Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
crabfish

Allt fler vänder sig mot galna 0,2 lagen

Rekommendera Poster

Tycker man att tråden är överflödig förstår jag inte varför man läser den, och än mindre att man kommenterar den. 

Nu handlar tråden förvisso inte om huvida en (eller flera) tråd är önskvärd eller ej, likväl tycks det vara det som debatteras. Ja, man kan undra om alla är helt nyktra här? 

wink

Hur som helst tycker jag att artikeln är intressant och ska också gärna bistå en lobbyverksamhet som eventuellt kan reda ut begreppen kring farorna på sjön!

/  Jes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du inte nykter tycker jag inte du ska kommentera tråden överhuvudtaget om det är det du menar?

Det jag stör mig på är att man inte kan titta in på maringuiden utan att få en färdig åsikt nerkörd i halsen redan i rubrikform. Det handlar alls inte om någon debattvilja hos trådskaparen. Tvärtom! Eventuella motståndare bemöts mycket aggressivt av en väl organiserad mob Hela tråden är färdig redan när rubriken sätts, argumenten är inövade och upprepade in absurdum.

Tycker du det är intressant att se tre trådar om samma sak bland de tio översta rubrikerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åsikter ska stå envar fritt! Men vad spelar det för roll hur många trådar som behandlar, till synes ett intressant och kärt ämne? Antalet trådar och inlägg vittnar ju om frågans betydelse.

Så objektiv man kan vara, så är det väl i huvudsak de som ifrågasätter lagen, eller mest bakgrunden till lagen som utmålas i nedlåtande ordalag? Men det är väl så att, när argumenten tar slut kommer knytnävarna fram .. !?

Hur man än står i frågan så är det väl ändå bortom all tvivel att lagens syfte och beivrande inte riktigt står i relation till problemet .... eller rättare, det fanns ju inget riktigt problem att lösa men väl resurser att ta från andra problem! Jag har alltid varit motståndare till att reparera sådant som inte är trasigt, det blir alltid skröpligare och krångligare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan konsekvens är att sjökrogar och restauranger som är viktiga arbetsgivare har fått fallande inkomster när gästerna inte ens vågar dricka ett glas vin till maten eller helt uteblir för olusten att passera kustbevakningens stickprovskontroller

Ett sådant argument gör  0,2 på land också till en styggelse.... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktiskt ett viktigt område som vad jag vet väldigt lite diskuterats.

Om man å en sidan utgår från att lagen löste ett ickeproblem genom att inga olyckor sker med så skapar lagen arbetslöshet för anställda på sjökrogar och att de får lägga ned verksamheten.

Om det å andra sidan hade varit massa olyckor så får man nog ta det problemet och inse att sjökrogar får gå om kull.

Nu vet vi inte om det orsakar olyckor utan bara gissar och offrar sjökrogarna.

Men detta är inte det viktigaste området i min (och fleras) argumentation mot lagen. Största orsaken till min inställning till lagen är att den införts i ett samhälle där vi sätter stor tilltro till den demokratiska processen och som medborgare förväntar vi oss att de valda representanterna för vår demokrati stiftar lagar för att styra landet och gör det på fakta.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var tråkigt att du är så känslig för olika former av information. Du måste ha stora problem med dagstidningarnas löpsedlar som med fet stil trummar ut sitt budskap.

Att denna tråd ligger bland de övre på MG betyder att den är intressant hos en del medlemmar.

34 svar och visats över 500 gånger.

Angående att ha problem med att filtrera ut den del av inforamation man behöver. Då bör du ha stora problem med just MG som har sidor fulla med blinkande reklam. Men jag tror inte det är problemet, det är snarare at ämnet är känsligt för dig och du tycker helt inte om att vi skriver om detta ämnet.

Men försök att se det på positivt sätt, alltså att det finns människor som vill kämpa för det som de anser är orättvisor. Det är väll bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej

Har inte orkat att läsa alla inlägg och kommentarer i olika trådar o forum, ursäkta därför alla ev öppna dörrar.....

Men iaf denna lag är absurd och verkningslös. Den kommer inte att mindska några dödsfall eller olyckor att tro ngt annat är patetiskt o väldigt naivt! Kommer sjöpolis o kustbevakning lämna havskusten o lägga all bevakning i våra små insjöar.Majoriteten av dödsfall pga av fylla sker fortfarande i små båtar, män över 50 som skall pissa. VAR FINNS DÅ LOGIKEN??? Iså fall borde vi ju förbjuda all urinering från friditsbåtar..eller varför inte kissnödiga män över 50 att vistas i små båtar i insjöar.. eller kanske borde vi förbjuda insjöar..  Ganska löjligt eller hur ?, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej

Har inte orkat att läsa alla inlägg och kommentarer i olika trådar o forum, ursäkta därför alla ev öppna dörrar.....

Men iaf denna lag är absurd och verkningslös. Den kommer inte att mindska några dödsfall eller olyckor att tro ngt annat är patetiskt o väldigt naivt! Kommer sjöpolis o kustbevakning lämna havskusten o lägga all bevakning i våra små insjöar.Majoriteten av dödsfall pga av fylla sker fortfarande i små båtar, män över 50 som skall pissa. VAR FINNS DÅ LOGIKEN??? Iså fall borde vi ju förbjuda all urinering från friditsbåtar..eller varför inte kissnödiga män över 50 att vistas i små båtar i insjöar.. eller kanske borde vi förbjuda insjöar..  Ganska löjligt eller hur ?, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du orkat läsa i någon annan tråd hade du läst just detta ett antal gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka är alla dessa allt fler som vänder sig mot denna utmärkta lag?

Ni som tjafsar om att man inte får ankra om när vinden kantrat, förtöja om om det blåser upp eller liknande har fel. Det går alldeles utmärkt att göra det, har man sådan otur att länsman kommer på blåskontroll vid det tillfället (som om länsman skulle sitta beredd ute bakom en kobbe när det blåser 16 meter och regnar wink) får man helt enkelt hävda att det var av nöd som man var tvungen att handla. Nöd är nöd och våra lagar tar hänsyn till det.

Ni som tjafsar om vikande krogsiffror, jag skulle jag vilja se underlagen för era studier. Jag pratade med Magnus som driver Bullandö krog för några veckor sedan och han hade en ökning av omsättningen från året innan, dock inte lika stor som han hade hoppats - vilket naturligtvis kan bero såväl på det myckna regnandet som på något annat.

Då jag har min båt i tämligen vältrafikerade farvatten med gott om sjökrogar inom räckhåll är jag väldigt glad över den här lagen. Mitt egna drickande är nog för övrigt tämligen sverigenormalt, jag dricker alldeles för ofta någon öl för mycket eller stänger krogen med en whisky i näven.

Jag förstår inte varför ni anser att det skall vara olika nykterhetsgränser på sjön och på land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev tidigare kritiserad för att det var gammal information osv. Ja inte helt ny men tydligen hade nog inte alla sett den.

Även blivit kallad för fyllegubbar som tjatar på Marin Guiden osv.

Även en tråd som skapades för att förlöjliga en vän som kämpar mot detta. Ruttet och jantelagen i full blom.

Nu har jag mer information och kan knappast kallas gammal.

Tre färska motioner inlämnade till Sveriges Riksdag mot denna lag som vi är emot.

Vilka som står bakom dessa står längs ned på motionerna.

Se upp om ni även kallar dessa för fyllegubbar då ni kan anmälas för ärekränkning.

2011/12:M478 Utvärdering av sjöfyllerilagen

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dok_id=GZ02XM478

2011/12:M733 Sjöfyllerilagen

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GZ02XM733

2011/12:M782 Sjöfylleri

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2011/12&bet=M782&dok_id=GZ02XM782

Här är även en länk om du vill vara med och kämpa för något du anser vara fel.

http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/component/content/article/1-latest-news/95-sa-drar-vi-igang-aennu-en-kampanj

Lovar att inte tystna trots skit som kommer från vissa forummedlemmar.

Anmäl gärna detta inlägg och stå för detta, så ska vi se var MG står i ett demokratiskt samhälle.

edit, stavfel

Senast ändrad av crabfish | 06 oktober 2011 | 06:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harry, bara för att folk är av en annan åsikt än den du har och kritiserar det du skriver betyder inte att vi/de kastar skit på dig. Alla har rätt till sin åsikt. Du, jag, arne_anka, ljungbergarn. Och alla har rätt att vara av en annan åsikt och faktiskt skriva det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter

Helt rätt att man får ha olika åsikter. Tillhör grundlagskyddet.

Men du var inne i en annan tråd nyligen som förlöjligade en sida på nätet så det gäller tydligen inte dig. Anhängare av jantelagens utövande?

Du har tidigare i denna tråd kritiserat mina gamla fakta.

Kommentera gärna dessa motioner också.

Var även detta gammal fakta?

Får jag skriva så här eller anser du jag ska hålla tyst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Crabfish,Om du menar den tråden jag startade var det inte min avsikt att förlöjliga någon,snarare tvärt om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många frågor, Harry.
Jag tar en i taget...

Helt rätt att man får ha olika åsikter. Tillhör grundlagskyddet.
Men du var inne i en annan tråd nyligen som förlöjligade en sida på nätet så det gäller tydligen inte dig. Anhängare av jantelagens utövande?
Sidan vi talar om är naturligtvis alltom... sidan.
Jag står för min kritik där.
- Sidan är rörig.
- Sidan är full av faktafel och felaktiga påståenden mm.
- Viktig information, som t ex den gamla lagens utformning som man hänvisar till var så bra, saknas.
- Sidan börjar mer och mer likna en hat-sajt mot samhället än en som håller sig till saklig kritik mot den lag som man utger sig ge alla fakta om.
Om du anser att något av det jag skrev i den tråden är personligt påhopp eller felaktiga påstående kan du enkelt anmäla det inlägget så plockas det bort.

Du har tidigare i denna tråd kritiserat mina gamla fakta.
Kommentera gärna dessa motioner också.
Var även detta gammal fakta?

Jag har inte hunnit kika på dem, men det ska jag.
Jag anser att jag bemött allt det du skrivit sakligt och korrekt, t ex när jag gick tillbaka och läste vad det stod i protokollet från Centerstämman istället för att läsa i en vinklad artikel och svälja det som stod i den okritiskt.
Kom ihåg också att en motion är ett förslag, oftast lagd av en enskild folkvald. Det är inte samma sak som ett beslut. Massor med motioner behanlas hela dagarna, oftast förljer en debatt, och väldigt ofta röstas de ner. Precis som motionen på Centerstämman jag skrev om.

Får jag skriva så här eller anser du jag ska hålla tyst?
Du får skriva vad du vill, Harry.
Du behöver inte min tillåtelse vad jag vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast Harry, jag vet inte hur insatt du är i den parlamentariska processen (jag är det inte kan tilläggas), men jag vågar påstå att det faktum att det finns tre olika förslag, i motsats till ett, tyder som Peter_K  antyder att det är enskilda ledamöter som står bakom. Så att tre ledamöter av 349 är missnöjda med en enskild lag, det anser jag vara ganska lite. Det är ju dessutom ganska sällan lagar röstas igenom enhälligt, så det kommer alltid att finnas motståndare.

Jag, som förespråkare av lagen blir därför inte det minsta orolig att denna lag rivs upp baserat på det du skrev. Jag börjar bli orolig när motståndarna blir såpass organiserade att de kan enas om EN motion.

Sedan gällande den hårda tonen.

Du har knappast varit blid i mun själv Harry, och man ska inte kasta sten i glashus. Nu är jag knappast en person som ska säga något i ämnet heller, jag är fullt medveten om att jag slängt med mig mindre trevliga påståenden för att väcka uppmärksamhet. Men jag kommer inte efter leken är slut och säger att de andra barnen är elaka, när jag för en kort tiden sedan var lika inbegripen med att kasta okvädesord omkring mig som alla andra.

Du har bland annat påstått direkt till mig att jag är introvert, är asocial etc. Detta är en del av leken. Att debattera face to face ger möjlighet att använda kroppsspråk, tonfall etc för att förtydliga/förstärka ens ståndpunkt. På nätet saknas denna möjlighet och det är lätt att istället använda språket på ett mer utsmyckat sätt. Det är så det fungerar.

Jag har tidigare sagt att jag hyser den största respekt för er alla, oavsett åsikt. Detta håller jag fast vid, och du är ingalunda undantagen. Och ja, jag respekterar människor som argumenterar för sin sak. Jag gör ju uppenbarligen detsamma.

Det jag dock efterlyser är ett lite större mått av ödmjukhethet från din sida. För det som irriterar mig, och säkert andra med mig, är din absolutistiska syn på denna frågeställning. För dig är det svart eller vitt. För dig är alla som tycker annorlunda förda bakom ljuset. Du får dina egna argument att framstå som uppenbara, men detta medför att din inställning, att vi som inte tycker som du, är dumma i huvudet. För vadå, det är ju så uppenbart att statistiken säger si eller så.

Sedan när vi börjar påtala de brister som din argumentation har, då börjar du skrika att alla är dumma mot dig.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag ingalunda påstår att jag har rätt. För att det inte finns något rätt. Det finns en massa olika bedömningar, en massa olika verkligheter. Du befinner dig i en. Jag befinner mig i en. Och KBV och polis i en tredje. Jag trivs bra i min utan alkohol. Du vill behålla din med. Och KBV och polisen ser baksidan av alkoholkonsumtionen. Och detta har Riksdagen valt att lyssna på (bland annat).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu tittat på motionerna.
Har inget att säga.
Dessa är som sagt enbart motioner (=förslag) och inte beslut.
Några fakta innehåller inte dessa, utom möjligtvis den första där man skriver att lagen ändrades inför säsongen 2010, vilket ju är sant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Arne / Magnus.

Visst har det förekommit mycket pajkastning i 0,2-debatten här på MG. Den saken är säker. Trådarna finns ju kvar, var och en som är intresserad kan ju enkelt se hur det gått till. Själv har jag blivit kallad alkoholist och man har insinuerat att jag skulle vara heroinist dessutom. På grund av mitt ställningstagande i 0,2-debatten. Inte så kul, faktiskt.

Men det glömmer vi nu tycker jag, eftersom det verkar som debattörer på båda sidor om 0,2 faktiskt slutat kasta skit på varann. Åtminstone upplever jag det så. Diskussionen har börjat bli betydligt sakligare.

Angående det du skrev om hur det går till i riksdagen.....En av motionerna som Crabfish länkar till (stort tack för länkarna Crabfish) är faktiskt undertecknad av 4 riksdagsledamöter, samtliga moderater. Vi har dessutom centerpartister som motsätter sig lagen. Och det skulle inte förvåna mig ett dugg om en och annan liberal (FP) gärna såg en förändring i sjölagen. Konstigt vore det annars, med tanke på att de gör anspråk på att vara just liberala.

Jag tror faktiskt att det börjar röra på sig mot en höjning till 0,5......vilket vore väldigt vettigt. Läs gärna motionen om du inte ännu gjort det. Riksdagsledamöterna som skrivit motionen motiverar på ett bra sätt varför de anser att 0,2 inte är hållbart. Vissa av argumenten kommer du kanske att känna igen? ;-)

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GZ02XM733 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda beviset som framkommit i den här tråden är att inget hänt i forumadministrationen. Precis lika lamt som tidigare, inte ens en kommentar i tråden efter ett otal korsrapporteringar.

Om det varit någon djävla ordning skulle jag blivit bannad i åtminstone 24 timmar efter mitt trådlyftarmaraton med meningslösa inlägg i 0,2 trådarna häromkvällen.

Här skulle jag aldrig våga debattera något på allvar. Lite längre upp i tråden framför krabbis regelrätta hot utan att någon ens reagerar.

Kalle-Anka forum!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har 100% rätt när det gäller forumadministrationen. Den är under all kritik. Men vem menar du har kommit med regelrätta hot? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är lite av ett Kalle-Anka forum kan jag hålla med om, kan du precisera krabbis regelrätta hot?, jag står ju som bekant på andra sidan nätet än krabbis men hur mycket jag än inte håller med honom så kan jag inte hitta något hotfullt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag läst motionen och konstaterar följande:

- Jämförelsen mellan framförande av fordon på land och på sjön har stora brister. Jag instämmer i att farterna är mer begränsade på sjön, samtidigt finns betydligt fler faror att ta hänsyn till och större krav ställs på föraren i form av kunskaper i navigation etc. Dessutom, avsaknad av vägar skapar förvisso mer utrymme, samtidigt ställer det högre krav på kunskaper inom väjningsregler. Dessutom tar man inte hänsyn till att en mindre allvarlig incident på vägarna förorsakar att man helt enkelt parkerar bilen. Detta är inte riktigt lika enkelt på sjön. Ett sånt exempel är den olycka som hände på Västkusten där tre trollingfiskare omkom. Undersökningen av båten visade att denna var i ganska dåligt skick. Jag påstår ingalunda att denna olycka hade med alkohol att göra, det jag säger är att då båten för övrigt var intakt och inte visade på kollision kan man anta att ett mindre fel som inte på land hade haft stora konsekvenser, fick fatala konsekvenser på sjön, där båten troligtvis sprang läck.

- Gällande Tibergs undersökning ställer jag mig frågande till tillförlitligheten i denna undersökning. Jag har inte läst denna och vet ej hur han själv ställer sig till tillförlitligheten, exempelvis hade det varit intressant att veta i vilken utsträckning som blodprov tagit på de avlidna/förolyckade. Tyvärr har jag inte för tillfället möjlighet att läsa hela hans undersökning, även om det helt klart vore intressant. Tilläggas bör dock att han är expert på Sjörätt och inte på alkoholens medicinska effekter exempelvis. Så även att hans utgångspunkt har varit just från ett juridiskt perspektiv; hur många av dessa hade kunna i lagens mening kunna dömas för sjöfylleri. Och här misstänmker jag, helt utan bevis, att det faktum att det tidigare inte var direkt brottsligt att ha 0,2-0,99 promille i blodet kan ha påverkat underlaget för detta.

Nu är det lunch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tror jag inte att en höjning till 0,5 skulle göra någonting. De som gnäller över att de inte får dricka till sjöss kommer att fortsätta gnälla, de som inte vågar dricka en öl till lunchen och sedan kasta loss skulle inte våga dricka en öl då heller osv.

Det enda rätta är att ha samma nykterhetsnormer och promillehalter till sjöss som man har på vägarna. Är du inte nykter att sätta dig bakom ratten så är du inte heller nykter att framföra din snabba motorbåt eller större segelbåt.

Det ligger nog tyvärr i sakens natur att de som talar för ett mindre lagreglerat samhälle, tolerantare missbrukslagar och annat blir kallade för fyllerister, haschtomtar osv.
Precis som vi som förespråkar reglerande lagar blir kallade för tråkmånsar, nykterhetssvin, kärringar och annat.

Debattonen på nätet är för övrigt förfärligt låg och att börja prata om åsiktsfrihet när man får mothugg och annat är snudd på pubertalt dumt. Åsiktsfrihet är att ingen kommer och skjuter dig när du kritiserar Reinfeldt. Att ingen bränner ner ditt hus för att du röstar på SD (där har tyvärr rättssamhället en del att ta tag i) och så vidare. Åsiktsfriheten innebär inte att maringuiden är skyldiga att publicera dina alster, vara sig de handlar om båtar, alkoholpolitik, invandrarpolitik eller något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Arne, nej.

Du skriver:

......samtidigt finns betydligt fler faror att ta hänsyn till och större krav ställs på föraren i form av kunskaper i navigation etc .....

Jaha, och ursäkta mig Arne, men vad har det med 0,2 att göra? Vilka menar du, är de betydligt fler farorna som man enligt dig måste ta hänsyn till?

Så här är det. Det farligaste som finns i trafiken (på land) är ju att frontalkrocka. Risken för detta på sjön är så gott som obefintlig. Det är farten som dödar Arne. Och gällande ditt påstående om navigation, menar du på fullt allvar att en person som har 0,3 promille inte klarar av att navigera?

Du skriver:

.....Dessutom, avsaknad av vägar skapar förvisso mer utrymme, samtidigt ställer det högre krav på kunskaper inom väjningsregler. .....

Högerregeln gäller, hur svårt kan DET vara? Och kör man motorbåt så väjer man dessutom för allt som går för segel....om det inte är segelbåten som är upphinnande. Det klarar ett barn av att lära sig på ca 5 sekunder.......

Olyckan på västkusten som du nämner har överhuvud taget inte med saken att göra. Båtens skick ansvarar redaren/befälhavaren för enligt sjölagen. Praktexempel på halmgubbeargument där, Arne! 

Vem är bättre lämpad att uttala sig om lagar till sjöss än en expert på sjörätt? Ingen, skulle jag vilja påstå.

Och sen kommer du med lite personliga gissningar om hur det egentligen ligger till......Det är inte speciellt imponerande....

Nej Arne, det var ingen bra kritik av kritiken mot 0,2:an! ;-)

Ps. Hoppas lunchen smakade bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Alla.

Sluta tjaffsa på varandra.  Vi har fått in en del rapporteringar och låser tråden. Hämnvisar till nedan.

Har låst två trådar om den nya sjöfyllerilagen. (Alla trådar om ämnet har spårat ur...)

http://www.maringuiden.se/forum/;write=edit&threadID=414358
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=413935 

Vi ni diskutera detta så hänvisar vi till denna tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=408481

Ps. Det är ett brännhett ämne, men håll diskussionen på rätt nivå så slipper vi låsa denna tråd oxå. 

//maxrelax

//MaxRelax

Senast ändrad av maxrelax | 06 oktober 2011 | 15:35

Senast ändrad av maxrelax | 06 oktober 2011 | 15:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...