dynaflux 12 Postad 5 Oktober , 2011 Har försökt läsa mig till hur jag konserverar motorn men några saker framstår ännu som oklara: - Det sägs oftast glykolblandning - vilken sorts glykol och vilken blandningshalt? Måste det vara någon speciell glykol eller kan man köra på Biltemas billigaste? - Ska glykolblandningen stå kvar i systemet när man kört in den? Har läst någon som menar att man ska tappa ut vätskan och att glykolblandningen lägger sig som en skyddande hinna i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 5 Oktober , 2011 Vad pratar vi om för motor, inombord eller utombord? Biltema glykol fungerar bra, om du köper koncentrerad, finns på dunken förklarning om hur mycket vatten du ska blanda i, det berör på vinter temperatur där du har båten. Utombordare: lägg blandad glykol i en balja, sänk ner motor i baljan så att glykol når tillräckligt högt kylvatten ingång, starta motorn och låt den går 10 minuter så är det klart. Glykol som finns kvar i motorn kan vara kvar, principen är likadant som en bilmotor med glykol, inget skada ske. Inombordare: lägg glykol i en hink, lägg hinken nära insjövattenfilter, helst under, koppla en vattenslang till ingångvattenfilter och andra sida slang in i hinken, starta motor, vattenpumpen kommer att dra in glykol i motorn, låt den går en stund på tomgång, se till att du alltid har blandning i hinken sen är det klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 5 Oktober , 2011 Töm motor och limor efter glykolkörning. Har sett allt för många fall där glykolen endast passerat ena sidan av motorn eller att det blivit fickor med vatten kvar med fryssprängning som följd. Motorn far inte illa av att tappas och du kan sova gott när det är -30g ute utan att oroa dig. Vi konserverar ca 100 båtar varje höst x 50år och ingen frysning, Detta gäller självklart sjövattenkyld inombordare. Färskvattenkylning så är det bara sjövattensidan som skall tömmas Senast ändrad av sea-ray_230 | 05 oktober 2011 | 13:15 Senast ändrad av sea-ray_230 | 05 oktober 2011 | 13:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 5 Oktober , 2011 Men rinner inte allt vatten ut på en utombordare? Vad ska man då ha glykolen till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 5 Oktober , 2011 Sant. Utombordare behöver aldrig glykol. Det viktiga är att motorn hänger helt nedfälld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 5 Oktober , 2011 OK. Men kanske ger ett visst skydd mot korrosion? Sea-Ray se gärna min tråd om olja i växelhuset. Du verkar har full koll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 5 Oktober , 2011 Jepp! så tänker jag också och glykolen kan ligga som en film på insida därmed skydda mot korrosion. Senast ändrad av Alani | 05 oktober 2011 | 17:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 6 Oktober , 2011 Egentligen onödigt om du inte hart en gjutjärnsutombordare från 30 talet. Aluminium rostar inte, det viktiga är istället att köra igenom den med färskvatten om den varit i saltvatten, mer behövs inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Oktober , 2011 Lite besserwisser varning här: Aluminium rostar inte eftersom det bara är järnets oxid som kallas rost. Dock oxiderar även aluminium. Det som skiljer järn och aluminium i oxideringshänseende är att helt oskyddat järn rostar bort väldigt snabbt medan aluminiumets oxid fungerar lite som en skyddande hinna i sig själv, men även aluminium kan rosta bort med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 6 Oktober , 2011 Hej, Tappa ur eller inte. Jag brukar tömma blocket, limpor och fylla upp hela systemet manuellt. Sedan får glykolen stå kvar över vintern. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 6 Oktober , 2011 Precis så gör jag med. Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser