Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
mariatherese

Flexiteek och dylika märken av "fuskteak"

Rekommendera Poster

Funderar på att lägga in Flexiteek då vi har god erfarenhet av detta (vet dock inte om det var det märket). Gillar att det blir varmt på när solen lyser på det och torkar fort, och sen att man slipper glasspinnekänslan som man får av vanligt teak.

Har dock ingen erfarenhet av att lägga det själv och undrar om det är svårt? Beställer man panelerna helt färdiga? Gissar att det är svårt att få ut all luft under panelerna?

Det finns ju andra alternativ till Flexiteek - är dessa jämförbara? Tänker mest på att Flexiteek är så väldigt dyrt med tanke på att det bara är mjukgjord pvc? Någon som har testat konkurrenterna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har lagt fuskteak själv?

Fick en fantastisk offert på runt 10000 kr/m2 häromdagen. Det blev totalt 20% av båtens värde vilket inte blir riktigt sunt... Så nu funderar jag på Tek-Dek. Men jag undrar om det är svårt att få det snyggt när man limmar ihop planken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, jag avrundade lite friskt. ca 4.7 m2 för 38.000 sek. Det blir ju bara 8000 sek per kvadratmeter. Mendå skall man betänka att bara en av bitarna har ramkant på en sida. Så teakmönstret är enklast möjliga.

Sinnessjukt är ordet helt klart... för mjukgjord PVC...

För Tek-Dek ligger kostnaden för råvaran för runt 1500-1700 kronor kvadratmetern lim. Men jag vet inte hur svårt det är att limma ihop bitarna så att det blir snyggt och tätt utan glipor.

Senast ändrad av mariatherese | 08 oktober 2011 | 10:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Flexiteek på min båt, som jag limmat dit själv. Kostade ungefär som vanlig teak i jämförelse så det är inte billigare med fejk-teak. Men, under snart tio år har jag i princip bara tvättat det någon gång ibland. Fastlimningen av mattan kräver en del noggrannhet, men är man normalhändig och inte har bråttom vill jag nog påstå att man fixar det.

Valde själv just mellan Tek-Dek och Flexiteek, men landade på det sistnämnda. Dels beroende på färgen, men framförallt för att få en färdig matta att limma på plats. Att pussla ihop en egen av plastremsor kändes inte lockande. Det är ju inga billiga saker att misslyckas med, och den färdiga mattan ser verkligen bra ut ! 

Andra varianter på temat är Teakiplast, vilket lär vara en reinkarnation av engelska Aikona, som lär ha kursat under pågående patentkonflikt med Flexiteek. Det finns just nu en svensk representant, men vilket företag som egentligen ligger bakom o.s.v. är visst lite rörigt (det som uppgavs på hemsidan fanns t ex inte i något företagsregister).

Sök och du skall finna en massa länkar och inlägg. T ex:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=409914&highlight=flexiteek

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=66330&highlight=flexiteek

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=252861&highlight=flexiteek

På min hemsida kan du se lite mer av Flexiteek på min båt på www.nbmarine.se, välj Dagbok och titta sedan på t ex 11-13/7 2003, 16-30/4 2004 och 21-26/10 2004. En komplettering är gjord, se 21/3 2010, vilket kanske är anledningen till att jag uppskattar att företaget/fabrikatet man väljer till sin båt finns kvar också om ett par år....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för länkarna...

Jag gjorde dock en sökning innan jag lade in detta ämnet och hittade inte så mycket information om någon som hade lagt in Tek-dek själv utom möjligtvis från att man fått färdiga paneler. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Valde TekDek från Myggenäs Marina för att kunna göra det själv. Tog med mig luckan till boxen på badbryggan och åkte till Myggenäs. De visade mig hur jag skulle göra och nu har jag lagt luckan,badbryggan och akterdäck på en Flipper 717 S. Det är många moment och det tar en stund men det är inte särskilt svårt. Det skönt att gå på och lätt att tvätta rent. Får man en fläck så är det bara att ta fram slipduk och putsa bort. Det blir ju billigare om man gör det själv och grabbarna på Myggenäs var otroligt hjälpsamma. Kan jag rekommendera.

Kanandan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanonbra info! Myggenäs ligger ju nästgårds så det kan ju bli riktigt bra. Vintern är ju lång så det gör inget att det kanske tar lite tid. Om priserna på deras hemsida stämmer så verkar det ju inte bli så hutlösa kvadratmeterpriser iallafall.

Som jag förstår det så limmar man ihop bitar som sedan blir det sjok som man finputsar mot mallen? Det borde man ju kunna göra inomhus nu på vintern. Jag gissar att lägga det på plats får man vänta med tills temperaturerna börjar krypa uppåt igen.

Helt ohändig är jag inte då jag har gjort de flesta arbeten som man stöter på när man renoverar/bygger om hus. Men jag har faktiskt aldrig lagt plastmatta... :) Däremot kan jag göra snygga silikonfogar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Flexiteek kostar från 2600:- /kvm för en färdigbyggd panel, sedan tillkommer kostnad för mallning och installation. Flexiteek är idag det enda materialet där en färdig panel kan klassas som vattentät, beroende av att panelen är helsvetsad.

För den händige har vi lanserat en gör-det-själv produkt ISITEEK.

Kostar endast 1150:-/kvm

Läs mer på www.isiteek.com/?lang=sv

/Jocke

Flexiteek AB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ca 8 års erfarenhet av flexittek då jag lade det på min båt då. Flexiteek kostar lite mer än gör det självprodukterna. Men man får inte glömma att man får 5 års garanti på matrialet och om man inte lägger själv 2 års garanti på arbetet.  Är även 100% vattentätt, det är inte de du bygger själv. Man får inte heller glömma att man betalar för den faktiska kostnadern. Gör du själv  fel kan det bli jäv.... dyrt. Det slipper du här. 

En bekant till mig lade ett av de andra alternativen och får nu riva upp hela däcket, Han fick både luft och fukt under. Han är ändå hantverkare och bör veta vad han sysslar med men han lyssnade inte på mig utan kollade bara på priset.  Greppet på däcket är kanon. Nästan inget underhåll.

Jag sålde båten två år efter jag investerat i flexiteek,  fick sålt båten snabbt och tillbaka de pengarna jag lagt ut. Köpte nyligen en Saga 27 efter flera år utan båt. Och tänker lägga scandäcket med flexiteek.

Så tänk två gånger om ni funderar på nytt däck, kan tyckas dyrt men inte i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...