Thule 9 Postad 2 Oktober , 2011 Hej, gjorde vinterkonservering i helgen och allt gick bra till momenentet kontroll av impeller(köpte båten i fjol). Fick ut 2 skruvar av 6 med sexkantig hylsnyckel från impellerhuset, övriga 4 gick av. Hur får ut man bort skruvarna? Någon som har en tanke här? Tacksam för svar! Dock ingen brådska då båten nu är konserverad och ligger på land. // J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 2 Oktober , 2011 Vad är det för motor? Hur trångt är det?? Finns det något kvar av skruven som sticker ut så man får tag i den?? Går det att ta bort hela impellerhuset är det ju lättare att meka och eventuellt om man behöver borra bort skruven, ersätta den med typ heli-coil gänga om det finns tillräckligt med gods kvar. Sticker skruven ut lite kan det gå att värma skruven och sedan försöka skruva ur den... Men som sagt.. det är mycket men... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 2 Oktober , 2011 Många har vittnat om att värme gör susen.En verkstad kan svetsa på muttrar på stumparna och dra ur dem. Kostar säkert inte många kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 3 Oktober , 2011 Kommer satsa på att ta bort hela pumphuset och gå till verkstaden. Någon som har tips vad man ska tänka på vid demontering? Egna erfarenheter? Motorn är VP MD 40. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 4 Oktober , 2011 I stort sett omöjligt att göra själv. Om de abrutna skruvana fastnat pga friktion i gängan pga korrosion etc så sitter dom så hårt att det vare sig går att borra ut dom mha en skgrispitt eller svetsa på muttrar. Enda möjligheten e normat att värma så hårt att dom lossar! Meeeeen då måste man ta i beaktande att allt vad gummi och andra packningar i närheten förstörs. Oxå om det sitter axlar etc där som är härdade så kan dessa skadas. Så det bästa är att ta lite bilder och gå till nån verkstad med rätt kunnskap och utrustning och få hjälp. Detta med avbrutna stålbultar i gammal Aluminium e ju ett speciellt gissel, då aluminiumoxiden effektivt låser en bult nere i gängan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 4 Oktober , 2011 Jag har bytt originalskruvarna mot pinnskruvar och vingmuttrar. Lite fett på gängan när jag skruvar dit dem gör att de lätt kan lossas på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 4 Oktober , 2011 Bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 5 Oktober , 2011 Tack för bra svar! Kommer satsa på att skruva bort pumphuset och borra nya gängor, sen sätta in vingmuttrar. Uppdaterar tråden när jobbet är klart och delar med mig av erfarenheten! Senast ändrad av Thule | 05 oktober 2011 | 20:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 5 Oktober , 2011 Det finns något som heter PinWing som säljs av många marinhandlare. En sats till Din 40:a (6 st pinnbult och vingmutter M5) vill jag minnas heter 950-9354 och kostar under 200:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser