Gå till innehåll
onsdag 02 oktober 2024
Mollis

Archimedes 40 hk hjälp

Rekommendera Poster

Hej

Har en Archimedes penta 40hk med elstart. Jag körde med båten i förgår och då gick den kanon fint. När Jag idag skulle ta mig en tur så var den helt livlös, hördes inte ett klick från start motorn.

Jag har testat med 3st batterier men inget funkar! Undrar om nåt kan ha tagit skada då det regnade extremt mycket natten till i går och båten var full med vatten i dag när jag skulle köra?.



Senast ändrad av Mollis | 04 oktober 2011 | 20:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Utan att veta hur allt är kopplat i din båt eller ens hur det ser ut på din motor så börja med att kolla alla dina säkringar så du har ström fram. Finns kanske någon huvudsäkring som gått. Nästa grej jag hade kollat är så att jag verkligen har kontakt mellan motorn, startreläet samt start solenoidens och batteriets - pol. Dvs. så allt är jordat ordentligt eftersom det ofta ligger många fel i att jorden är dålig..

Om sedan alla säkringar är hela så hade jag fortsatt med att kolla så att det kommer spänning fram på båda sidor om tändningslåset i startläget och om det finns så hade jag kollat att det når fram till startreläet. Når det inte fram så hade jag misstänkt tändningslåset. Når det fram till starteläet men inte Klickar i det så hade jag misstänkt att reläets dragspole är trasig. Klickar det i det så får man kolla så man har spänning igenom matningen och utgången på reläet och om det inte finns på utgången men på matningen när reläet är draget så är reläet slut.

Om allt verkar bra så långt och startmotorn ändå inte drar så hade jag kollat att spänninen når solenoidens styringång och om det kommer fram där som det skall så fortsätter jag att kolla dom grova kablarna till startmotorn så dom lev. spänning/ström som dom skall och om det sen visar sig att det kommer fram juice som det skall så hade jag misstänkt att solenoiden kanske är kass eftersom den inte skjuter in startmotorn i ingreppsläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...