Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Vfrrr

Varför varvar min motor inte mer? 130 hk Yamaha på Yamarin 575

Rekommendera Poster

Går det att stuka BS så att den får dessa egenskaper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.. Man kan stämpla dit lite mer cupp och det hjälper lite men det blir svårare att få till mer rake och elefantöreblad. Så lite går o ändra men det är ju bättre att satsa på en annan Apollo eftersom mycket talar för att den proppen funkar bra på båten o då troligen ännu bättre vid mera varv.

Om BSen är i bra skick så måla till den o sälj den på Blocket, 19 tums BS orginalmonteras på många båtar än idag o det händer ju att botten hoppar upp o biter propparna så det finns alltid en marknad för proppar. Sälj även 21 tums Apollon för den tycker jag inte du ska använda alls. För pengarna köper du en 19 tums Apollo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan man få för dem? Apollon är ju i princip ny och bar körd 3 gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper o säljer en del proppar för husbehov och har märkt att det är mycket svårt att få mer för en propp än den kostar ny i USA. En Apollo går på 240 dollar o fraktat, tullat o momsat blir det ca 2 800 kr när den är hemma. En BS är dyrare, allt orginal Yamaha är ju dyrt :-) och kostar 430 dollar vilket blir 4 500 när den är hemma.

Svenska priser är strax under 7 för BS och runt 4 för Apollon. Jag skulle begära runt 2 - 2,5 för Apollon och om BSen är skadefri o du målar till den runt 3, är den skadad betydligt mindre. Begär du mer får du nog behålla dom o det finns ofta överprisade proppar på blocket som inte säljs. Sen är ju säsongen snart slut så vill du sälja fort kanske du ska begära mindre. Proppar är ju säsongsvara o inte många tänker på ny propp i Oktober..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten.. Om Apollon är nyköpt kanske du kan byta den. Seriösa handlare byter en ny propp efter prov om stigningen är fel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skall jag hjälpa dig att inte tycka att det är jobbigt längre.

Vore det akut skulle motorer rasa runt om i världen hela tiden då det är ett fåtal som ens vet att man kan ha olika stigning på propellern. Lovar att det är ett flertal som åker runt och inte har rätt varvtal på fullgas, en del varvar för mycket och en del för lite. Vore det så skadligt skulle varenda båtmeck känna till detta och kunna ha en utläggning om det, du har ju trots allt konsulterat 2 experter på området som sagt ”kör på det är ok”.

Se det mer praktiskt, hur lång är livslängden på en båtmotor? Hur många timmar skall den hålla? Det är knappast proppen som kommer döda din motor utan snarare att den lever sitt liv i vatten och på det så vill vi serva den så lite och billigt som möjligt. Jag känner inte till, och tydligen inte meckarna du frågat heller, en enda motor som dött på grund av att man åkt runt med för hög stigning. Däremot vet jag flera som pajat av ålder, rost, ingen oljetillförsel mm. Var trygg i att man köper en motor för att använda den och slita på den, enligt resonemanget att åker du inte helt rätt proppat så sliter du extra på motorn.  Då kan du lägga till listan att du sliter på motorn genom att ha den i vattnet, det växer snäckor på den och den rostar… Var nöjd med din motor och båt, du ligger ju dessutom inom spannet för vad motortillverkaren rekommenderar om än i det lägre.

 

// Bojen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gav totalt 3300:- för min propeller och den köptes på det billigaste stället jag kunde hitta i USA ( Deep Blue Yacht Supply).

Proppen kostade 225$ Hubben 33$ och frakten 108$.

tull och moms.

2500 låter lite billigt för en i princip ny propp och hub som kostar 5000:- i Sverige.



Senast ändrad av Vfrrr | 08 oktober 2011 | 08:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår om Jarb snart börjar tröttna på mitt tjatande om skadan av överpropp. Det råder väl ingen som helst tvekan om att det inte är bra att belasta en motor för mycket men frågan är just om det påverkar särskilt mycket i det här fallet. Trots allt är Jarb den ende hittils som tycker det är skadligt för min motor.

Om det nu är så att BS-proppen är häcklyftande och får fören att gräva ned sig så vore det väl minst lika skadligt att köra med den som med Apollo 21?

Om man säger att rent teoretiskt så ska en 19 får motorn att varva 5900rpm och jag bara får ut 5500 rpm så ligger jag ju 400 rpm under i allafall. Dessutom vid högre varvtal genom hela registret vilket i sig borde slita mer?

Jag kan förstå att man tittar på wot och varvtal när man optimerar en propeller för att det är enklast, men det säger ju trots allt inte hela sanningen om hur en motor belastas vid normal användning. Att tro att min motor rasar när jag trycker in 7 pers är ju faktiskt lite löjligt. Som det är nu så känns det ingen direkt skillnad om vi är flera i båten eller om jag åker själv.

Dessutom kan en båt visst gå lättare i 30 knop än i 26 knop (mindre våt yta). Att påstå att i så fall så skulle båten öka farten om man jag dra av på gasen gör ju inte förtroendet större för båtkunskaperna. Det konstateras ju direkt efter att farten är en konsekvens av varvet men att effekten vid ett visst varvtal kan vara olika beroende på belastningen. Att då samtidigt påstå att jag inte får ut alla 130 hk för att jag inte når 5500 är ju också en motsägelse.

Tycker hela tråden är full av motsägelser skrivna av ett gäng amatörer (bl.a. trådskaparenblush) som tar lite fakta och råd här och där och blandar till en soppa som passar var och ens uppfattning. Brukar bli så här på forum...

Jag har har ett enormt intresse av motorer och allt som det sitter i och vårdar alltid mina fordon pedantiskt. Just därför blir jag alltid lite nojjig när jag hör att nåt kan vara skadligt för mina ögonstenar. Jag håller verkligen med Bojen om att handhavandet i sig är betydligt viktigare för lång livslängd på motorn.

Då min båt är mest till för badutflykter i marschfart så borde den leva ett betydligt längre liv än en som exempelvis mest används för wakebordåkning. Antar att det är väldigt få som proppar efter en sån belastning men att det är kanske just därför som rekomendationer ligger i det övre varvtalsregistret vid tom last.



Senast ändrad av Vfrrr | 08 oktober 2011 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ge Jarb en eloge för sitt tålamod.

För övrigt ser jag att du lagt ut båda propparna på Blocket. Vad blir det i stället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apollo 19 om jag får nån av propparna sålda annars kommer jag fortsätta köra på 21 då jag tycker den är klart bäst för mina behov. (Ivalet mellan 19 BS och 21 Apollo alltså)



Senast ändrad av Vfrrr | 08 oktober 2011 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det för vad det är. Ett gäng glada killar och tjejer som gillar båtar och gladerligen tipsar och ger råd även om man inte har den blekaste aning eller bara läst svaret någon annanstans. Du kan ju använda ett forum till just vad det är, att få ett flertals, med blandad erfarenhet och kunskap, uppfattning.

 

I ditt fall, ”är det skadligt för min motor att åka runt med för hög stigning”. (Man kan ju även diskutera om det är för hög stigning när det är inom spannet för vad tillverkaren rekommenderar).

Något enstaka svar om att ”japp det är livsfarligt att åka runt så, proppa om” och resten tystnad. Slutsatsen att dra från det är att det absolut inte är akut. Hade det varit direkt skadligt hade ett flertal här råkat ut för det och således kunnat berätta om det.

Då kan man sammanfatta det som så: fortsätt att åka med din propp och var nöjd. Det kommer hålla och fungera.

Vill du optimera vidare, byt propp och du kan kanske få någon knop till samt marginellt lägre förbrukning. 

 

//Bojen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen har i denna tråd påstått att det är livsfarligt, livbojen96. Trots att du inte skrivit särskilt många inlägg här på MarinGuiden är det inte första gången du försöker förljuga och överdriva vad som skrivits i tidigare inlägg. Vänligen sluta med detta. Bemöt gärna inlägg men gör det sakligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaj ska försöka förklara lite till men du läser inte mina inlägg särskilt väl. I princip har jag redan svarat på alla dina frågor men jag ska försöka förtydliga lite till. Det kusiverade är taget från ditt tidigare inlägg.

Om det nu är så att BS-proppen är häcklyftande och får fören att gräva ned sig så vore det väl minst lika skadligt att köra med den som med Apollo 21?

Nej för den tar dej in ett lämpligare område av WOT-range.

Om man säger att rent teoretiskt så ska en 19 får motorn att varva 5900rpm och jag bara får ut 5500 rpm så ligger jag ju 400 rpm under i allafall. Dessutom vid högre varvtal genom hela registret vilket i sig borde slita mer?

Varvet är inte särskilt farligt. Det är överdriven termsik belastning som är faran. 5500 är bättre än 5000 rpm.

Jag kan förstå att man tittar på wot och varvtal när man optimerar en propeller för att det är enklast, men det säger ju trots allt inte hela sanningen om hur en motor belastas vid normal användning. Att tro att min motor rasar när jag trycker in 7 pers är ju faktiskt lite löjligt. Som det är nu så känns det ingen direkt skillnad om vi är flera i båten eller om jag åker själv.  

Hur en planande båt belastar en motor är välkänd kunskap, därför kan man göra denna förenkling. Med mer last i båten ökar den termiska belastningen ytterligare. Du kanske inte känner det men motorn gör det. Har inte påstått att motorn rasar, bara att risken ökar.

Dessutom kan en båt visst gå lättare i 30 knop än i 26 knop (mindre våt yta). Att påstå att i så fall så skulle båten öka farten om man jag dra av på gasen gör ju inte förtroendet större för båtkunskaperna. Det konstateras ju direkt efter att farten är en konsekvens av varvet men att effekten vid ett visst varvtal kan vara olika beroende på belastningen. Att då samtidigt påstå att jag inte får ut alla 130 hk för att jag inte når 5500 är ju också en motsägelse.

Visst kan den men din gör inte det. Efter fullt utvecklad planing ökar motståndet tämligen konstant. Du har fullständigt missuppfattat vad jag skrev om effekt och hur den produceras, läs igen så kanske du förstår. Noterade du smileyn bakom påståendet att fatren ökar när man drar av på gasen, jag skämtade om detta inte framgick.

Trevligt att du bestämt dej för att försöka sälja propparna och inhandla nåt nytt som funkar bättre än dessa två proppar. Lycka till med försäljningen :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb: Jag har en 200hk yamaha-87 som enligt bok ska varva 5500. Min varvar 5700 när det är ideala förhållanden, är detta något att bry sig om. Är milt övervarv bättre?

Normalt sett kör jag ju inte i de varven, men med ny propeller kanske man får nån knop till. Priset är dock en faktor och avvaktar annars någon säsong om 200varv övervar är en smal sak.

Motorn sitter på en Flipper 640 och toppfart är 47knop på gps vid 5600-5700varv. Önskar bättre grepp i vattnet, då den lätt tappar grepp vid svängar och även när man trimmar ut en del rakt fram. Backen är inte något under av kraf heller. Har du några tips på propeller?

Tänkte först 4blad, men vill helst slippa det då jag bör få högre förbrukning och lägre toppfart som jag fattat det generellt.

Kommer från en sportbåt med VPb20 med 100drev och där kunde man stanna på metern om man ville. Bladarean på den propellern är från en annan värld:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Herr Jarb

Jag har dålig koll på vad livbojen skrivit i andra trådar men här tycker jag faktiskt han har en poäng ochatt kalla honom förljugen tycker jag är ett övertramp. Du har kanske inte skrivit ordagrant livsfarligt men din andemening har ju varit att det är livsfarligt för motorn att överproppa.

Jag citerar dig:

En överproppad motor jobbar inte i det belastningsregister som det är tänkt och det leder i slutändan till motorskador o förkortad livslängd

BTW så leder överproppning på en förgasarmotor per automatik till för snål blandning och förhöjd termisk belastning vilket i sin tur kan leda till smälta kolvar o andra tråkigheter.. Som sagt överproppat ger förkortad livslängd på motorn.

Att överproppa är ungefär som o röka, kondisen minskar direkt o på sikt riskerar man skador som förkortar livet..

Håller skiten, ja kanske men inte lika länge. Tillkommer nån annan störning som gör att den termiska belastningen ökar ytterligare så kan den mycket väl totalhaverera. Det kankse inte ens behövs nån störning utan du plockar in 7 trevliga polare o helt plötsligt är du över gränsen för matrialet tål.

Så här skriver Yamaha på sin amerikanska hemsida:

NOTE: It is generally best to pick the pitch of propeller that produces engine speeds near the maximum engine speed range shown in your Owner's Manual. More accurate information for a particular boat may often be obtained from the boat manufacturer directly or by visiting the Yamaha web site at www.yamaha-motor.com and checking out the Performance Bulletin section. On-water propeller testing is always best.

Hade det varit så skadligt för motorn att ligga i det undre registret som du påstår  så är jag övertygad om att de skrivit det. Särskilt i USA! Detta är riktat till vanliga konsumenter så där kommer du inte undan.  Det står trots allt bara att det i allmänhet är bäst att ligga i det övre spannet. Där är vi väl alla ense? 

Jag säger heller inte att livslängden inte skulle påverkas men i så fall får jag väl ta att motorn rasar i juni 2048 istället för juli 2048 smiley

Att sen klanka på livbojen för att han inte skrivit så många inlägg är ju lite lustigt. Att du har skrivit över 1000 inlägg gör ju inte dig till mer expert. Bara för att man predikar en sak flera gånger i olika trådar gör ju inte det mer sant! Däremot kan det till slut uppfattas så och då blir  ditt ord lag.

Att du råkar ha ett antal rep och rigghandböcker liggande kan ju vara en tillgång. Men då tycker jag att man ska försöka återge det som står i dem och inte färga det för mycket med sina egna tolkningar.

Mvh Vfrrr

 


  Att du sen klkkkdddfffddCXS

 



Senast ändrad av Vfrrr | 09 oktober 2011 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O inte nånstans har jag eller nån annan skrivit att det är livsfarligt. Inte heller kallade jag livbojen förljugen utan att han förljuger och överdriver i sina kommenterar på tidigare inlägg. Som sagt nåt han även gjort förr.

Jag försöker hjälpa dej att förstå varför din båt o motor beter sej som den gör och jag försöker hjälpa dej att hitta lösningar som får den att gå bättre. Jag försöker även få dej att förstå dessa lösningar. Jag tycker som sagt det är trevligt att du försöker följa dessa råd oxå :-)

Mange249, starta en ny tråd med samma text så svarar jag där o om du inte vill det så skicka mej ett PM så diskuterar vi din båt via det. Denna tråden handlar ju om vfrrr's båt o jag känner inte att det finns nåt mer o tillföra här om det o därför vill jag inte heller blanda in din båt i det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Jarb, inte min mening att förarga dig på det här viset. Jag har inte citerat dig således inte heller ljugit.

Det jag gjort är att hävda min åsikt. Min åsikt är att man gärna kan tipsa och ge sin syn men man bör vara ödmjuk i att presentera sin tes som den absoluta sanningen. Jag tycker inte heller att man blir mer trovärdig av att smutskasta andra, mekar, propellermän eller forumkamrater.

Avslutnigsvis säger vi att i intruktionsboken presenteras ett varvtalsområde motorn bör jobba i. Motorn i fråga ligger precis inom spannet. Din tolkning är att motorn i tråden ligger för lågt. De tillfrågade fackmännens tolkning är motorn ligger på ett acceptabelt varvtal.

Vänligen // Bojen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen har i denna tråd blivit smutskastad, vare sej nån proppman, mek eller forumdeltagare. Inte heller du har blivit smutskastad, livbojen, jag har bara bett dej att använda sakliga argument. Inte heller har nån absolut sanning framförts i denna tråd. Återigen tar du till överdrifter när du bemöter inlägg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalla det vad du vill men jag tycker att det är otrevligt att säga att folk ljuger och du har iaf uttalat dig negativt om propellermannens kunnande. Lyft istället fram din sak utan att klanka ner på andra. Jag har endast presenterat mina tankar kring om motorn tar skada eller inte. Både rent tekniskt samt hur jag tolkar mängden svar i frågan.
Om du känner dig trampad på så sträcker jag här ut en *cyber-hand* att skaka.

Vänligen Bojen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du väl ändå ge dig!

Du har bl.a skrivit:

Proppmannen kan kanske inte så mycket om motorer.  Detta är väl att smutskasta  en yrkesman? Hade han inte vetat vad som är skadligt för motorn så ska han väl inte livnära sig på att optimera propellrar för motorer?

mekens uppfattning går stick i stäv med Yamahas egen    Jasså? Var säger Yamaha att det skulle vara direkt skadligt att ligga i det undre registret? Det enda de säger är ju att det i allmänhet är bäst att ligga i det övre. Inte en enda varningstext om det motsatta.

Vidare skriver du som svar på min fråga om jag måste öka mitt toppvarv:  Japp, det är absolut nödvändigt av flera skäl. WOT-range ska uttydas att motorn inte ska varva över 6000 rpm vid lätt last och aldrig varva under 5000 rpm med tyngsta möjliga last. Rekomendationen är att alltid proppa till det övre intervallet av WOT-range med normal last. En överproppad motor jobbar inte i det belastningsregister som det är tänkt och det leder i slutändan till motorskador o förkortad livslängd. Det tolkar jag som att det är din absoluta sanning.

Allt detta har nu gjort att jag konsulterat ytterliggare en yrkesman som är verksam som chefsmek på en av de större Yamahaverkstäderna. Han säger också att det inte är någon som helst fara med mitt toppvarv på 5100rpm och tycker absolut inte att jag ska byta min Apollo. Han sa vidare att motorn kommer att ha ärgat upp helt och hållet långt innan man ens skulle kunna påvisa att det överhuvudtaget haft nån påverkan och tyckte det hela lät löjligt.

(De motorer som han får in som har rasat är nästan enbart motorer som övervarvat)

Så nu står det tre proffs mot dina åsikter och jag anser därför att detta problem är löst och jag kommer behålla min apollo 21.

Vidare vore det klädsamt med en viss ödmjukhet från din sida. Du får gärna slänga in ett jag tror eller kanske när det är dina åsikter och inte ren fakta. Trots allt så uppfattas du av många här som ett proffs (även av mig till en början) och just därför är det extra viktigt att inte gå ut för hårt om man inte har helt torrt på fötterna.

 

 

Jass 

 



Senast ändrad av Vfrrr | 10 oktober 2011 | 18:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck... Du tar mina citat ur sitt sammanhang då det här väl inte enbart har handlat om förkortad livslängd på motorn utan om att du upplevt ett prestandabortfall? Jag har varit aktiv här ett bra tag och aldrig mötts av den här typen av respons. Jag är här enbart för att hjälpa där jag kan o få hjälp där jag inte kan. Jag har ingen som helst vinning i att råda dej till nåt som är fel, självklart dör motorer även av andra orsaker, mitt jobb är ju bl a att ta reda på varför motorer dör.. 

Men läs mina inlägg en gång till o fundera på om du inte ska byta propp ändå, annonsen ligger ju såvitt kvar vad jag kan se. Egentligen skulle jag vilja hjälpa dej ändra lite i den så dom blev lättare o sälja men du har ju uppmanat mej att ge mej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar jag dina citat ur sitt sammanhang???

 Jag har inte klagat på prestandan på min båt ,snarare tvärtom. Hela tråden handlar ju om varför min motor inte varvar mer och om det är  nödvändigt  att den ska göra det. På detta har du svarat att Ja för annars kommer det att leda till motorskador och förkortad livslängd (bl.a.). Det är ju sen detta som hela tråden handlat om och där har 3 proffs  en annan uppfattning än du.

Blacksteelpropellern är fortfarande till salu så därför ligger annonsen kvar. Tyvärr måste jag göra dig besviken och tacka nej till ditt erbjudande om hjälp att förbättra min annons. Jag betvivlar dock inte att du är ett riktigt blocketproffs och att du skulle skriva annonsen mycket bättre än jag (eller någon annan för den delen).

Du skriver att du inte fått den här typen av respons tidigare här på forumet och jag vet inte om du förväntar dig en ursäkt för att jag (och 3 proffs) tror att du har fel eller vad du menar. Men nu tycker jag faktiskt att du skrämts färdigt här i min tråd och att du kan ge dig på någon annan lättnojjig typ (som inte dubbelkollar dina råd.)



 



Senast ändrad av Vfrrr | 10 oktober 2011 | 21:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt denna tråd från början tills nu och hoppas att detta är slutet. Ni kommer ingen vart och tonen blir tråkigare och tråkigare. Jag tror att det är personkemin som brister. Om jag har rätt eller fel i det antagandet behöver inte stötas och blötas - det är bara en gissning.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När din bil går lite tungt uppför så har du två val.. Gasa för fullt och tvinga motorn att jobba hårdare ...eller växla ner till en lägre växel !!!! Vad anser du att lämpligaste åtgärd blir ? Vfrrrrrrrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte växlat ned om det skulle göra att det gick saktare.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du jarb, otack är världens lön. Tråden får mig att tänka på Stenmark och han kommentar till en reporter. Den var i stil med det är ingen idé och förklara för nån som inte begriper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som en båt alltid jobbar i uppförsbacke så kan du fundera på hur motor och utväxling har ett samband ! - Inte förvånad att DU svara som du gör .......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är redan sagt men för att ta ditt exempel vidare. Du kommer till uppförsbacken med din bil och läser då i instruktionsboken från biltillverkaren, ”I branta uppförsbackar bör bilen orka varva mellan 5000 och 6000 rpm. Du provar att gasa och märker att bilen orkar varva 5000. Bra eller dåligt men det är i alla fall inom det spann tillverkaren rekommenderar. Hade tillverkaren rekommenderat något annat hade det stått.

Det finns, som även jag sagt tidigare, utrymme att optimera och skall man byta propp skall det varva av den anledningen och ingen annan.

Förtydligar ytterligare då det skrivna som inte överensstämmer med ens egen uppfattning kan verka hårt och kantigt att jag är absolut välmenande och vänligt inställd.

Vänligen // Bojen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Jocke-SeaRay och excel319

Då ni antagligen inte orkat läsa hela tråden så ska jag sammanfatta den för er:

Jag har aldrig klagat på prestandan på min båt, utan tycker den går fantastiskt bra med min 21” apollo. Både i acceleration, marschfart och toppfart!

Dock har jag varit frågande till om mitt toppvarv är för lågt och om det är skadligt för min motor. På detta har Jarb svarat att det är skadligt för min motor och att jag måste byta propeller! Där står hans ord mot 3 experter (som får betalt för sitt kunnande). Jag har valt att lyssna på de 3 experterna.

Jag har heller aldrig ifrågasatt det faktum att det är inte är bra att överproppa en motor, men i detta fall så anser tre proffs att det inte är någon som helst fara och att jag dessutom har förbättrat prestandan för mina behov.

Jag har markerat att jag anser att mina fråga är löst. Jag tycker därför det är tråkigt att det dyker in folk som inte varit delaktiga i diskussionen tidigare och vars enda syfte är att tala om att jag inget begriper. 



Senast ändrad av Vfrrr | 11 oktober 2011 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte uppdatera den här tråden med lite ny input. Hoppas även att vi kan lägga den tråkiga diskussionen om faran för motorn bakom oss.

Ballistic 19 inköpt och fick följande resultat.

3500rpm 24 knop

4000rpm 28 knop

4500rpm 32 knop

5000rpm 36 knop

5500rpm 41 knop

Ballistic verkar vara en mycket bra propeller för min båt/motor. Båtnytt skriver en rätt bra sak En propeller är aldrig bra förrän man testat den på båten. Ballisticen verkar har fått ett rykte om sig att vara en högfartspropeller med dåliga marschegenskaper. Så är det inte på min båt i allafall. Även marschfarten blev bättre. Tvekade på att välja Apollo 19 istället men jag har svårt att tro att den skulle förbättra särskilt mycket. Jarb har dock helt rätt i att Apollo 21 var för mycket för min båt (även om marschfarten var ännu högre med den).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...