hällde på en trasa som jag placerade i ruffen.

Funkade bra förra vintern och hoppas på bra effekt även denna.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag dammsuger och torkar av alla ytor, för det är som crabfish skriver att det måste finnas en grund för mögel att växa och en del spill blir det ju under en säsong som torkas upp lite snabbt och slarvigt. Brukar torka med ljummet vatten och lite grönsåpa, sen torkar jag en gång till med en wettextrasa som jag fuktar med citron ur en plastcitron, detta har funkat så att jag aldrig har haft mögel, men det är under mina förutsättningar och förhållande, som är en kallhall som blir ganska fuktig om det är hög luftfuktighet ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömmer båten, en segelbåt 6 m lång 2 m bred, i största möjliga mån. I synnerhet tar jag hem nästan allt som kan suga åt sig fukt. Det vill säga alla dynor, alla rep, alla vimplar o flaggor. Jag tar också (av andra skäl) hem en hel del annan utrustning. Kvar är ett nästan tomt skrov. Dock är gardinerna och alla trädetaljer kvar. Jag gör inget åt de ventiler som finns. De är alltså helt öppna. Sen sätter jag in några torrbollar. Dessa behöver underhåll i början av vintern. Det är under hösten som fuktproblemet är som störst. Vinter- och vårluft är, relativt sett, torrare.Torrbollarna suger i sig den fukt som annars skulle fällt ut på de kala plastytorna. Detta har fungerat bra för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag metod 1. Täcker sittbrunnen med vinterkapell - låter luckorna vara öppna i minsta låsbara läge, dörren öppen. Har alltid kvar både textilier och madrasser med mera - och har aldrig fått tillstymmelse till mögel ( mer än på bordet i sittbrunnen).

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör metod 2.

Upplysning om priser p kalciumklorid:

Refill torrbollen med kalciumklorid; 4 x 450 gr = 1,8 kg för 89 kr dvs 49 kr per kg

En säck Kalciumklorid på granngården; 25 kg för ca 100 kr, dvs 4 kr per kg.

Kör fortfarande på den säck jag köpte för 3 år sen. Durkslag i plats i en normal 10 l hink blir en bamsetorrboll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mig en säck igen. 25 kg, 139 kr kalciumklorid (sommarvägsalt) på Granngården när jag råkade köra förbi (Falköping).

Tyvärr finns inte Granngården i Göteborg, varför kan man undra. För lite lantligt? 

Kom ihåg att ställa säcken på torrt ställe. Det blir ändå ganska stora bitar mot slutet. Öppna lagom hål och förslut. Ska prova det på nya säcken.

Har redan hängt upp ett par knyten fast båten inte är uppe än. Såg att det var över 90 % RH i båten en dag. Tyllgardinknyte över hink. Durkslag är också bra.



Senast ändrad av forgus31 | 10 oktober 2011 | 12:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så olika det kan vara.
Metod 2 testade vi med Baylinern. Sunkig doft när vi öppnade.
Så vi gick tillbaka till metod 1 som jag alltid har kört på.

Med ordentligt korsdrag både i båt och under presenning fungerar det bra.
Kanske där många inte får till det. Man har båten öppen men för stängd presenning? Eller inte möjlighet till korsdrag i båten som i Flinstones Stortriss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har en poäng där, Fredrik. Det blir liksom ett moment 22 när det gäller hur man ska täcka båten: man vill att det luftigt och gärna med korsdrag...men man vill inte att det blåser in snö, löv och annat dumt. Jag tror också att många snörar åt för mycket runt sina båtar för att inte få snödrivor i den och då står luften still under pressen. Då spelar det ingen roll hur öppen båten är, det kommer bli fukt och mögel ändå.

Jag tror att man inte kan svara på vilken metod av de två som är bäst. Det handlar helt om vilken typ av båt man har, hur man gör med presenningen och hur förhållandena är där båten står.

Ett enkelt verktyg som jag använt många år är en billig hygrometer som jag hänger på insidan av ett ruffönster. Då kan jag enkelt krypa in under pressen och se hur inneluften mår utan att behöva öppna båten. Senaste åren med Stortrissen och durkslag/hink-metoden så låg luften konstant under 50% rf, ibland långt lägre, vilket är helt riskfritt för mögel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör metod 2 med salt - kalciumklorid - från Granngården, funakade bra förra (första) året med Comfort 32:an. Båten var inte städad (köpte handpenning i vattnet och fullföljde köpet på land i oktober), men det funkade ändå. Allt var dock urplockat.

Jag spände en bit av en tyllgardin (typ vitt myggnät) över en hink och hälde på saltet i en hög ovanpå gardinbiten. Jag ställde även en buta-orrboll om jag fyllt på med kalciumklorid i akterruffen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mr Flintstone, din fuktmätare visar nog fel. Jag har själv sällan under 80 % och slabbar rätt flitigt med mina hinkar och knyten.

Ett enkelt sätt är att lägga hygglometern i en plastpåse med lite lite vatten i och knyta till. Hygglon ska inte nå vattnet givet.

Efter någon minut är det 100 % RH i påsen och man kan justera mätarn eventuellt. Skruv på baksidan. Behövs inte mycket för att hygrometern ska visa fel. Din gör nog det om du sett 50 % RH en vinterdag.

Men jag kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli stora variationer i luftfuktighet beroende på temperatur. Om luften är - 10 C kan den innehålla maximalt 2 gram vatten per kubikmeter (2g/m3). Vid - 3 C kan luften innehålla 4 g vatten/m3.

Låt säga att det är -10 C och 100 % relativ luftfuktighet i båten (RH=100 %) . Då innehåller luften 2 g vatten/m3. Om det blir varmare, låt säga - 3 C, innehåller luften fortfarande 2 g vatten/m3. Då blir RH = 50 %.

Det är alltså inte alls orimligt att det på dagen är 50 % luftfuktighet i båten och på natten 100 % luftfuktighet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska fantastiskt!

Har haft oturen att besöka båten de kalla dagarna! Men har noterat att relativa fuktigheten sjunker rätt snabbt när värmaren går igång. 

Lärde mig just på en site att saltet kan torkas. Vätskan som utfälls är ju salt och vatten. Låter man saltvattnet koka har man saltet kvar i grytan: Dock som en klump och rätt obehändigt kan jag tänka om mor vill ha grytan till potatiskoket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande.

Om man använder metod 1 (så öppet som möjligt) påverkas fuktigheten i båten nästan helt av den omgivande luftfuktighet som ligger högt hela vintern, Om det blir varmare tar luften ganska snabbt upp mera vatten och behåller då sin höga luftfuktighet.

Om man använder metod 2 (helt stängd båt med avfuktningssalt) får man den variation av luftfuktighet jag beskrev ovan.

Mackey.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju även på vilket material båten är i. Metod två är ju absolut inte tillrådigt i en träbåt då kan det bli jobbigt vid sjösättningen om inte hela båten är övermättad med linolja eller liknande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soliga dagar kan innebära torr luft.

Satt just och funderade över hygrostat som skulle starta fläkt och putta in den torra luften i båten. Hygrostat är inget man köper på konsum precis, det blir också en del kopplande.

Ett alternativ skulle vara en solfläkt, en sån som snurrar när solen lyser. Skulle väl bli samma sak dvs att det troligtvis är torrt också i luften när fläkten går. 

Nån som testat vintertid en sån solcellsfläkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering på fergus31:s inlägg...

Även om jag är metod 2 användare tycker jag också det skulle vara bra om det gick att ventilera båten vid lämpliga tillfällen.

Tyvärr är det en begränsad koppling mellan värme utomhus och låg luftfuktighet. När det blir varmare ute kan luften ta upp mera vatten http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

och gör ofta också det, särskilt i kustnära områden där båtar ofta är upplagda.

Om det är soligt och varmt  en dag (låt säga /- 0 C) och vi antar lite torrare luft (RH = 70 %) kommer den luften ändå att innehålla 3,5 g vatten/m3.

När sedan solen går ner och temperaturen sjunker ned mot kanske - 5 C kan luften bara innehålla 2,5 g vatten/m3, resten faller ut som kondens i båten (och även utanför båten).

Fläkten bör bara gå när det är kallt ute (egentligen bara när det är kallare ute än det kommer att bli), då har luften lågt innehåll av vatten även om den relativa fuktigheten är 100 %. När det blir lite varmare (och fläkten stannat) sjunker den relativa luftfuktigheten i båten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå allihopa!

Ny här på forumet, eller ett jävligt intressant forum faktiskt.. Så nu ska jag komma med er o snacka lite!

Har lite funderar kring min vinterför varing, så ja hoppas de kommer någon kommentar/tips om den :)

Så här förvarar jag min båt under vintern: Har den inomhus i 8 till 10 grader. Kapellet är öppet så man kan komma in i båten endast. I ruffen så har jag ställt upp alla madrasser på snedden så att luften kommer runt dom. Och samma med alla skivor över förvarings utrymmet längs med kölen. Så till på det har jag en torr boll för 100m2 yta (innehåller 3 påsar, kanske tog i lite väl när jag köpte den) i ruffen. 

Så nu till min fråga, jag kände att jag hade lite kondens i ruffen nu när jag satte den på vinterför varing, men kommer det att finnas chans för mögel där? Ska få stå 1 vecka till sen så ska jag fara o se hur det känns i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsmiley

Välkommen till MG. Ibland lite omtumlande men finns en hel del erfarenhet här.

Dina funderingar.

Börja med att läsa den här tråden från början igen så har du nog svar på en del av det du funderar över.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, där har du lösningen!

Jag tänkte med knölarna i fötterna som vanligt. Du har knölarna på rätta stället!

En termostat sätter igång fläkten när det är under en viss temperatur förstås. Minusgrader blir det väl, några grader under medeltemperaturen ska det väl vara.

Tack Mackey, hygroexperten.

Sen får man se om man orkar masa sig iväg och koppla en fläkt till en termostat. En skapligt kraftig fläkt som kan orka lyfta ett lock över ventilen. Det ska ju va stängt när det är fuktigare ute=varmt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu skulle unna sig lyxen att sätta in en elektrisk avfuktare som Flipperskeppare föreslår, räcker det att man ställer den i mitten av båten eller måste man ha fläktar som blåser in luft från förpik och akterruff till mitten? Jag funderar alltså på om det räcker med diffusions- eller osmos-krafterna eller vad det nu heter för att hålla hela båten torr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog med den naturliga viljan för ämnen att jämna ut koncentrationen. Fuktiga luften i hörnen kan inte låta bli att ta sig till torrare områden. 

Dock är effektiviteten inte så bra när det är kallt. De vanligaste avfuktarna fungerar ju som ett kylelement som luften får blåsa över och fukten i luften kondenserar. Under nollan blir det is. Luften bär också lite fukt när det är kallt.

Effektivast är väl att ha avfuktaren igång varma dagar då det finns mer att utvinna. Vid 20 grader kan luften bära nästan 20 g/m3 medan vid -10 grader bara 2 g/m3. 

Det finns absorptionsavfuktare som fungerar bättre när det är kallt. Fukten sugs upp av nåt salt (kanske kalciumklorid?) som sen värms upp och avger fukten med en fläkt som ånga som blåser ut ur båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under 7C växer mögel inte och inte heller om luftfuktigheten ligger under 85% 

 

BerraK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...