Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Grunden

Propeller

Rekommendera Poster

Jag behöver ny propeller till min Maxi Fenix med Md5B och 110S drev, hade tänkt en tvåbladig folding.

Hur går jag vidare för att ta reda på vilken stigning det ska va, om det ska va rostfritt eller brons, eller om det är något annat viktigt att tänka på inför köpet.

Björn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lämpliga är att kontakta något företag som säljer propellrar, du kan själv kolla upp ungefär vilka du kan tänka dig. Sedan hjälper dom dig med att hitta rätt stigning och storlek, normalt är det inte så komplicerat. Vet man bara hur stark motor (motorns varvtal) man har och vilket drev som används och lägger ihop dessa uppgifter med båttyp / vikt / lämplig marschfart så blir det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD5A / 110S med 1.66:1 växel i min Senorita hade en 12x 6 propeller från V-P: 2-bladig folding i stål. Jag köpte en 12x  7 i brons som reservdel. Båda gick bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera Rodahl Marin i Lidköping. De frågar ut dig om alla uppgifter om båten och ger dig sedan rätt propeller. Mycket servicevänliga. 0510-62150

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra förslag. Nu ska jag ta och kolla efter rätt storlek. Kom på ytterligare en fråga: rostfritt eller brons? Nu börjar en annan säsong, underhåll! Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt skall din propeller vara nånstans runt 13 X 8 för MD5 med 110S med utväxling 1:1.66

om man gissar att din Fenix toppar 6.5 knop för motor med rätt propeller.

Välj en bronspropeller, det materialet kan bidraga att minsak beväxning, för det är mest koppar. Men kräv av leverantören att den INTE skall behöva offeranod för att klara havsvatten, en del billiga  gulmetallpropellrar är gjorda av sämre zinkhaltig legering som avzinkar utan offeranod.

VIdare, kolla att propellerns ytternav är elektriskt isolerat från innernavet (mellan dem skall finnas ett plast/gummimellanlägg som bildar en ryckutjämning då man växlar fram/back lite oförsiktigt). Genom detta blir ytternav och bladen elektriskt skilda från S-drevets offeranod, vilket gör att kopparjonavgången inte blockeras från bronset alt. kopparhaltig antifouling på bladen, och du slipper havstulpaner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med det mesta vad Seawolf skriver, men se upp med utväxlingen. Om jag inte missminner mig så fick Fenix en specialvariant av MD5B med 120S-drev med utväxling 2,2:1 eller så var drevet 110S med utväxling 2,15:1. Så om du har en Fenix  med fabriksmonterad MD5B skall du ha samma propeller som en MD7A med 110S med utväxling 1,66:1. Kan det vara en 14X8 ?? Detta borde Drevia  eller någon annan V-P säljare veta . Varför inte kolla på nätet om det finns någon Fenixklubb att fråga. V-P järnfolding är dock inget att ha, men säkert deras i brons eller vad nu deras gulmetallproppar är gjorda av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenix tycks faktiskt ha 1:2.15 på sitt 110S-drev. 

http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/fenixman/fenix.zip

 

I så fall blir propellern 16x9   Det enkla rättframma sättet att kontrollera vilken utväxling ett backslag har är att lägga i en växel, aktivera dekompressionshandtaget, och veva motorn tills en medhjälpare ser att propellern har snurrat ett varv. (eller kanske 10 om man vill veta noggrant) Då behöver man inte gå på pumpen av om någon har bytt ut något som ändrar vad som brukar vara normalt för prylarna.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt nedanstående länk monterades standard i Fenix V-P 15X9 foldiing av gamla gjutjärnstypen och som senare kunde bytas till första generationens folding i gulmetall. Det var nog den vanligaste V-P foldingspropeller, då den användes till MD11C/110S (1,66), MD5C/120S(?), 2002/120S, MD7C/120S och ev 2020/120S. Borde därför gå att köpa begagnad. Men kolla först med exempelvis Drevia eller någon annan V-P ÅF som borde veta, för instinktivt tycker jag den låter lite för stor för din lilla motor.

Länk: http://www.maxisidorna.com/maxi/data/28 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...