Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
kvasthilda

Hona skuren cylinder

Rekommendera Poster

Min Evinrude 40 hk har skurit på en cylinder p.g.a. havererad kylning.

Efter impellerbyte gick den fortfarande fint, men stannar ofta p.g.a att den nyper igen. Går dock att starta direkt, men stannar var 5:e minut. Nu har jag plockat isär hela motorn, och en cylinder är skuren på 2 sidor ganska rejält. Naturligtvis är även kolven skadad på samma ställen.

Nu är min fråga: Hur mycket skada kan man hona bort i cylindern? Kan man även putsa kolven med smärgelduk? Kan man kanske efter detta byta plats på kolvarna så att man har en bra kolv i en halvkass cylinder, och en halvkass kolv i en bra cylinder? Eller skall man göra det profsigt från början ock lämna in för borrning, och köpa en överdimensionskolv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur skadat grejorna är, prova att hona och inn med nya kolvringar samt slipa till kolven. Gjorde detta själv på en 4 cylindrig och den gick i många år efter det (Går kanske än då jag solde den:)

Du skriver inte hur gammal motorn är, är den nyare modell så kan det jo vara värd att borra och in med nya grejor, men knappast värd på en 20 år gammal motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många gånger kan en cylinder se hemskt repig ut trots att den i själva verket är så gott som oskadd, det som har hänt då är att aluminium från kolven har smetats fast på cylinderväggarna - vid en närmre inspektion brukar det synas både att det ligger ovanpå cylindern istället för är repat ner i godset, och även är ljusare i färgen.

Detta är särskilt vanligt efter värmerelaterade och oljerelaterade haverier, medan avbrutna kolvringar och andra mer mekaniska skador vanligtvis snarare slutar med skadade cylinderlopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era kloka svar! Jo motorn är mycket gammal. Från 1974 faktiskt. Men båten är från 1958, och motorn har gått så fantastiskt bra så jag vill nog laga den även om den behöver borras med ny kolv. Faktiskt så är det mycket billigare att helrenovera denna motorn än att köpa en som fungerar halvkass. Jag skall testa att hona idag, så får jag se om det kanske bara är aluminium från kolven som syns i cylindern. I så fall köper jag nog en ny standardkolv och nya ringar till båda kolvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...