Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
stellank

Resultat Jotun Aqualine Drevfärg samt Jotun Non stop Low cu

Rekommendera Poster

Då var denna säsongen till ända.
Innan säsongen så blästrades både drev och botten, Drev med aluminiumsilikat och botten med vanlig blästersand. Sicket jobb, 2,5 Hkr kompressor och blästerpistol från Jula.
Men det  var det värt!!

Drevet grundades med VP Primer och sprayades sedan med Jotuns Aqualine (inköpt i norge). Endast ett lager när två var rekomenderat.

Botten målades med Jotuns Non-Stop Low cu. Erfarenheten från tidigare båtar har varit mycket bra. Ingen beväxtning tidigare.

Säsongen som varit. Båten har rört på sig ca 6 - 7 ggr under Juni - Aug i stort sett. Tog upp igår, 4/10, och sjösatte i mitten på Maj. Sista två månaderna har den i stort sett bara legat vid bryggan.

Drevet klarade sig hyggligt. Snäckor och till viss del, även musslor satt i vrår och runt bälgar samt inuti sköld. Även en del på proppen. Men det var väntat. Sista turen blev en halvyimme innan upptagning och riktigt hårdkörde den. Gick ganska bra med sjö. Tänkte se om det hade någon verkan. Och faktiskt så tror jag att det hade det. Aqualine är en blödande färg, och märken efter körningen visade att en hel del snäckor hade släppt. Främst under kavitationsplattan och runt trimcylindrarna.

Botten var fri från snäckor på ena sidan av skrovet, men på den andra sidan satt det en hel del. Ligger med aktern mot sjön och kvällssol på den sidan snäckorna satt.

Bifogar bilder för att visa resultatet. Tror jag kör på samma koncept nästa år.

post-10011027-1394236841,8524_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bildförsök igen, denna gång med en mindre bild. Antar att det är storleksbegränsning.

Botten, babord sida MED snäckor

post-10011027-1394236842,0354_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Babord mot solen.  Alltså där den ligger vid bryggan. Känner igen då jag har liknande erfarenhet.

Kör nu med International Trilux Vit (hård) och det funkar rätt bra. (Västkusten)

Drevet också Trilux men Svart

Drevet rätt så rent.

Dock lite lurigt att tolka resultat då beväxningen i år verkar varit betydligt lindrigare. Resultat från stålproppen som ju inte målats.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För två år sedan hade jag en Yamarin. Botten målad med samma färg. Den låg i längre än denna gjort denna säsongen. Och var helt ren. Den låg i samma hamn, dock lite längre in där strömmen inte tar tag i båten på samma sätt.
Proppen har jag innan bilden togs, skrapat av lite. Man ser på bilden en hel del prickar. Det är märken efter tulpanerna.

Förra året var drevet målat med en intarnational färg har jag för mig, dock ingen hård. Och det resultatet var mycket värre än denna gång. Köpte båten förra sommaren.
Men det kan mycket väl vara som du säger, att det har varit väldigt lite beväxtning i år.

Någon gång under Juli månad, slutet. Var vi ute en tur med hela familjen och badade. Passade då på att titta över drevet. Visst var det en del slem, men ingen övrig beväxtning. Så detta har kommit under de senare två månaderna, Augusti - September.
Sedan vet jag inte om det jag gjorde då, drog över med en svamp, gjorde att en del av skyddet försvann. Tack vare endast ett lager med Aqualine. Möjligt. Får jämföra efter nästa säsong då jag kommer att kladda på fler lager.

Kör du samma färg på drevet som botten, fast annan färg?
Jag har varit lite skeptisk till det tack vare kopparhalten i färgen.

Bifogar bild på drevet efter blästring och målning av Aqualine. Som jämförelse med ovanstående bild.

post-10011027-1394236842,5298_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...