Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
leleif

Tips på vinteröppna gästhamnar / Västkusten

Rekommendera Poster

Tänkte låta båten ligga i eftersom jag ändå inte brukar ta upp den förrän sent på hösten / vintern. Gillar att vintersegla också.

Har någon möjligtvis en lista över året runt-öppna gästhamnar så man har tillgång till el, toa etc. ? Några känner jag till ;  Bohus-Björkö, Åstol ....tror också att jag la till I Marstrand vid nåt tillfälle off-season.

Väldigt tacksam för enstaka tips också såklart !

Fair winds, calm seas ( and no ice this winter , please...)

/ Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag svarar mig själv efter en stunds hårdsurfande. Har lyckats hitta info om några vinteröppna hamnar för oss som gillar att veckla ut djupfrysta segel, dra på oss flytoverallen och tända fotogenvärmaren stjärnklara vinternätter.

Jättetacksam om nån kan fylla på listan...

Västkusten

Fiskebäckskil

Björholmens marina

Åstol

Marstrand

Björkö

Öckerö

Långedrag

Lilla Bommen ( Gbg )

Skåne / Östkusten

Ystad

Simrishamn

Kalmar  ( ? )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Västkusten

Donsö

Fotö

Käringön (tror jag...)

Gullholmen (tror jag...)

Plus en massa till...

Denna länk ger många fler tips: http://www.gasthamnsguiden.se/ Kolla den... Där finns ju även telenummer till hamnvärdarna. och då är det bara att fråga huruvida de har öppet eller ej...

Senast ändrad av Kenneth_S | 03 oktober 2011 | 10:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju på vad du menar med vinteröppna hamnar.

Alla (gäst)hamnar går det ju att in och lägga till i. Sen beror set ju på om och när isen kommer.  Vilka faciliteter som finns kan nog variera.

Låg en vinter i Kungshamns (Gravarnes) gästhamn. Det fanns i varje fall el i uttagen. Om toaletter och duschar var öppna vet jag inte. Fick aldrig så akuta behov och jag hade ju nära hem.

Däremot är man nog ganska dåliga på att ta upp hamnavgifter ju längre fram på hösten man kommer, och det kan ju kämmas lite tråkigt för de gästande båtarna - eller? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan! Nu tillhör väl inte Åmål västkusten, men det kan ju vara bra att veta att där kan man INTE räkna med att kunna vinterligga med sin båt ialla fall! Vi har ringt runt och försökt få till med en boplats över vintern, men inte ens Örnäs camping tillät detta, trots att de har en året runt camping med gästhamn!

I marinan fick vi ligga om vi skottade snön själva och hyrde en lägenhet för dusch, toalett och möjlighet till tvättstuga p.g.a. att marinan bommar igen dessa lokaler på hösten!

Mvh Thomas och Marine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...