Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Vfrrr

Varför varvar min motor inte mer? 130 hk Yamaha på Yamarin 575

Rekommendera Poster

Vi har ju haft lite mejlkontakt efter denna tråden men jag trodde du bara hade lånat en Ballistic, men du har alltså slagit till och köpt den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånade av en kompis först. Sen efter mycket velande mellan Apollo och Ballistic så beställde jag en Ballistic då jag vet att den funkade bra på min båt (är ju dessutom dyrare så den borde ju vara bättre...).Kan ju vara så att Apollon hade funkat ännu bättre men nu vågar jag inte chansa mer. Propellerkontot är ju redan överbelastatcrying.

Verkar även vara dåligt intesse för propellrarna som jag har till salu trots att jag satt ett riktigt höstpris.

Du skrev till mig att Ballistic inte är så stävhöjande och det gjorde mig lite osäker. Men vad jag har läst mig till så ska den vara boghöjande (om det var det du menar). Är ju ganska kraftig rake på den.

 

 



Senast ändrad av Vfrrr | 22 oktober 2011 | 13:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju lite lågsäsong för proppförsäljning nu. Framåt våren så komer folk ihåg att de stukade proppen o vill plötsligt ha en ny och i semestertider är de högvilt :-)

Ballisticen får nog anses som i huvudsak stävlyftande men de finns ju de som lyfter ännu bättre, t ex Yamaha Pro Series. Om det skulle va bättre eller sämre är precis som du skriver inget som går att veta utan ett test..

Du kan nog va ganska nöjd i nuläget även om det säkert går att få ut mer. Själv har jag kört 8 olika proppar på min nuvarande båt och nyss har jag köpt en liten styris med en 30 hästare o det lutar nog åt att den begåvas med stålpropp då jag inte är helt övertygad att jag har bästa setupen.. Proppsjuka är svårt att bli av med om man drabbats :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägre växel 21vs19 ( stigning) och bättre fart .... Bara att gratulera att du fattade till slut ! Gör om gör rätt Funkade till slut .. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte du tycker att du uppnår med dina inlägg? Om du inte har något konstruktivt att komma med, så vore jag tacksam om du slutar med att skriva meningslösa inlägg i min tråd.  

Fattade vad till slut? Nu går den 3knop saktare vid marschfart och drar förmodligen mer bränsle (jmf. med 21) . Som jag förklarat för dig tidigare så är det inte toppfarten som jag har klagat på och om den toppar 40 eller 41 knop spelar faktiskt ingen större roll. Men naturligtvis mår motorn lite bättre av att varva till 5500 än 5100 som tidigare ( hur mycket råder det delade meningar om men där har vi nått vägs ände). Sen är det ju som Jarb skriver att man drabbas av propellersjukan och det är därför man inte kan låta bli att laborera lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vad din marchfart är ..... Problemet har varit att du inte vill ta dig till logiken , utan bara valt dina egna vägar i beslutsamheten . Typ tagit ställning som gynnat din egen uppfattning !,,,, . . Gillar man inte förändringar så blir man ju kvar på lagret ....! (men grattis till ett lyckat köp/val av ny propp, de va ju ändå de tråden till slut handlade om )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ditt 2007:e inlägg! Jag antar att du ser det som ett självändamål att skriva inlägg men det finns ju andra trådar som du kan gå in och bråka i. Här har du inte bidragit med någonting utan bara kommit med dryga och otrevliga inlägg. Så var vänlig och besudla inte min tråd med fler meningslösa inlägg.

Jag gissar att min marschfart finns någonstans mellan 0-40 knop där faktiskt apollo 21 är snabbare. Men det är bara vilda gissningar och förmodligen får jag väl skit för det ocksåsmiley

Jag tycker inte att jag är emot förändringar men samtidigt går jag inte bara efter en persons åsikt utan konsulterar gärna flera. Det har jag gjort och proffsen (2 Yamaha mekar och en kille på en välkänd propellerfirma) har sagt till mig att jag absolut inte behöver byta. Nu har jag gjort det i allafall för att jag var nyfiken ( och Jarbs åsikter vägde tungt). Valde då att presentera resultatet här för att visa hur varv och fart kan förändras med olika stigning och utformning. Är ju alldeles för lite fakta och för mycket åsikter ute på nätet i den här frågan. Men som jag också påtalade så gäller detta specifikt för min båt/motor kombination. Finns ju de som åker fortare med Black Steel än med Ballistic också. Allt hänger ju ihop med hur stark motor man har i kombination med vilket sorts skrov den sitter på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är sammanfattningen med de olika propellrarna

           Black steel 13x19        Ballistic 13 3/8 x19      Apollo 13x21

4000rpm   26 knop                        28 knop                         30 knop

4500rpm   30 knop                        32 knop                         35 knop

5100         35 knop                        37 knop                         40 knop

5300         37 knop                        39 knop

5500         38 knop                        41 knop



Senast ändrad av Vfrrr | 23 oktober 2011 | 10:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor eloge till jarb för att han på ett konstruktivt och ihärdigt vis har försökt förklara hur en utombordare ska proppas på bästa sätt...

 

Jag hade gett upp för länge sedan :-)

 

Den finns dock fortfarande en liten detalj kvar att beakta, en ganska ironisk sådan och det är ju att Vfrrr fortfarande kör runt med ett överproppat ekipage :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...