Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
S-347

Klistra matta i ruffen - hur göra?

Rekommendera Poster

Vi har nyss,efter 20 år utan,återigen skaffat H-båt. Som det ser ut nu så är den helt naken invändigt ,dvs skrovsidorna är endast målade med topcoat. Ytan är ganska rå och ojämn...strukturen i rovingen syns och känns igenom färgen. Frågan är: Om jag skall klistra matta, hur slät måste ytan vara? Behöver jag spackla?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag kanske inte representativ för de svenska båtägarna - jag gillar att slipa glasfiber (helst bara iförd T-shirt och jeans)

Om det är många piggar som sticker ut skulle jag kört av dem och ren gelcoaten med en lamellrondell.Brukar köpa dem på biltema, men hittar dem inte i katalogen nu. Är det bara utbukningarna från rovingväven, skulle jag inte bry mig mer än att slipa fram en ren yta, så att jag fick bort vax och annan skit. 

Har renoverat ett antal båtar inävndigt som varit ganska rå invändigt. Brukar limma liggunderlag först och en ytmatta utanpå. 

http://thallatha.blogspot.com/2010/02/forpiksrenovering.html

post-945-1394236839,5295_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart får man tag på plastmatta som lämpar sig för detta? Lurar själv på att klä om salongen eftersom den gamla plastmattan släppt på vissa ställen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liggunderlag har jag köpt billigast på Ö&B. Inte säkert att de har samma sort eller färg, men har de så är priset skapligt.

Man får ju vissa egenheter genom åren. Brist på fantasi? Eller kan det va att man tycker det är snyggt?  Brukar köpa Super Marina melerad http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=459&artname=

post-945-1394236840,2922_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar!

Att isolera hade jag väl inte tänkt,men jag kanske får tänka om där. Tanken med det hela var att få bort lite av burkkänslan som blir med bara naken gelcoat/topcoat i ruffen. Om man klistrar direkt på ruffsidan,och ytan är lite bucklig,så kanske inte mattan fäster överallt. Då kan man tänka sig att det uppstår luftbubblor där det kan bli tråkigheter efter en tid....

Å andra sidan kanske mattan är såpass mjuk att det är enkelt att pressa dit den även om ytanär ojämn...?

Såg länken till Hjertmans där :)  En provbit skulle nog vara bra,för att känna på mjukheten....

Senast ändrad av S-347 | 04 oktober 2011 | 17:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En provbit kan jag väl fixa.

Skicka mig ett mail på mailadressen thallatha@hotmail.com    med ditt namn och adress så kommer en provbit som ett brev på posten- Har massvis med spillbitar.

(mina andra mailadresser funkar inte för närvarande, så att skicka meddelande via formet kommer inte fram)

Det duger säkert att limma mattan direkt på skrovet, om du slipar över så du får i stort sett rent och tvättar över med aceton. Slipningen behöver inte va så väldigt häftig. Brukar sätta mattan med ett lim som fungerar som sättlim. Ett sånt finns på Hjertmanslänken ovan. Då har du tid att pressa ut all luft och få det hela snyggt och prydligt.

Limmet går även att använda som kontaktlim. Kontaktlimmar gör jag bara på vissa utsatta ställen. I kanter och så. Men var - det märker du.

http://thallatha.blogspot.com/2010/04/super-marina.html

Senast ändrad av toaen | 04 oktober 2011 | 18:45

post-945-1394236840,5675_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag själv var så stressad av att få till en matta snyggt , utan veck och så....
Så tänkte jag föreslå ett alternativ.

Jag har på flera båtar limmat på en träbit, på höjden, som jag först sågat ett antal spår i så den går att böja efter skrovet. Fäster fint med lim, ev slipa lite först bara på skrovet under biten bara.

Måttet för mellanrum mellan träbitarna blir då som liggunderlag du skaffar. Höjden på träbiten blir som liggunderlaget plus några millimeter. In med liggunderlagen mellan träpinnarna.

Sedan kommer det roliga. Horisontellt så skruvar du in tex vitmålade ribbor, ganska tätt men det gör absolut inget om man ser liggunderlaget lite mellan ribborna ( bara det är en mörk färg.... )

Det enda momentet man måste vara lite noggrann här är att få skruven i en snygg linje ovanför varandra. Du slipper slipa, rengöring räcker. Du slipper limma väv. Och allt går att få bort utan att kämpa med limrester - okej... det gäller inte under träbitarna förstås. De är för övrigt bara ca 25-30 mm breda, inga stora grejor. Det hela blir snyggt och lite exklusivt, tycker jag i alla fall. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har bytt matta i förpiken på min Maxi Magic. Den tidigare mattan var någon form av heltäckningsmatta/nålfilt, samma matta som finns i bl.a Maxi 909. Den har den egenheten att den ofta ser smutsig ut (mögel?) och jag lyckades inte få den ren och fräsch.

Drog bort den gamla mattan och köpte en ny matta på Erlandssons Brygga (det är nog samma typ som bl.a Hjertmans säljer) och limmade den med Casco mattlim,

Resultatet blev bra, men ojämnheterna i underlaget syns mer eller mindre beroende på hur ljuset kommer.

Någon har föreslagit att använda ett underlag, c.a 10 mm och slutresultatet blir säkert ändå bättre. Tänk bara på att om mattan går ner till kojbotten så blir breddmåttet något mindre och det kan bli aningen tajt för dynorna, speciellt om de är nyare.  Har du äldre och lite mer sladdriga dynor är  kanske problemet försumbart. 

/Göran A 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske man stör sig på sen....ojämnheterna syns igenom. Det verkar som om isolering är att föredra,både funktions- och utseendemässigt.

@ toaen : det är gjort!

Senast ändrad av S-347 | 04 oktober 2011 | 21:55

Senast ändrad av S-347 | 04 oktober 2011 | 21:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du nån bild som visar hur ddet ser ut, eller flera som beskriver arbetet?

Jag har kubikmeter med furu liggansdes och har ibland funderat i de banorna, men jag vill ha ett mjukt skott att ligga mot, så det har alltid - i de tre båtarna jag fixat till - blivit 2x 10 mm liggunderlag plus 3 mm ytmatta. Dvs 23 mm isolering. På min gamla havsfidra, där jag lät ytmatan sitta kvar, blev det tom 26 mm. Gissa om det var mjukt och varm att ligga mot bordläggningen en kulen höstnatt.

S-347

prov kommer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilder ligger i gamla datorn.... där moderkortet kraschat. Men om någon hjälper mig montera ur hårddiskarna ur en gammal Apple server och för över innehåll så...

Du kan ha ett eller två liggunderlag, det blir som du vill ha isolerat? Men ribborna är tunna alltså. I en båt så köpte jag teakfaner och sågade till ribbor, det var bra tunnt. Det håller, det flexar lite grann så det känns ganska mjukt och gosigt  det också.....   tunna ribbor ger ett lätt och fint intryck! Målar du eller laserar din furu så får du något som går att torka av lätt också? Jag upplever nämligen att när jag torkar av en matta så gnuggar jag in sot mm och efter 5 år så ser man det?

Bifogar två bilder från båtmässor, inte så speciellt snyggt - mitt eget var snyggare men det ger dig en känsla av att det faktiskt går att byta från det mörka traditionella till vita furulister i en båt?

post-17093-1394236842,6034_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch, här kommer då den vita förpiken, från en Hanse  ( inte så snyggt som jag själv kunde gjort - anser att om du har mellanrum mellan ribborna, ett litet, så ser det mer båt-traditionellt ut så att säga? )

post-17093-1394236842,6732_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det inte aktuellt för min del att klä med trälister. Jag har visserligen lite kvar att göra i min båt, speciellt i akterruffen. Båten har dessutom kosterskrov, så skrovsidan i aktreruffen är näst intill en halv cirkelbåge. Den metoden jag använt mig av i tre båtar kommer jag nog att köra även i akteruffen.

Däremot är det ju bra att lyfta fram olika sätt att lösa liknande problem. Vi är ju alla olika och det som passar perfekt för en person, kan den andre överhuvudtaget inte tänka sig. 

Dessutom skall man alltid försöka själa bra ideer.

Sen har du en poäng med det du skriver om smuts och rengöring - jag har nog samma erfarenhet.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med datorn. Jag känner igen problemet. Hade det inte kommit nåt annat ivägen för ca 14 dar sen, så hade jag kört två datorer till tippen som lagt av och som det finns sån jag hade velat ta vara på - bilder bl.a. Bilderna har hamnat rätt långt bak i mitt medvetannde och det är inte helt omöjligt att det snart går en tur till tippen.

Jag tycker vitt är ganska snyggt i inredningen på en båt. Min första båt - en plyfabåt - var helt målad i antikvitt invändigt. Den L32 jag hade i början av 2000-talet hade huvudskotten målade. Även de i antikvitt. När jag isolerade och klädde i förpiken drog jag över skottet där med ett nytt lager färg.

I den båten jag har idag är alla skotten av en skiva med ett vitt laminat utanpå. Var annan båt jag haft har dock haft mörk inredning, företrädesvis teak. Föredrar nog ljusa inredningar. Då blir ju det snyggare med tex teaklister som bryter av.

post-945-1394236842,7495_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte också sätta ny matta i förpiken då den 35 år gamla konstläderliknande mattan lossat för att skumplastvadderingen pulveriserats. Vet inte vad som är bra eller dåligt då jag inte har erfarenhet. Har hört om liggunderlag - men det får man väl bara i liggunderlagsstora bitar!? Det finns väl inte som metervara i 1 meters bredd?

Tänkte använda mej av nåt som kallas terassmatta som finns i bygghandlen. Den påminner om nålfiltsmatta på ytan men är styvare och jag inbillar mej att den ska hållas på den lutande väggen alldeles frivilligt. Utan lim. Den har knottror på undersidan och borde släppa genom fukt eftersom den ska kunna användas på en terass. Tänker mej att man avser en terass av trä med springor emellan där det regnar på mattan. Knottrorna ska hålla den ett par milli från underlaget och därmed ventilera.

Möglar den eller blir smutsig borde det ju vara relativt lätt att dra ut den o tvätta.

Nån som använt sig av liknande eller nån som har tänkvärda kommenterer innan jag börjar?

Lite stickig kan den kanske vara. Det har jag tänkt på. Men i gengäld borde man ju kunna luta kudden mot väggen utan att den glider undan.

Senast ändrad av Tititu | 07 oktober 2011 | 10:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mögel får du när fukten i båten kondenserar på den kalla skrovsida. Fördelen med liggunderlag är att materialet har slutna celler och därför inte släpper igenom fukt när man limmar mot skrovet, så fungerar inte den mattan du beskriver - den är fuktgenomsläpplig och fukten kan kondensera mot skrovsidan bakom isoleringen. Detta är inget problem på balkonger, om mattan möglar gör inget eftersom du inte sover intill den.

Liggunderlag sälja av båttillvehörsaffärerna på större bredd och på metervara som skrovisolering. Du kan säkert hitta materialet på riktiga byggvaruhus (inte typ Bahuhaus) eftersom mattan används som isolering vid betonggjutning.

Att mattan stannar uppe av sig själv tror jag inte på, men du kan ju prova?

(redigerat, felskrivningar...)

Senast ändrad av Peter_K | 07 oktober 2011 | 10:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...inte släpper igenom fukt när man limmar mot skrovet,...

Jag är delvis rädd för vad som händer om man limmar slarvigt och liggunderlaget inte ligger tätt mot väggen.

Och så tänkte jag att man kommer undan med mindre jobb om man bara gör ett lager matta.

Men om man gör två lager; liggunderlag och matta, kvarstår då inte problemet...? Eller även om man bara har liggunderlag och inget annat. Kondens uppstår där kallt möter varmt. Alltså finns problemet no matter vad du gör. Eller? Dethär med fukt är för mej lika obegripligt som kärnfysik...

...borde man alltså just därför använda sig av ett ytmatreial som inte kan innehålla fukt!? Precis som S-347 tydligen tänkt då ha/on pratar om plastmatta.

Senast ändrad av Tititu | 07 oktober 2011 | 13:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte pch gjorde av med stora mängder liggunderlag för två år sen. De billigatste liggunderlagen fanns på Ö&B. Halva priset mot Biltema som ändå var billigare än andra inköpställen. Det är vanliga liggunderlag. Har för mig att måtten är 0,5 x 1,8 meter.

Köpte i första hand 10 mm, men när de var slut fanns inte den tjocklelen, så det blev både 8 och 12 mm och i olika färger. Ratade visserligen rött och vitt och det ångrade jag lite på i efterhand wink men det berodde på tjockleken - inte färgen. Länsade butiken i Uddevalla. Påväg hem från båtmässan i Stockholm besökte jag ett par butiker på vägen hem. I Arboga fick jag tag på det jag ville ha.

Det finns visserligen liggunderlag i rullar med en brett på 2 kanske 2,5 meter och längder på kanske 10 -20 meter, men just de tillskurna bitarna med vikelrätta hörn och raka sidor, är lättare att jobba med - tycker jag. Eftersom jag brukar köra med dubbla lager, där jag inte lägger skarvarna på samma ställen får man ju dessutom bort köldbryggor.

post-945-1394236842,9648_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg dina bilder på bloggen. Hittade inte bilder på det färdiga resultatet men hade inte så mycket tid. men det var roligt att se bilderna på arbetets gång. Vet inte hur mycket jag kommer att använda båten då det är riktigt kallt. Sen får jag en släng av klaustrofobi om jag ska sova i förpiken och använder hellre salongen. Båten är bara 7 meter så man har inte mycket rum i fören. Därför, och pga båtens höga ålder och därtillhörande allmänna skick vill jag inte satsa allt för mycket tid o pengar på mattlimmande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag lanske dum, men - varför göra ett jobb slarvigt, när det nästan är lika lätt göra ett jobb väl. 

Jag jobbar med min båt för att det är roligt. Inte för att vinna nån tävling i att slänga dit skiten på kortast möjliga tid. 

Mycket av fysikens lagar är inte alltid lätta att förstå för en vanlig dödlig som tex mig. Men nog är kallaväggens princip http://www.seniorseglarna.se/teknik-filer/kalla.htm Det är ju lätt att göra ett praktiskt expiment. Övernatta en natt i båtn nu.

För mig är kärnfysik betydligt mer komplicerat http://sv.wikipedia.org/wiki/Kärnfysik

Kondensen i båten sätter sig på den kallaste ytan. Isolerar du en yta så fälls fukten ut på en yta som är kallare. Oisolerad skrovsida, rutorna mm.

Ett liknande problem är ju fukten som bildas i madrassen när du sover.

Senast ändrad av toaen | 07 oktober 2011 | 14:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig 3mm skrovmatta med skumbaksida ,har alltså, om jag fattat det rätt, slutna celler och kan inte ta åt sig fukt. Fukten kommer väl att kondenseras på tex rutor ,tak oavsett om jag har isolerat skrovsidorna...? Isolera eller ej kanske har med graden av nyttjande att göra också? I vårt fall så kommer vi att bo i båten kanske 1 1 vecka under hela sommaren och då tror jag det funkar utan isolering. Rätta mig om jag tänker fel!

Vad gäller ytjämnhet som krävs för att mattan ska fästa så har jag efter att ha testat lite med en provbit (TACK toaen!!),konstaterat att det inte krävs perfekt finish,bara ytan är ordentligt rengjord och avfettad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska lägga till också att båten håller sig svalare på sommaren och att luften blir bättre rent generellt i ruffen med isoleringen av skrovsidorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Nu är jag lanske dum, men - varför göra ett jobb slarvigt, när det nästan är lika lätt göra ett jobb väl. ...

Nää, det har du rätt i. Ett bra resultat är ju trevligt. Och hellre bättre än innan åtgärd. Jag vill bara inte satsa ALLT för mycket tid. Jag vet att om det börjar se ur såhär under arbetets gång finns det en risk för att jag tappar sugen och det skulle vara katastrof.

Men terassmattan har jag skippat. Ska kolla var man hittar SuperMarina(liknande) material.

Sorry för bildlånet. Resultatet blev ju nog sen snyggt. Men beskrivningen av arbetsgången får mej matt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo,det är så, isolering är säkert bättre på de flesta sätt, men jag fegar ur och kör bara matta...H-båten är ju lite trång som den är,isoleringen gör den ju inte rymligare wink

Senast ändrad av S-347 | 13 oktober 2011 | 11:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte är lika mycket självplågare så kan jag rekommendera en annan produkt. Finns säker fler men eftersom jag har Jula runt hörnet så fungerar denna perfekt.

Nackdelen är om det är varm så blir man fort lite svettig men du slipper dränka huden med små fina glasfiber trådar, som obevekligen kommer att leta sig in i huden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro mig, de extra 10 mm vi talar om gör varken från eller till på ruffens utrymme. Den Misil jag gjorde detta arbete i är ungefär lika o-rymlig som H-båten. Arbetsmängden är ungefär samma, jag upplevde att isoleringen var den lätta biten att sätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det inge fördel att klä in sig med en massa kläder när jag  tex slipar glasfiber. Det finns alltid nån stans som kläderna masar in glasfibernålarna i huden. Vid handlederna och runt hasen. Jag vet - jag har provat. Det som jag tycker fungerar bäst är T-tröja och jeans, och ett riktigt bra munskydd. Efter avslutat arbete är det en skållhet duch som gäller.

Är man självplågare kan man naturligtvis klä in sig i heltäckande overal. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att 10mm varken gör till eller från,jag menade mitt inlägg lite mer skämtsamt :)

Dessutom är jag och min sambo inga breda personer direkt  så vi får nog plats oavsett :D

Tack iallafall för påpekandet att isoleringen är lätt att få på plats,där var jag lite rädd för motsatsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, alla är vi olika men efter ett års slipande kan jag bara konstatera att den fungerar. Näe, jag har inte slipat ett år i sträck även om det känns som det ibland.

Men som du skriver, ska man lägga pengar på något så är det andningsskyddet

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har slipat glasfiber sen höststormen 1969, dvs i 40 år. Inte hela tiden, men mer eller mindre varje år. Jag var som du - körde med heltäckan och ihoptejpade arbetskläder de första åren. Det var mycket värre än som jag har gjort de senaste 35 åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...