Rollebolle 0 Postad 4 Oktober , 2011 Hej, Jag har en mercruiser 3.0 från 03 som jag började göra iordning inför vintern. Plockade ner drevet, under och överhuset och bytte packningar samt smorde in. Bytte även impeller och drevolja. Sedan drenerade jag den på kylvatten och skulle köra genom kylsystemet med glykollösning. Jag satte på vattenmuffarna på insuget och skulle starta motorn. Men den ville inte starta. Så jag kollade batteriet och den var så där, så jag laddade den men det hjälpte inte. Motorn drar runt men tänder inte. Jag kan inte mycket om motorer, men det jag beskrev att jag gjorde ovan kan väl inte ha påverkat så att motorn inte ska starta eller? Skulle behöva ha hjälp då vintern närmar sig och jag har endast 16 dagar på mig att göra det sista. Dvs byta oljo, oljefilter, tillföra bränsletillsats samt köra igenom kylsystemet med glykol. Ja sen vill jag att motorn ska fungera såklart Dödsmangreppet har jag inte pillat på och motorn var igång senast för en vecka sedan. Tacksam för all hjälp Mvh/Rolle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 7 Oktober , 2011 Gnista på stiften? MPI, EFI eller förgasare? Kommer det fram bensin? Nej, det du gjorde ska inte påverka motorns funktion. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollebolle 0 Postad 9 Oktober , 2011 Hej, Det är förgasare på motorn och jag får ingen gnista. Nu har jag felsökt lite själv och det verkar som att det har med växeln att göra. Det sitter en micro brytare som bilden visar. Om jag har förstått det rätt så ska den ligga i V-skåran när gas spaken är i neutral. Ligger den inte i detta läge så kan man inte få gnista och därmed starta motorn. (Kanske för att säkerställa att växel inte ligger i när man startar) I mitt fall är inte micro brytaren och gass spaken synkade gissar jag. Kan det vara så att när jag monterade ihop drevet igen att växelvajern inte kom rätt? Mvh/Rolle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 9 Oktober , 2011 Koppla bort kontakterna till microbrytarna. Har för mig att motorn då ska går att köra opåverkad av microbrytarna. Starta motorn om du lossat kontakterna är din teori korrekt om växelwiren. Kontrollera också brytarspetsen om du inte har brytarlöst då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser