Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Andershe

2 eller 3 kabiner?

Rekommendera Poster

Funderar på att byta från motorbåt till segelbåt. En av många funderingar när vi börjar undersöka segelbåtsmarknaden är hur vi skall tänka med avseende på antal kabiner. Båtstorlek 34-36 fot. 3 kabiner verkar bra då det är enkelt att ta med barnens kompisar, bekanta etc. Samtidigt är det sannolikt bara ett fåtal dagar som det blir aktuellt. Mestadels kommer vi bara vara familjen (vuxna plus två barn), och en hel del dagar bara jag och barnen. Sedan är det naturligtvis andrahandsvärde som spelar in. Vad jag förstått så är 3 kabinare mer lättsålda. Det går ju samtidigt att vända på. Köper man en begagnad 2 kabinare så betalar man ju med den logiken ett lägre ingångspris.

Vad har ni erfarna seglare för funderingar och slutsatser att delge?

mvh
Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfaren seglare vet jag inte... Men angående antal kabiner så tänker jag såhär; en tredje kabin tar ju oftast stuvutrymme. Men å andra sidan kan jag både förvara saker i den tredje kabinen (när den inte används) samt att jag kan ha gäster där när jag vill. Det tycker jag är av intresse när man har barn i åldern då det kan vara guld värt att ha med en kompis då och då...

Den tredje kabinen brukar kosta lite extra när båten beställs ny och det återspeglas säkert i andrahandsvärdet. Men jag brukar tänka att jag köper båt för att använda - inte för att sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAck för svar.

En annan aspekt är hur stor båten behöver vara för att 3 kabinerslösningen skall fungera på ett bra sätt så att det inte blir en dålig kompromiss med för små kabiner eller andra saker som måste kompromissas bort.

mvh
Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några saker att ta hänsyn till:


Tror du att ni kommer vilja behålla båten i många år? I så fall bör ni ta hänsyn till att barnen kanske vill ha varsin hytt med sina pojk- eller flick-vänner. Om dom är i 10-årsåldern kanske det inte är så långt borta.  = tre kabiner är bra.

Har ni mycket grejor med er, cyklar uppblåsbara kajaker, jolle stora grillar mm så behövs stuvutrymmen. Då bör ni kolla hur mycket stuv det finns ute. Man vill ofta inte dra in skitiga saker i akterhytten = två kabiner och rejäla kistbänkar. Men ibland går akterhytten över hela aktern så det blir inte några bra utrymmen ändå - kolla.

Efter som du en hel del dagar kommer att vara ensam med barnen kan de ju inte vara så små så jag röstar för tre kabiner. Kan inte ge dig något råd om vilken båt då jag aldrig tittat på trekabiner annan än nya på mässor.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte vår segelbåt så var jag helt på det klara med att det var en tvåkabinare som vi skulle köpa. Dels för att det är sällan vi är ute fler än två par och vi har inga barn och dels för att en tvåkabinare ger större stuvutrymmen och större toalett.

Sedan fick vi ett alldeles för bra erbjudande på en First 35s5 som då hade tre kabiner och jag kan lugnt erkänna att jag hade jättefel när jag tänkte mig en tvåkabinare.

De större stuvutrymmen en 2:a har innebär oftast en schaktliknande akterstuv, alla som har en kylbox vet vad det iinnebär. Allt ligger konstant på botten och i det här fallet dessutom typ två meter ner. Den större toaletten gör att man kan använda toaletten litet mer bekvämt, framförallt när man duschar då. De större inneutrymmena blir någon halvmeter extra durkyta som man lika gärna kan vara utan.

Vad man vinner på att ha en extra kabin är däremot att det alltid finns en kabin extra, det innebär att en extra kompis som hängt med slipper sova i salongen, det innebär att man kan stuva väskor och grejer där när ingen extra polare hakat med osv.

Vi har väl hittills haft folk i akterhytten vid ungefär hälften av våra seglingar och jag skulle aldrig vilja byta bort den extra kabinen mot en större mugg, en större akterstuv samt litet extra durkutrymme.

Någon var inne på att båten kan vara för liten för att effektivt hysa tre kabiner, det behöver du inte beskymra dig för när du kikar på 34-36 fotare, de är lagom stora  - för du tänker väl inte köpa något 70-tals spjut?

Glöm inte att se till att båten ni köper är modern med en riktig badplattform på aktern - där kan vi prata om något väsentligt när ni har barn. Våra vänners barn (och de av oss som gillar att ta sig vatten över huvudet) tycker att det är fantastiskt att ha en riktig liten badbrygga. Har man barn tillkommer ju säkerhetsaspekten med, det är lätt att halka och ramla på en negativ akter och svårt att komma upp ur vattnet på en positiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...