Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
piratpappa

Byte av olja samt filter inför varje vinter uppläggning??

Rekommendera Poster

Har kört ca 42 tim med båten i sommar

oljan longlife/filter byttes förra vintern i motor D3 160  o drev DPS

klurar på vänta med olje byte till våren eller är det ett måste..varje vinter ....???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en så kallad öppen fråga som är som om du rör om i en myrstack med en pinne... försiktigt... många kommer att kolla och svara... sök på forumet så ser du många åsikter...

Min egen åsikt är att en olja smörjer och fångar upp olika typer av avfallsprodukter. Även om oljan alltså är lite svart så säger det egentligen inget om smörjande förmåga, då får du begära labprov! För svart = fungerar och fångar upp olika ämnen. Men byt filter varje år tycker jag!

Många byter all olja varje år bara för att vara säkra  men antagligen behövs det ej.

Men det är smörjande förmåga det. En modern olja innehåller additiver, sådant som är bra för motorn... typ sådant som gör att den inte rostar? Efter X antal år så är dessa förbrukade eller i vart fall minskade så att de inte gör jobbet lika bra. Då MÅSTE man byta. Men mer än ett år torde en bra och dyr olja hålla? Tror jag...   så får du göra din egen bedömning!

Ett tips dock. Många funderar över oljan. Men inte lika många funderar över kylsystemet. I sjövattensystemet så kör man sista stund innan upptagning ( eller på land t.o.m ) med en glykolblandning. Men hur många byter glykol i sötvattensystemet regelbundet?

Jag har börjat byta vartannat år efter att jag läst att de ämnen som hindrar korrosion kan vara förbrukade så tidigt som efter två år...  ställde mig själv frågan: VAD är värst avseende korrosion i en motor - en olja - eller en vatten / glykolblandning som förlorat sina antikorrosiva egenskaper?

Jag tippar på vatten, speciellt som många spär ut med kranvatten och inte har avjoniserat batteri-vatten. OBS dock att det gäller att byta till samma glykol som tidigare för att inte de additiva ämnena ska  motverkar varandra. Eller helst, skölja helt rent i systemet innan ett bra long-life glykol används.
Så samvetsfråga.... när bytte du glykol senast?     wink

PS Jag tänker så här, när jag bytt glykol och olja samt filter så bör jag ju köra motorn en kort stund så jag är helt säker på att oljafilm och ny glykol verkligen spridit sig i motorn och utgör ett skydd. Men förvånansvärt många byter när de kommit upp, kört in glykol i sjövattendelen och startar därefter ej motorn... det måste väl bli ett sämre skydd? Jag byter alltid i sjön och kör lite.

PSS med lite edit. Vänta till våren verkar mindre smart om du vill att den NYA olje och glykolfilmen ska göra sitt jobb under vinterns temperaturväxlingar... om du ändå ska byta då?



Senast ändrad av Funkis | 06 oktober 2011 | 10:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte alltför vågat att låta motoroljan vara kvar i motorn. Drevet är lite annat eftersom ett läckage, dvs vatten i växelhuset kan ge frostsprängning. Nu är det inte speciellt stor risk men töm ur oljan och kolla och häll dit den igen om den är ogrumlad. 

Är den grumlig ska den ses över. Oljepluggens packning eller tätningsringarna på propelleraxeln. 

Det kan räcka att tappa ur en lite mängd ur drevet för att indikera vatten. Det lägger sig ju längst ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...