dynaflux 12 Postad 5 Oktober , 2011 Fortsätter att ställa frågor om VP AQ115/100 - jag är helt grön på båtmotorer, jag har bara meckat mopeder och bilar innan. Idag tog jag bort locket som sitter högst upp på drevet (som sitter precis vid mätstickan) för att kolla lagret. Det som jag trodde var en packning mellan huset och locket visade sig vara ett shims och jag råkade massakrera det lite. Går det att få tag i en ny shims? Vidare: var köper man delar till AQ115/100? Främst tänker jag på förbrukningsdelar som packbox, bälgar, anoder o.d. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 5 Oktober , 2011 Tror att www.drevdelar en del prylar till 100-drevet. Vet att dom t.ex. har knutkors och diverse lager. Drevbälg borde väl också finnas. När det gäller shims kan dom säkert också hjälpa till. Borde inte vara några udda storlekar just till 100-drevet. Dom brukar vara väldigt hjälpsamma på drevdelar.se. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanBremertz 0 Postad 5 Oktober , 2011 Kolla på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-schematics-MarineGasolineEngines.aspx De brukar ha allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 6 Oktober , 2011 Om jag förstår rätt, din motor AQ115 är en Volvo B18 med 100 drev, en likadan motor som har suttit i olika Volvo bilmodeller. Reservdelar till dessa motorer kan du hitta på Biltema, Meconomen eller annan affär, du behöver inte köpa från Volvo Penta som är dyrare än andra och ta bra pengar för samma sak tycker jag. Delar till 100 drev är idag mer sällsynt pga att det är en äldre modell då delarna tillverkas inte länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 6 Oktober , 2011 Tack för tipsen - ska kolla upp dem idag. Alani: glömde förtydliga att det är delar till drevet som jag letar efter. Motorn är i bra skick och jag vet att det är samma som bilmotorn (dock är det en B20). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dynaflux 12 Postad 6 Oktober , 2011 Har kollat med Drevdelar men de har inte shimset, det lagerförs alltså inte. Frågan är om jag ska fortsätta leta - kan det finnas någon i Sverige som sitter på New-old-stock-delar eller kanske rent av har sådana begagnade? Känns inte bra att sätta tillbaka ett shims som är skadat. Senast ändrad av dynaflux | 09 oktober 2011 | 20:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser