Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Vfrrr

Varför varvar min motor inte mer? 130 hk Yamaha på Yamarin 575

Rekommendera Poster

Jag har en  Yamarin 575 med Yamaha 130 hk 2t. Max varvtal ska vara 5000-6000 varv.

Jag lyckas bara få ut 5100 varv och då gör båten 40 knop

Enligt Yamahas körfakta för 115 hk (som är nästan samma motor maxvarv 4500-5500rpm) så ska den göra 41,6 knop vid 5300 varv med 21 tums stålpropeller.

Jag har 21 michigan appollo stålpropeller på nu och min körfakta är enligt nedan jämfört med Yamahas (115 hk)

3000 rpm 20 knop

3500 rpm 26 knop 

4000 rpm 30 knop  (29 knop)

4500 rpm 35 knop (34 knop) 

5100 rpm 40 knop (39 knop)

5300 rpm -             (41,6 knop)

Båten väger ca 700 kg och motorn 170 kg och är hissad 2,5 cm.

Den verkar ju gå som den ska i all hastigheter/varv men jag kommer inte över 5100 varv. Är det fel på motorn?

 


 



 

 



 



Senast ändrad av Vfrrr | 08 oktober 2011 | 08:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten är helt ren men det är ju lite halvtaskig bottenfärg men jag har svårt att tro att den skulle påverka särskilt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten gör mycket i de farterna. Min flipper 640 gjorde bara 42knop med 200hk när den hade skrovlig botten. Med renslipad botten och ny färg gjorde den 47:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick  den 5 knopsaktare bara för att färgen var knagglig? Eller var hela botten beväxt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var när förra ägaren hade båten, så jag vet inte exakt hur det såg ut. Han sa att att båten ett år gick sämre och sent på hösten bara gjorde 42knop och att han frågade ett varv vad som kunde vara fel. De frågade hur botten såg ut och han sa att den var lite skrovlig(antar att den även hade viss beväxtning). De sa att det mycket väl kan påverka. Han slipade av färgen, la på ny och på våren gjorde den 47knop igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte min bottenfärg påverkar farten mer än nån knop i så fall. Den är helt ren under (ligger på trailer). Är bra med kraft i motorn och den går högt och fint i vattnet. Bra accelaration.

Men jag tycker den borde varva åtminstone 500 varv mer? Kollade in i förgasaren och spjället verkar öppna helt.  Vad kan det mer vara för fel? Om det nu är fel då toppfarten inte är så viktig utan jag är ute efter en hög marschfart vilket jag ju också har men alla pratar ju om att motorn måste kunna varva ut ordentligt. Propellerstigningen och hissningen ska ju vara korrekt.



Senast ändrad av Vfrrr | 04 oktober 2011 | 21:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WOT-range för en 130 är 5-6000 rpm medan det är 45-5500 på en 115. Du är alltså rejält överproppad om du bara varvar 5000 o motorn är OK. Sen är skillnaden i effekt mellan en 115 o en 130 inte så stor som skillnaden i siffror vill påskina. Den propp man kör med i körfakta, Black Steel, är en propp med radikalt annorlunda bladdesign än Apollo. Om den passa kombon bättre eller sämre är en annan sak dock.

Vill du kolla upp motorns skick så ta den till verkstan o be dom göra ett komp-prov o ett leakdown-test. Utfaller detta till belåtenhet så kan det va läge o kolla upp att tändning o knasare är rätt synkat. Skitiga knasare är oxå vanligt på gamla utombordare men brukar slå på tomgångsegenskaperna först även om det händer att det tar toppeffekt oxå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast motorn verkar ju frisk med mycket bra drag och går jämnt och fint vid alla varvtal. Är det helt nödvändigt att höja varvtalet mer? Båten går ju riktigt tyst och fint i 30-35 knop nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är absolut nödvändigt av flera skäl. WOT-range ska uttydas att motorn inte ska varva över 6000 rpm vid lätt last och aldrig varva under 5000 rpm med tyngsta möjliga last. Rekomendationen är att alltid proppa till det övre intervallet av WOT-range med normal last. En överproppad motor jobbar inte i det belastningsregister som det är tänkt och det leder i slutändan till motorskador o förkortad livslängd.

Vidare blir dina prestanda lidande. Den här motorn levererar sin maxeffekt vid 5500 rpm. Eftersom du inte når dit kan du heller inte utnyttja alla potentiella hästapollarna i motorn. För högst toppfart brukar det bli bäst om man proppar till strax över maxeffekten, i detta fall ca 5700 rpm. Bäst allroundprestanda fås dock oftast om man proppar till max, 6000 rpm i detta fall. En liten båt som ofta lastas tungt o sällan körs på max kan man proppa över WOT-range för extra ork.

Som sammanfattning ska en motor med få undantag varva minst 70% in i WOT-range med lätt till normal last. Om din motor är frisk och du hittar en bladdesign som funkar bra tror jag din toppfart kommer öka om motorn får sträcka sej till minst 5700 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Yamahas rekomendationer ska det vara 21 propeller på min båt och jag följer ju körfaktans fart/varv hela vägen upp till 5000 varv så det borde väl tyda på att jag har rätt stigning. Hade det varit någon fel på setupen så bord jag väl ligga över eller under hela vägen?

Motorn går ju mycket bar över hela registret men det verkar vara något som begränsar toppvarvet. Vad ska man felsöka efter? Motorn servades på firma i våras med filterbyte, tändstift m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Apollon är ju en helt annan och agressivare bladdesign än den Black Steel som man kör med i körfakta och där är det en 115 hästare med ett annat WOT-range så du jämför äpplen o päron här.Om nu Yamaha rekommenderar en 21a även till 130an så är det ju förmodligen oxå en Black Steel..

Om du är osäker på motorn har jag redan svarat på vad jag tycker du ska göra en bit upp. Dessa moment ingår inte i en vanlig service..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 115 och 130 är nästan samma motor, skillnaden är att 130:an varvar 500 rpm mer.

Om Apollon har mycket bättre grepp än Black steel så borde väl min gå fortare jämför med Yamahas körfakt vid alla varvtal?

Den varvadeju inte mer än 5300 med en black steel 19 så det känns som det är något som begränsar varvet ändå.

Med 19 var accelerationen helt grym och även med 21 så är den mycket bra så jag har svårt att det skulle vara fel på komressionen.

Finns det något annat som kan begränsa toppvarven? För snålt eller fett ställd?

Brist på bränsle? Men då borde den väl hosta? Vatten i bränslet?

Då jag har en bit till närmast marinverkstad så vill jag gärna felsöka lite själv först



Senast ändrad av Vfrrr | 05 oktober 2011 | 22:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa.. Har ju som sagt redan skrivit vad jag tycker du ska göra om du misstänker att motorn inte lämnar full effekt. Ett kompprov tillsammans med ett leakdown-test lär avgöra motorns mekaniska status. Är den god så är det läge att synka tändning o knasare så allt står rätt. Stämmer allt detta lär motorn oxå ge sin fulla effekt o du får söka ev farttapp nånannanstans. Vad gäller Körfakta så slår dom ibland lite olika, vissa båtar går bättre IRL vissa sämre..  BTW så leder överproppning på en förgasarmotor per automatik till för snål blandning och förhöjd termisk belastning vilket i sin tur kan leda till smälta kolvar o andra tråkigheter.. Som sagt överproppat ger förkortad livslängd på motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker ju egentligen inte att den inte lämnar full effekt utan den inte vill varva ut (till full effekt) vilket inte behöver vara samma sak.

Jag ska slänga på den gamla 19 igen och se vad jag får för värden. Med den så borde den ju varva över 6000rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med en propellerexpert på en propellerfirma och han tycker det är helt ok med 5000rpm som toppvarv om jag är nöjd med prestandan. 

Lite motstridig information men detta var en som jobbar heltid med propelleroptimering (och dessutom hade chansen att sälja på mig en ny).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lita på ditt eget omdömme då det finns många sanningar och rykten. En del säger att ond bråd död kommer drabba dig om motorn inte får varva ut till max av WOT, andra säger att det funkar (bla fackmannen du konsulterat) så länge motorn känns stark och du har farten.

130 hk på den båten och 40 knop är helt ok. Jag har haft en 575a med en 140a på. Den gjorde också runt 40.

Skall dock tillägga att nörd som jag är har jag labbat med propparna på samtliga av mina båtar för att ligga i det övre spannet av WOT.

 

Mvh // Bojen



Senast ändrad av livbojen96 | 06 oktober 2011 | 13:41



Senast ändrad av livbojen96 | 06 oktober 2011 | 13:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att fråga ytteliggare en fackman. En erfaren mek hos en Yamahaåterförsäljare och han sa samma sak att motorn inte tar någon skada av att toppvarvet hamnar på 5000rpm.

Gött då kan jag luta mig tillbaka och njuta av en hög marschfart vid låga och tysta varv.

 Var du nöjd med din Yamarin 575? Vilken stigning på propellern hade du? Varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaaa.. Proppmannen kan kanske inte så mycket om motorer och mekens uppfattning går stick i stäv med Yamahas egen. Jag har beskrivit för dej lite vad som händer om man kör överproppat ovan men du gör precis som du vill, I rest my case...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet inte men det känns ju vettigare att lyssna på proffs som jobbar med sånt här hela dagarna än någon okänd på internet som har helt andra åsikter. Vad bygger du dina åsikter på? Hittar inget på nätet att det ska vara farligt att inte nå absoluta maxvarv mer än dina inlägg i olika trådar.

Är du amatör eller proffs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Jarb, han är inte ute och cyklar...

Flipperskrovet är inte tänkt för några enorma farter heller. Kan det vara så att det börjar bromsa en del ex. överplana runt 40knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur Flipper är då jag har en Yamarinsmiley och den överplanar verkligen inte. Ligger fantastiskt fint i vattnet med fören högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proffs på motorer men jobbar med betydligt större o dyrare  saker än utombordare, drift, underhåll, felsökning o haverianalyser på en lite högre nivå än mek. Utombordare har jag bara som hobby..

Yamaha Rigging Guide är monteringsinstruktionen för motorerna. Den medföljer inte motorn utan får köpas separat o är heller inte direkt avsedd för den vanlige konsumenten. I den står följande angående val av propeller At full throttle and under a maximum boat load, the engine speed should be within the upper half of the full throttle operating range. Select a propeller which fulfills this requirement

Det som enkelt förklarat händer när man överproppar är att belastningen på motorn ökar när man går utanför det tänkta belastningsområdet. Har man otur passerar man gränsen för vad matrialen tål. Jag vet inte exakt vad denna motorn tål och det vet nog inte meken du konsulterat heller. För o få reda på det får vi nog fråga konstruktörerna i Japan o det kanske är lite onödigt eftersom de varit vänliga nog att lämna en rekommendation. Att överproppa är ungefär som o röka, kondisen minskar direkt o på sikt riskerar man skador som förkortar livet..

För vissa är motorer o hur de ska skötas en åsikt o för andra en vetenskap... Till syvende o sist gör du precis som du vill med din :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som du vet vad du pratar om. Jag ska slänga på den gamla 19 Black steel och testa. När jag hade på den sist så var den ganska skrovlig med beläggningar och jag har nu putsat till den. Vet inte om det påverkar så mycket men jag har dessutom höjt motorn 4cm sen dess (satt 2cm under botten innan). Gjorde inte mer än 35-38 knop med varv strax över 5300. Får ser vad det blir för resultat i helgen. Antar att det borde hamna på ca 5600-5800 rpm och 40-42 om allt är som det ska?



Senast ändrad av Vfrrr | 07 oktober 2011 | 12:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att skrivningen i Rigging Guide är så där värst alarmerande. should översätts ju som bör, inte som skall. När det gäller saker som kan leda till motorras så brukar det vara stora varningstexter i fetstil. Typ NEVER USE A PROPELLER THAT GIVES MAX RPM BELOW 5000 RPM AS THAT MAY RESULT IN PERMANENT DAMAGE AND MAKE WARRANTY VOID.

 

/Rm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt är Rigging Guiden inte avsedd för slutkonsumenten i första hand utanför för folk som förhoppningsvis vet vad de pysslar med. Några starka beskrivningar behövs nog inte för den tänkta läsekretsen. Själv tycker jag nog man ska ha bra på fötterna om man väljer att avvika från en sån rekommendation.

Påstår inte att det blir nåt omedelbart ras på motorn däremot kommer du förkorta livslängden på den och du kan riskera ett ras, speciellt om nån annan driftstörning tillkommer. Du har ju minskat marginalerna genom att låta motorn arbeta i fel register så risken är större att motorn då rasar än på en motor som jobbar som tänkt o med samma driftstörning bara går illa. Som jag redan skrivit kommer du inte ens åt all effekt i motorn nu, nåt som bara det borde va skäl nog att proppa om.

Den här tråden har ju två huvudsakliga vägar. Antingen går motorn riktigt o båten är helt enkelt inte mycket snabbare än så här men felproppad. Mycket tyder ju på att så är fallet eftersom livbojens båt inte gick fortare ens med 10 hästar till. Eller är den inte felproppad men motorn lämnar inte full effekt o då är det ju andra åtgärder som behövs.

Självklart ska du testa den Black Steel du har men angående den är min erfarenhet att den inte gillar att hissas så högt. Om du gillar Apollon i övrigt så försök testa en sån eller liknande i lägre stigning för proppar av den typen tål mer hiss än BS. Brukar gå att låna proppar av båtpolare eller bryggrannar, speciellt nu i slutet av säsongen. Tänk på att Mercurys proppar passar oxå om man håller sej till samma storlek på trumman (4,25) o labbar lite med brickorna. Proppar av Apollons typ tål i regel mer hiss än BS. Återkom gärna hur det går för det här är lite intressant tycker jag :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat bägge proppellran precis efter varann med samma förutsättningar

                 21 Apollo     19 Black Steel

4000rpm    30 knop        26 knop

4500rpm    35 knop        30 knop

5100rpm   40 knop         35 knop

5200rpm   -                     36 knop

5300rpm                         37 knop

5500rpm                         38 knop

Acceleration var i princip likvärdig i alla fartintervall. Dessutom gick det exakt lika fort i medvind som medvind.

Ångrar att jag ställde frågan här och att jag istället frågat en Yamaha verkstad direkt ( de har ju sagt att det inte är skadligt) för då hade jag varit helnöjd med mina siffror.

Nu har ju Jarb satt griller i huvudet på mig:). Det känns absolut inte som att motorn skulle vara mer ansträngd vid marsch 3500 - 5000 (snarare tvärtom). Jag kan köpa att motorn blir lite mer ansträngd vid fullgas med 21, men vid t.ex. 4000 rpm kan det ju t.o.m. vara tvärt om då båten går lättare i 30 knop än i 26 knop. Det är ju faktiskt i den farten som man ligger mest i och väldigt sällan i toppfart. Dessutom ligger varvtalsområderna snubblande nära 115 hk som i princip är samma motor (min kanske är felmärkt:)) vilket också borde tyda på att det lite lägre maxvarvet inte är särskilt skadligt. Vad jag förstått ska det dessutom vara svårt att köra sönder Yamahas v4 då de ska vara bland de absolut pålitligaste motorerna som tillverkats.

 

(Jag har dessutom snokat runt lite bland bl.a. gamla annonser och det är ingen som uppger högre toppfart än 39 knop på denna båt med denna motor)

 



Senast ändrad av Vfrrr | 07 oktober 2011 | 21:06



Senast ändrad av Vfrrr | 07 oktober 2011 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde testa en 19 tums Apollo eller likande bladdesign. Dels för att den tål den hiss du har, bättre, fattar inte riktigt om du är på 4 eller 6 cm över botten, men är du 6 cm över så tappar sannolikt BS fart pga av det. O dels för att du med mer varv får mer effekt som då troligen ger mer fart. Om slippen inte förändras alls (9%) o du får 2 knop till med den extra effekten du kommer åt med högre varv skulle varvet bli 5900 o du skulle va nära perfekt proppat, teori javisst men det ger en fingervisning av var du kan hamna.

Nu orkar jag snart inte tjata mer om överproppning o konsekvenserna av det men jag gör ett försök till att få dej att förstå. Att man kollar varvet vid toppen är för att det är lätt att göra o för att sannolikheten är extremt stor att om det är OK där så är det OK i resten av varvregistret oxå. Sannolikheten är oxå extremt stor att om du är överproppad och motorn därmed är överbelastad på toppvarv så är den det i hela registret. 130an är annorlunda bestyckad än 115 så även om blocket är detsamma kan du inte gå på den motorns WOT-range.

Du tänker fel med går lättare. Det går garanterat åt mer effekt vid 30 knop än vid 26. För det är väl inte så att farten ökar till 30 knop när du drar av på gaspådraget i 26 knop för då vill jag nog köpa din båt :-) O även om det skulle va lika så jobbar motorn hårdare vid ett lägre varv. Det är nämligen så att effekten är en konsekvens av cylindertrycket och varvtalet. Ett visst varv o ett visst cylindertryck ger en viss effekt men vi kan få samma effekt med lägre varv och ett högre cylindertryck. En viss fart kräver en viss effekt. O här är problemet med att överproppa, du har för högt cylindertryck och därmed för hög termisk belastning i förhållande till vad konstruktörerna i Japan har tänkt.

Håller skiten, ja kanske men inte lika länge. Tillkommer nån annan störning som gör att den termiska belastningen ökar ytterligare så kan den mycket väl totalhaverera. Det kankse inte ens behövs nån störning utan du plockar in 7 trevliga polare o helt plötsligt är du över gränsen för matrialet tål. O till syvende o sist så länge du inte når minst 5500 rpm där maxeffekten finns så får du inte ut alla 130 hästarna.

Som jag skrev innan så finns det de som anser att det är en åsikt hur en motor funkar o de som anser att det är en vetenskap där vissa givna regler bör följas. En vanlig konsument som inte förstår dessa regler fullt ut bör nog passa sej för att bryta mot tillverkarens rekommendationer för han har satt dom av en anledning. Som sagt gör du precis som du vill med din motor men försök inte intala dej själv att din motor mår bra av att bara varva 5000 rpm. Nu hoppas jag att jag tjatat färdigt om överproppning för denna gången :-) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag få mer varv med 19 Apollo än med 19 Black steel?

Motorn är hissad 25mm över botten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att den proppen har en annan bladdesign o troligen funkar effektivare under dessa förutsättningarna. Jag skrev att det var teori o det är inte alls säkert att det blir så. Får du ingen fartökning får du inte heller mer varv än med BS.

575 är ju en HT-båt med mycket vikt framtill och dessutom funkar HTn som en spoiler i högre farter som trycker ner fören. Detta ger mycket våt yta som ger motstånd. BS är en häcklyftare som vill pressa upp häcken ytterligare och därmed ger ännu mer våt yta. Dessutom påverkas greppet och stävlyftet negativt av hissning.

Apollon har bättre grepp o mer stävlyft vilket här kan ge mindre våt yta och därmed en chans till mer fart. Dessutom så är motorn starkare med BS än med Apollon eftersom Apollon inte når varvet där maxeffekten finns. Dvs sannolikt går Apollon fortare än BS med mindre effekt ut  på propellern. Väljer vi sen en Apollo som tar oss till maxeffekt finns en chans till ytterligare fart. Jag säger inte att det blir såhär men oddsen är rätt hyfsade :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...