Gäst Postad 14 Oktober , 2011 Hej Kul och intressant länk och framförallt, kul att läsa din sajt! Vår Storebro 31 baltic måste snart få ny beklädnad och hela proceduren verkar ju enkel. En fråga dock; när man limmar med kontaktlim: finns inte risken att det missfärgar igenom väven? Mvh/Danne www.searibystorebro.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Oktober , 2011 Det har jag aldrig märkt på dem ytmatta jag använder.Men man får va försiktig så man inte kladdar på fel sida eller runtonkring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 14 Oktober , 2011 I min båt använde jag liggunderlag som isolering. Jag köpte dessa på Harald Nyborg. Det lim jag använde heter Casco Flex och är vattenbaserat. Jag körde med en nylonrondell och tvättade med aceton innan jag limmade på isoleringen. Det gäller att vänta till limmet känns klibbigt annars fungerar det inte så bra. Tiden limmet behöver på sig för att klibba beror på luftflöde och temperatur i ruffen. Liggunderlagen döljer ojämnheter ganska bra och ger ett bättre klimat i ruffen. Senast ändrad av webace | 14 oktober 2011 | 23:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenn1t 0 Postad 19 Oktober , 2011 Hej. Om det endast är kondens/fukten som ska kontrolleras i ruffen, finns det en mycket enkel och effektiv metod som jag använt mig av i min H35:a. Fuktabosrberande färg, Kefa Fuktabsorberande, se www.kefa.se Värmde loss vinylmattan från taket och putsade därefter innertaket med en ocillerande slipmaskin, rengjorde med rödsprit för att avlägsna kvarvarande limrester. Målade sedan den fuktabsorberande färgen i fem lager. Sommaren och hösten har båten varit helt fri från kondens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
S-347 0 Postad 23 Oktober , 2011 Ytterligare ett intressant tips,tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Oktober , 2011 Vad kostade färgen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenn1t 0 Postad 24 Oktober , 2011 Färgen kostar 752,00k för 5kg 2010-09-24, Tänk på att företget (Kefa) endast säljer till företag, så du måste antingen ha ett eller så har du en bra arbetsgivare eller kompis som kan hjälpa dig med köpet. Färgen kan enkelt rollas ut, det går även att tillsätta färgpigment om man har behov av det. Köpte också en omrörare på Ö&B för attt blanda färgen ordentligt inför varje målning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Oktober , 2011 Det är ju inte nåt förstahandsval för min del, men det skulle ju kunna tänkas någon yta som det inte passar att isolera och där kondensen blir besvärande som det kan va ett alternativ. Färgen binder ju upp fukten och avger den sen när det är tork om jag fattat saken rätt. Tack för tippset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser