Gäst Janne Postad 29 November , 2004 Hejsan alla. Fick prexis mail från Maringuiden där det står att ni har 300.000 besökare under en månad. Stämmer det verkligen? Ni menar väl 300.000 träffar inte 300.000 unika besökare? Stor skillnad! ;-) Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 29 November , 2004 Hej Janne Vi menar 300 000 unika besökare per denna månad, vilket gör oss naturligtvis glada. Lars-Göran Maringuiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Förbryllad Postad 18 Oktober , 2005 Kan det verkligen stämma? Det skulle betyda att ni har ungefär lika många besökare som tv3.se för att ta ett exempel. Dessutom borde ni ju synas på den här listan: http://internetworld.idg.se/ Unika besökare betyder OLIKA besökare. Har ni 300.000 olika besökare varje månad? Det skulle betyda att ni på en enda månad får fler besökare än det finns medlemmar i svenska båtklubbar (250.000 enligt sweboat) eller att nästan varannan båtägare i hela landet är inne på den här sidan varje månad. (1 miljon båtar i landet, många båtägare har mer än en båt i sin ägo) Om man tittar på diskussionsämnena som finns är det sällan över 100 visningar. Ska man tolka det som att endast en tredjedel av var tusende besökare läser forumet? Jag menar inte att låta grinig men jag kan inte få siffrorna att gå ihop. Hoppas på svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 18 Oktober , 2005 Du pekar på ett generellt problem om vad som är en unik besökare. Jag har inte exakt koll på vad vi har för kriterier gällande detta. För att vara med i KIA:s listor över mest trafikerade siter så tar dom avgifter för detta. KIA NN KIA RI I övrigt så följer vi denna diskussion med stort intresse framförallt eftersom det har varit/är svårt med definitioner runt detta. Se dessa länkar. unika läsare/besökare webtrafik mätning webmaster network om detta /// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fortfarande förbryllad Postad 25 Oktober , 2005 Länkarna var inte riktigt relevanta, inte de som fungerade. Håll med om att det är en rejält tilltagen glädjesiffra att ni har 300.000 unika besökare i månaden oavsett hur det räknas. Om jag vänder på frågan då: Varför skriver ni att ni har 300.000 unika besökare per månad om ni inte kan förklara hur ni har det antalet? Det finns ca 140.000 övernattningsbara båtar i Sverige. Övriga båtar används sannolikt i mycket begränsad utsträckning av folk som är så pass intresserade av båtliv att dom surfar på nätet för att prata båtar. Rak fråga: Hur räknar ni när ni menar att ni har 300.000 unika besökare per månad? Jag är bara nyfiken och vill ha ett svar från någon på MG som kan ge mig svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 26 Oktober , 2005 Jag har en styrpulpet. Jag är mycket intresserad av att diskuttera om båtar. Tror att många aktiva här på forumet inte har övernattingsbåt. Angående statestiken så finns det egentligen bara ett fåtal statestikverktyg som är pålitliga. Exempelvis HBX eller Hitbox från Websidestory: http://www.websidestory.com/products/overview.html. De mäter statistik i realtid. Använder inte loggfiler och cookies. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 26 Oktober , 2005 Det finns väl egentligen bara ett sätt att ta fram ungefär hur många fysiska individer som loggar in på en sajt; typ en större SIFO-mätning som tar fram antalet individer som en eller flera ggr loggat in på sajten! För man kan ju inte utgå från unika IP, eftersom det oftast döljer sig ett antal datorer bakom samma FW (=IP) (Min IP är tex loggad som213.100.167.139 , men det kan jag garantera, att den adressen sitter definitivt inte på mitt kort!) Och inte kan man gå på antalet träffar på toppdomänen, för den kan ju samma person landa på ett antal ggr under 1 månad! Cookies är ju något som många skyr som pesten, så det är ju inte heller tillförlitligt att mäta på! Kanske antipiratbyrån kan göra ett extraknäck och ta lite skärmdumpsstatistik ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser