Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
petrof

Bästa Båtköp DC i 6 metersklassen?

Rekommendera Poster

Jag står och väljer mellan  HR 610 cb. eller AMT 200..eller Finnmaster 62 DC eller Yamarin 63 DC

Vilket är bästa köp?  2 st skall kunna ligga över  en natt eller 2. Tacksam för synpunkter.

MVH

Petrof

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Yamarin 64 DC och tycker den funkar fint att sova 2 personer. Vi testade även hela familjen i sommar med 2 ungar bak och vi vuxna fram. Gick bra men lite trångt. Som båt går ju Yamarinen mycket fint i sjön. Jag föll för planlösning och köregenskaperna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller också på att vela lite där. Yamarinen vet jag går väldigt fint i sjön (som vanligt) men även Finnmastern är riktigt skön att färdas i, provkörde en 62 BR i sommras.

AMTn är även den ett fint bygge dock lite för enkel lösning på luckorna i sittbrunnen. De sitter inte fast med gångjärn utan måste lyftas av, jag föredrar gångjärn & gasdämpning som Flipper och Yamarin har. De går att öppna utan att dynor måste plockas bort.

HR båten är väl en lite billigare båt och därav lite lägre kvalitetskänsla, men den behöver inte vara sämre för det.

För min del lutar det åt Finnmaster 62 DC, finishen är riktigt hög, går bra i sjön och är faktiskt mycket  snyggare än Yamarinen enligt migsmiley tyvärr är ruffen något mindre i Finnmastern men det går trotts allt att sova två.

Har även tittat på Yamarin 64 & 65 DC. Otroligt fina båtar, inget snack om det men på något sätt känns de liiite för stora för mig. Jag övernattar högst 3-4 nätter/säsong och då räcker Finnmastern väl. 

/Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyligen köpt en Yamarin 64DC precis som Jarb.

Såg den nya 63DC och den ser riktigt fin ut 20cm smalare än 64.

Jag personligen hade gått på Yamarinen, då sjöegenskaperna är enormt bra, även andrahandsvärdet.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomas !

Jag resonerar exakt som du . Mycket märkligt.

MVH

Petrof

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag köpte en ny HR 610 cb i somras. Har tidigare haft en Yamarin 6110(64dc) under 5 säsonger.

Är helnöjd med min nya båt som ger oslagbart mkt båt för pengarna. På Yamarinen fick jag slänga in sittbrunnsbordet och bordsstöttan i ruffen. Hr är mer genomtänkt med inplastade bordshållare och fästen för benet under akterluckan som är hydraliskt dämpad. Staget till rutramen brukade lossna på Yamarinen, ett klent alurörsstöd. Skillnad på Hr som har kraftiga rutstöttor i rostfritt. Det är också lättare att gi i och ur ruffen pga av smart lucka i kojen när man kliver ner. Hr har även mindre planingströskel och går snabbare med mindre motor pga sin vikt på 850 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till slut bestämde jag mig. Det blev en AMT 200 DC. Årsm. 2011 med en 150 hk.

på akterspegeln. Den är större än de övriga i ruffen. Lagom stor för min del att ta på

trailer. Upptagning och sjösättning klarar jag ensam. Kvaliten är det bästa jag sett som

båtägare under  40 års tid. Kanske en nackdel ,det är luckorna  som inte har gångjärn,

men jag tror  man kan leva med det. Senaste motorbåt var  förövrigt Yamarin 59 DC.

Mycket bra båt men något  förliten för  mig.

MVH

Petrof

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...