Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Torparn61

Önskar hjälp med värmesystem

Rekommendera Poster

Hej! Önskar lite hjälp med hur jag ska fixa med värme i vår motorbåt.

I dag har vi en AGA-gasolpanna till vattenelementen (värmen i båten), samt att vi har en varmvattensberedare (45 liter) som enbart värms av motorn.
Det som vi ska sätta dit är en elpatron (från en husvagn), för att värma tappvarmvattnet när vi ligger i hamn.
Dessutom ska vi montera ett värmebatteri så vi kan blåsa varmluft på de främre rutorna i styrhytten.

Nu till frågorna:
- Kan man på ett enkelt sätt även använda elpatronen till att värma vattnet till vattenelementen?
Förmodar att termostaten i motorn (Perkins 6.354) stänger när vattnet blir kallt, hur får jag då cirkulation till varmvattensberedaren?

- Räcker det med en datorfläkt för att blåsa upp luften på rutorna? Ska använda 32 eller 40mm vita plaströr, samma som används till avloppet i tvättställ, ca. 2,5 meter vid rutorna, plus 2,5 meter 40mm slang. Dras från luftintag till värmebatteriet och sedan vidare till plaströren.

Egentligen vill jag ju ha värme/varmvatten/varmluft överallt med dessa grejer, men det får vi nog lägga ner. Vore tacksam om någon/några kan hjälpa mig att få ut det mesta av detta.

Kom gärna med tips och idéer, och/eller rita gärna ett principschema.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...