Gäst Henrik Postad 30 November , 2004 Är detta ett bra köp? Vilka problem är vanliga osv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 November , 2004 Kan tyvärr inte hjälpa dej med frågan om vanliga fel, men i stort sett så tycker jag Yamaha är ett av de bästa valen du kan göra vad det gäller båtmotorer. Känner många som har och har även haft mycket yamaha själv, går alltid bra. Så satsa på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 1 December , 2004 Visst, Yamaha är ett mycket bra märke, men motorn är ju nästan 2o år gammal. Kan vara en välskött pärla men lika väl en vanskött skrotmotor. Finns det någon dokumentation på den? Servicepapper? Kvitton från service? Begärt pris? Svårt att säga om det är ett bra köp om man inte vet lite mer förutsättningar. Mvh, //flipbop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 1 December , 2004 Tyvärr, låter det som ett vanskligt köp. Har för mig att 55:an inte var den bästa heller. En sån gammal motor är alltid en ren chansning. Visst kan du kolla den på alla punkter. Och om den verkar bra. Ge inte många kronor även om det verkar vara en hyfsad motor. Oftast sitter allt fast i bultväg på dessa äldre japs. Däremot brukar det aldrig vara nåt fel på elektroniken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 1 December , 2004 En grej som jag brukar kolla på är nedre delen på motorn som är i vattnet. Ibland kan man hitta exemplar som är lika fina vid propellern som en ny bil är i lacken och då finns det anledning att tro att resten oxå är i bra skick. (undantag finns). Samma sak gäller när nedre delen är full av havstulpaner, och ser mest eländig ut. Då kan man tro att de inte har brytt sig om resten heller... (undantag finns). Den erfarenheten har jag iallafall... be om bilder på HELA motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 2 December , 2004 Om denna 55 är 2 cylindrig bör det vara samma motor som vår -76. Under åren 76 - 02 hade vi följande fel. 1. Choken stängde ej helt. Fixades på garanti 2. En returfjäder till backspärren förvann, kostade 10 kr 3. CDI-enheten fick bytas efter ca 15 år. Tyvärr ganska vanligt. ca 4000 kr nytt. Tändningsmissar och riktigt orolig tomgång är varningstecken. 4. Övre motorfästena (gummiupphängningar) gick sönder. De sitter under förgasaren och är känsliga för bensin och olja ca 1500 kr för båda. Ganska mycket jobb att byta eftersom powerheaden måste bort. Fästena kan testas genom att man tar tag och drar i motorkåpan som för att fälla upp den. Känner man ett glapp då man dra hårt och släpper så är fästena slut. Det går bra att köra ändå, men ljudnivån blir hög pga att motorvibrationerna fortplantar sig i skrovet. Utöver detta var det naturligtvis också lite tändstift, packningar, impeller, ett termostatbyte och lite annat som jag ser som normalt underhåll. När vi sålde båten gick motorn lika bra som då den var ny. T.ex. var toppfarten fortfarande densamma. Nackdelar med motorn är att den är lite törstig (0.7-0.8 l/nm med en 5.20m HT) och att det är svårt att få en riktigt bra tomgång. Det kan därför vara svårt för en ovan att avgöra om motorn Kolla att impellern är bytt nyligen. Det kan annars vara mycket svårt att få bort växelhuset utan att växelföraraxeln hänger med ur växelhuset. Tyvärr dyrt att repa. Jag skulle dock inte tvecka att köpa en välskött 55 av samma typ som vår -76, men det beror naturligtvis på vad de begär för motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 2 December , 2004 Värst vad många verkar negativa till gamla motorer, ska man köpa nytt blir det ruskigt dyrt, finns ju trots allt måpnga äldre motorer som går hur fint som helst, sen kan man givetvis råka ut för problem men den chansningen får man ta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 3 December , 2004 Den chansningen får man ta... ehh... NEJ! Vi pratar om pengar mellan 10-20000:- och så mycket pengar är få villiga att chansa på någon motor. Inte jag iafl. Känns säkrare att satsa alla pengarna på Harry Boy än att köpa en båtmotor. Det som gäller är att om man ska köpa en beg motor så ska man kunna testa den på en båt i vattnet. Så är sällan fallet, för de som säljer har oftast redan köpt en ny som sitter på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 3 December , 2004 Lanzar, du verkar väldigt duktig måste jag säga. Första här på bryggsnack som haft huvudet på skaft. Måste ändra mig lite angående det jag skrev om 55 : an. Är ingen dålig motor. Utan problemet är mer genomgående att äldre japanska motorer ärgar i nästan alla bulthål. Beror på att dom kör med alldeles för fingängat till sina motorer. Och att legeringen dom har lätt blir korrision. Däremot är 55:an med lite för lite kubik för att klara större båtar. Felet många gör att dom tittar på hästkrafter i stället för kubik. Ett exempel är när folk köper en 20 hästare. Många har en låg kubik. Och ska sen dra en båt på 440-450 cm. Ibland till och ännu större båtar. Visst med en pers orkar den ju hyfsat. Men med en pers till går den knappt upp i plan. Just dom 20 hästarna är anpassade till mindre gummibåtar eller mindre planande båtar. Ett bra exempel på bra kubik som funnits länge på en 20 hästare. Det är Johnson (evinrude) där 20-25-35 Hk (sistnämda den tvåcylindriga) har 521 kubik. Den kom redan 1977 och då med CD-tändning. Idag har dom flesta 20 hästare lite mer kubik. Men inte alla. Alltså viktigt att tänka på vid köp. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 3 December , 2004 Hej ! För en gång skull måste jag hålla med Gunnar :-) Vridet är minst lika viktigt som antalet hk ! Ang Yamaha 55 hk: Hade själv en sen sjuttiotalare av den modellen, och jag hade alla fel som nämnts ovan :-( Dessutom, precis som Gunnar påtalar, dom rostar helt kopiöst ... så lycka till med att skruva isär den riggen om det uppstår något problem :-) OK, får du den riktigt billigt kan det vara OK, men annars är det nog en enda stor chansning, när du dessutom inte lär kunna provköra den ... eller ? Återigen får jag, mot min vilja :-D , hålla med Gunnar om att ska du köpa motorer av den här åldern så är det nog klart bättre att satsa på en jänkare! (för det fanns väl inga Selva då Gunnar *LOL* ) Har själv en mindre Jonsson från mitten av 80-talet .. knappt en rostfläck på den motorn :-) Pruta kopiöst om den verkar OK :-tackar mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 3 December , 2004 Jag kan hålla med om att bultarna ofta satt fast, men att den skulle rosta kopiöst tycker jag är en klar överdrift. 2001 var motorn min 25 år, då demonterade jag hela motorn utom powerhead ochväxellådan i växelhuset. Detta var inga större problem. Men, som jag tidigare påpekat bör växelhuset regelbundet ha varit demonterat i annat fall är risken stor att det blir mycket svårt alt,. dyrt att få bort det. Angående vridmomentet Vår HT gick utan större problem upp i plan med 6 vuxna, 50 l bensin och packning. Toppfaten sjönk bara med ett par knop. Mer tycker jag inte att man kan begära av en 55 hk på en 5.2 m HT. Då det begav sig 1976, hade Yamahas motorer betydligt högre effekt än motsvarande amerikanska. Yamahan gav 55 hk på propelleraxeln medan t.ex. Mercurys 50hk 4:a gav 42hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 4 December , 2004 Seaflower,vad kul att vi kan vara överens ibland. Sen har jappsen byggt mycket av sina motorer lite för klent motormässigt sätt. Rätt likt bilarna i det fallet. Om dom rasar beror det sällan på elektroniken (Den så kallade driftsäkerheten.). Och sen korrisions spöket som också tar död på dom. Att som Guest jämför en gammal Mercury 50 som har SAE -hästar mot en med jappe med samma ålderstreck som har DIN-hästar. Oil-injection har väl egentligen sållat rent på motorer av alla märken. Mercurys problem är just i stället elektroniken. Evinrudes har väl varit CDI-boxarna och för snålt ställda motorer. Men det gäller ju alltid mer av vissa motormodeller av samma märke. Vissa klarar sig alltid bra. Ta bara 20-25-30 hästarna av Johnson. Alltid bra motorer. Även Evinrude ( Johnson)) 50 hästarna utan oil injection går och går hur länge som helst. När det gäller Mercury är det mer gamla motorer som var bra. Elektroniken sinkar dom alldeles för mycket. Jappsen har alltid fina motorer. Där som jag skrev annat tar slut på dom. Nissan eller Tohatsu har rostfria bultar på hela motorn. Och det gör ju att dom har bra livslängd. Är också kraftigt byggda. Är anpassade för japanska yrkesfiskare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 4 December , 2004 Gunnar, Sen har jappsen byggt mycket av sina motorer lite för klent motormässigt sätt. Rätt likt bilarna i det fallet. Vad menar du med klent motormässigt sett ? Om dom rasar beror det sällan på elektroniken (Den så kallade driftsäkerheten.). Och sen korrisions spöket som också tar död på dom. Du vill du ha sagt med detta ? Att som Guest jämför en gammal Mercury 50 som har SAE -hästar mot en med jappe med samma ålderstreck som har DIN-hästar. Det finns ingen DIN norm för båtmotorer. Både DIN och SAE för bilmotorer mäts på vevaxeln, så vad vill du ha sagt med detta? Oil-injection har väl egentligen sållat rent på motorer av alla märken. Sållat rent? Men det gäller ju alltid mer av vissa motormodeller av samma märke. ? Elektroniken sinkar dom alldeles för mycket. sinkar? Först skriver du att: Sen har jappsen byggt mycket av sina motorer lite för klent motormässigt sätt. Rätt likt bilarna i det fallet. För att därefter konstatera att: Jappsen har alltid fina motorer. Vad vill du ha sagt? Där som jag skrev annat tar slut på dom. Nissan eller Tohatsu har rostfria bultar på hela motorn. Och det g. ör ju att dom har bra livslängd. Bultarna på Yamaha var rostfria redan 1976. Det är inte bultarna som är problemet utan den korrosionskänsliga aluminiumlegeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 6 December , 2004 Så man ska hellre köpa en så gott som ny 55:a för sisådär 50 000:-? Tydligen så finns det ju tydligen folk som chansar ändå eftersom åtgången på begagnade motorer i den klassen försvinner så fort de kommer ut. Med att chansa menar jag inte att man ska åka dit och köpa nåt som står i en säck, givetvis ska man kontrollera och provköra så mycket som möjligt, men det spelar ingen roll hur mycket du provar för har du otur så skär den efter 2 dagar ändå, det är det jag menar med chansning, gamla motorer är en chansning, det går inte att komma ifrån. Det sperlar ingen roll om man pratar gamla båtmotorer eller bilar, samma sak, man vet aldrig. Tyvärr så har nog inte alla så gott om pengar så att de hellre satsar 10-20 000 på Harry Boy än på att köpa en båtmotor. Men är man gjord av pengar så är man, och givetvis får man då automatiskt ett annat tankesätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 6 December , 2004 Förresten Lanzar, hade de inte varit bättre att lagt de där 15 000:- på Harry Boy istället för nån gammal Crescent? Såg ju tyvärr ut som det va tomt på akterspegeln också, men det är klart, dumt att chansa när det går att ro! :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 7 December , 2004 Tja, gammal är den, 1990 års modell... Hittar du en sådan med en galvad Brenderup trailer för mindre än 15000:- är du riktigt riktigt duktig. Dessutom går den att ro, finns fästen för åror på den. Tom akterspegel ja... den går ju att ro... Dessutom är det enklare att hitta en bra begagnad båt, än en bra begagnad motor. Jag har hela vintern på mig att hitta en... ingen brådska med att kasta bort pengarna på ingenting! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 7 December , 2004 Anders, staplar du upp ditt liv liknande det du gör här. Visst kan det bli rörigt och svårt att förstå ibland när man skriver. En avhandling kanske vore nåt för mig att lägga in här. Men att i exakt gå in på detaljer är väl i jobbigaste laget tycker jag. Fast du kanske vill att man nämnrer minsta bult som är för klen eller vise verca. Eller helt enkelt ett dokument med stämplar från undersökningdomare. Jag skriver om det som sägs och självt upplevts av andra nära mig. Och inside av branschfolk och vanligt båtfolk (sportfiskare dom flesta). Om du vill påvisa att en jappsbilmotor går lika länge som en Volvo B 23. Då är du bara helt enkelt en av dessa jappsfrälsta. Jappsen har sina synder precis som alla andra tillverkare. Fel och brister har dom allihop. Från jänkare till jappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nicke Postad 7 December , 2004 Jag ställer mig tveksam till att den där Yamaha 55:an skulle vara av årsmodell 85. Så länge det inte rör sig om någon av Yamahas Origin-motorer, som mig veterligen inte började säljas i Sverige förrän i början av 90-talet, så skulle jag gissa att motorn är från 1980 eller tidigare. En sak som jag skulle tycka var viktig att kolla är i vilket vatten motorn gått, motorer som gått i sötvatten brukar oftast vara i mycket bättre kondition än saltvattenkörda dito - avsevärt mindre korrosionsdrivande miljö i sötvatten! Mitt tips är ändå att satsa på en något nyare motor, till exempel en 60 hk Yamaha från sent 80- eller tidigt 90-tal. Då får du tre cylindrar (bättre vridmoment), separat oljesmörjning (lägre bränsle- och oljeförbrukning) och eventuellt powertrim och tilt. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 8 December , 2004 Nicke, ja du har helt rätt. Yamaha 55:an är inte nån 90 talare. Från 1976-1980 tillverkades dom enligt min bok. Så det är en gammal sate. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 8 December , 2004 Kikar man i Modellguiden för Yamaha-motorer på http://www.marinshopen.se/ får man heller inte känslan av att motorn skulle kunna vara från 1985. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser