Sando 11 Postad 2 Oktober , 2011 Hej, jag funderar på att utrusta min båt med en isolationstransformator. Den isolationstransformator som jag har i tankarna är en Mastervolt Mass GI 3,5 kVA. Är det någon här som kan dela med sig av erfarenheter från denna? http://www.mastervolt.com/marine/products/mass-gi/mass-gi-35-kva-16a-lightweight/# Givetvis även intresserad om någon har erfarenheter av någon annan relativt liten och lätt isolationstranformator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Oktober , 2011 Jag valde en 2000 Va från http://se.rs-online.com/web/p/products/4368805/ klart prisvärd. Dock engelska kontakter måste byggas och kopplas om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 2 Oktober , 2011 Intressant, samt ett trevligt pris. Ser du någon annan nackdel utöver de engelska kontakterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 Oktober , 2011 Jag har en stor TUNG och ganska dyr isolertransing. Spontant, liten och lätt samt effekten 3,5 KVA låter som en motsägelse men Mastervolt är ju ett väldigt spritt märke - de kan ju inte ha fel så att säga. Du kan välja det märket, Victron eller vilket som helst engelskt märke tycker jag. Däremot är många amerikanska märken mer anpassade för 110V från början, säkert inte något fel på dem.... men jag själv skulle skruva upp höljet och kolla själv hur det ser ut. Många är mer utformade för mobilt bruk och jag antar du ska ha för fastskruvad installation? Annars är väl ett svenskt märke mest intressant här i Sverige, tunga och dyra så att säga... www.tufvassons.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 2 Oktober , 2011 Mastervolt är en switchad tranformator som medelst elektronik använder högre frekvenser för att transformera och därmed kan ha lättare magnetkärnor. Mao en rätt avancerad pryl som kan göras lättare än traditionell trafo. Traditionella isolertrafon som Tufvasson och den engelske på bild bygger på den gamla transformatortekniken som kör med nätfrekvensen direkt och sen har 2 från varandra isolerade lindningar på en spolstomme omgiven av en tung järnkärna. En enkelt,billigt och hållbar pryl om man kan acceptera vikten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 Oktober , 2011 Jepp... mycket bra sammanfattat. Och jodå, jag har en Tufvassons, mycket nöjd, inte ett problem... Slog själv på deras website.... de är inte världsbäst på marknadsföring om jag säger så? Det som vi båtägare söker heter Plåt liten och finns näst längst ner på den här sidan, ring dem istället om du vill ha gammaldags men idiotsäker elektronik som aldrig går sönder:www.tufvassons.se/product.aspx?f_id=13609 Här är lite text ur en bruksanvisning som ger tankar om hur de ser på läckströmmar: www.tufvassons.se/upl/files/46517.pdf TIps, ska du köra en eller två kW, tex induktionsplatta eller micro, i din båt är det nog värt att du investerar i ett batteriövervakningssystem, både Mastervolt och victron har väldigt fina sådana. Då ser du belastningen på batterierna hela tiden, enkelt och snyggt överskådligt. Har du bra batterier? Det blir lite belastning om du kör en platta länge... Senast ändrad av Funkis | 03 oktober 2011 | 08:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Oktober , 2011 Inga nackdelar, enkelt att byta till svenska kontakter. Trafon är helt ingjuten i plast = inget som kan rosta. Installerade den för 7 år sedan och har inte rört den sen dess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Oktober , 2011 En måhända avlägset möjlig nackdel med lättvikts transistor-switchade transformatorer, skulle möjligen kunna vara kylningen av dessa transistorer? Har ingen praktisk erfarenhet alls, men eftersom du nu ändå frågar som du gör. Många om blir det förvisso; Om transformatorn befinner sig inombords. Om den har en temostatkyld kylfläkt som väsnas litet med oregelbundna mellanrum. Om du har svårt att somna ifall saker går igång plötsligt med litet oregelbundhet? (Ett jämnt transformator-brum kan nog inte alls jämföras, även om ljudnivån är ungefär den samma?? I så fall skulle en närmare koll på ljudnivån, och särskilt dess ev oregelbundna startljud vara befogad? [Antagligen har man redan flera sådana ljudkällor (kylkompressorer etc?) ifall landström behövs, men men.] Tipstack f.ö. till forgus i en helt annan tråd som gällde moderna batteriladdare, de har tydligen ibland rätt högljudda fläktar. Som naturligtvis då plötsligt börjar surra exakt varje gång när John blund är på vippen att vinna?? ;-) Bara en fundering, men kanske ändå värd att kolla litet? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 3 Oktober , 2011 Läser man Mastervolts datablad så står det ingen om switchfrekvensen de använder och inget om fläkt. Och inga ljudvärden utan bara att den är tyst. Jag har 2 kHz switchfrekvens till min inverter för elmotorn och det hör man från motorn. Även 500Hz som jag hade innan hörs med. Min svetsinverter har elektronik, men är tyst bortsett från fläkten som är störande, En svetstransformator brummar svagt samt morrar till vid svetsning. Däremot står det om Mastervolt max 95% humidity (non condensing). I era båtar finns väl en stor risk för kondens och det gillar inte kretskort och elektronik. Därför låter det som tryggast med en svagt brummande traditionell järnkärnetrafo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 3 Oktober , 2011 Tack alla, för intressant och värdefull information. Mycket uppskattat! Ingen med egna erfarenheter av en Mastervolt Mass GI? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser