Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Major75

Bella 640- Johnson 175

Rekommendera Poster

Hej !

Jag är ny på detta forum, har däremot tillbringat ganska mycket tid på screamandfly.com.

Jag och familjen kör en Bella 640ht med en 1991 Johnson 175. Båten har denna sommar givit oss mycket glädje med mycket sol och vattensport. Nu är den på land, parkerad bredvid garaget i väntan på nästa säsong. Jag upplever att det är hyfsat mos i motorn, dock så verkar inte skrovet gilla några riktiga farter. 45kn på knopmätaren har jag lyckats få den att gå, motorn verkar däremot rätt opåverkad med högt varv. Det som verkar hindra mig från högre fart är att båten plöjer ned stäven när jag ger fullt skaft, oavsett hur mycket jag trimmar ut den...

Propellern är en vanlig alu 14x1/4 x 21.

Min plan nu är att lyfta av snurran för lite vinterservice i garaget. I och med detta skall jag montera stuffers(utfyllnadsblock i gummi) i vevhuset - för bättre komp, Samt Boyesen-reeds för bättre flöde. Min förhoppning är att detta skall skapa 15-20hp (skall teoretiskt kunna ge mer..)Tillsammans med en manuell bracket för tillbakaflyttat motormontage, hoppas jag detta skall ge några knop till genom framförallt mindre våt yta. Bieffekt torde bli aningen lägre förbrukning.

Några frågor;

- Hur lång setback skall jag använda ? både 14 och 20cm finns att tillgå för upp till 200hp. Planen för denna förändring är att flytta vikten längre bak och på så sätt få upp stäven. Styrviren verkar kunna vara begränsande - hur mycket törs man böja den ?

- Reedbytet bör kunna ske relativt enkelt, dock så är det mycket i vägen runt förgasarna (slangar, ledningar m.m) någon som har erfarenhet av detta ? Är det rimligt att lösa detta utan en verkstadshandbok ?

- Finns det något fördraget för varvräknare i kabelhärvan från motorn ? Jag fick låna en varvräknare av en båtmekaniker, vilken fungerar genom resonans. Resultaten litar jag inte riktigt på - motorn varvade ca 5100varv vid 25kn, vid full gas fick vi tyvärr inget värde. Om detta stämmer borde jag kunna gå upp ordentligt i propeller!?

-Det verkar vid första åsynen som att det går att går att koppla loss det mesta från motorn vid motorlyft. Däremot verkar kablaget till powertrim sakna koppling - är det bara klippa av och skarva med Abeko som gäller ?

Tacksam för många kloka svar/funderingar.

(Jag är ganska van att skruva och trimma 2t, dock ganska ny på båtmotorer...)

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till - är det någon på detta forum som vet var jag kan hitta en lyftögla till min Johnson V6.

Finns hos bobsmachine.com, men jag tänkte att det kanske kunde finnas närmare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar föredra att mäta frekvensen på varvtalssladden med en vanlig multimeter o sen översätta detta till rpm om båten inte har varvräknare. I ditt fall är denna sladd grå och du har 12 poler på alternatorn. Detta ger att varvtalet i rpm är frekvensen i hertz gånger tio. Vill inte krossa dina drömmar eller så men om jag vore dej skulle jag bara proppa båten till rätt varv med en stävlyftare, Raker t ex, o hissa motorn direkt på akterspegeln o se vad det gav innan jag planerade för andra modifikationer. Men det är bara mina två ettöringar av myntet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev: Styrviren verkar kunna vara begränsande - hur mycket törs man böja den ?

Innan jag hade börjat modifiera för att komma upp i farter över 45knop, så hade jag monterat en hydraulstyrning.

Jag känner 3st som varit med om att styrvajern gått av i ca: 30 knop.

För en av dom hände det i ett sund, kan säga att han är glad att han lever och samtliga har hydraulstyrning monterad idag

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

45 knop med en 175a från 91 på en familjeHT är rätt bra tycker jag.

Om jag skulle vilja åka fortare hade jag satsat på ett båtbyte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har bella 640 ett fint skrov, men att börja köra setback känns overkill. Tycker du skall köra på Reeds ev stuffers och sedan hissa motorn och på med ex raker som annan var inne på.

Har sett flera 640 med större motorer t.ex. yamaha 225hk som gjort runt 45knop, så att komma så mycket högre med denna båt/motor är nog inte det lättaste...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...