Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Mambo

Kan man ladda sönder batterierna?

Rekommendera Poster

Jag har 2 vanliga marina blybatterier som förbrukningsbatterier i min segelbåt. Har en fast monterad Mobitronic-laddare som får ladda batteribanken då jag ligger på landström. Då det laddas för fullt blir det ju också en del som avgår som gas och med tiden minskar batterisyran så man får fylla på med lite nytt vatten, annars förstörs ju batterierna (så gick det med de förra, jag fick köpa nya). Nu till min lite amatörmässiga fråga som någon som kan det här med laddning och kemi gärna får svara på: Om jag undan för undan fyller på med vatten i batterierna -då blir det väl ingen syrakoncentration kvar i dom, det blir väl mest vatten? Eller hur är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte ladda så du behöver fylla på så ofta. Ofta kan var två ggr per år eller mer. Din laddare kör för hårt om det behövs mer vatten. Risken är också att du inte hinner fylla på så plattorna börjar sticka upp ur syran och då blir batteriet sämre.

Föreslår att du sätter en klockströmbrytare som laddar bar en kvart om dagen när du inte är i båten. Det gör stor skillnad och räddar batterierna även om laddaren skulle bli ännu mer turbo. 

Eller byt laddare, den ska inte bete sig som din. 

Oavsett ovanstående är klockströmbrytare inte så tokig. Det är inte ovanligt att en laddare ger upp och det är stor risk att batterierna (=dyrt) förstörs. Det blir minimal risk om den bara går en hundradel så ofta=en kvart om dagen. 8000 timmar på ett år blir åttio. I billigare elektronik är det inte ovanligt att vissa komponenter har en livslängd på 100.000 timmar. Sammantaget alla komponenter är det ganska stor risk att en laddare ger upp inom fem-tio år=batteribank ska förnyas. Även ny laddare behövs förstås.

En klockströmbrytare kostar en femtiolapp. 

Det som avgår från batterierna ska vara vattenånga endast. Men jag tror inte det är bra att ladda för hårt under lång tid.

I båten har jag trimmat generatorn till 14,7V och det är inga problem med våra vanliga öppna fritidsbatterier, Tudor Marin. Behöver inte fylla vatten mer än vart annat år högst. Kör ändå ett par hundra timmar motor per säsong.  Under längre pass sänker jag spänningen till 14,1V när batterierna är fulladdade. D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga problem att ladda sönder batterier! Senast idag har jag kastat ut två dåliga laddare jag hittade i en segelbåt där ägaren fick byta batterier varje år!

Byt ut din laddare! Köp en Ctek; det finns nu Ctek som heter MXS och som är på 5, 7 eller 10 A. De är alldeles utmärkta att underhållsladda batterierna med, och ser till att de inte överladdas. Med denna laddare kan du ha laddning månadsvis och batterierna mår utmärkt! Väl investerade pengar!

Man ska bara fylla på vatten i batterierna, syran avdunstar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...