Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Blue2

Solkiga segel

Rekommendera Poster

Är det någon som har ett bra tips om hur man kan avlägsna fläckar av spindelskit och om hur jag ska göra för att fräscha upp mina segel som ser solkiga ut.. Kan man köra dem med högtryckstvätten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett tips men med en varningsflagga. Jag köpte en segelbåt med fula segel. Rostfläckar bedömde jag att det var. Inget att förlora för båten jag köpt hade två segeluppsättningar och de som jag tänkte fixa til var de äldsta. Efter lite googlande inskaffade jag oxalsyra. Jag körde oxalsyra utspätt med vatten och gjorde seglen rena. Sköljde noggrant med högtryck. Alla fula fläckar försvann på ett par sekunder!!! Några inlägg i detta forum varnade dock för att seglens hållbarhet avesvärt försämrades med oxalsyra men hur som helst  blev det ett väldigt bra resultat.. Efter ett år kan jag inte se någon synlig eller märkbar  försämring av själva seglen. Ska dock tillägga att jag är en riktig nybörjare och kan inte bedömma hur bra eller dåliga seglen är efter denna tuffa behandling. 

Kanske kan du prova oxalsyra på en begränsad bit och därefter utvärdera resultatet.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du kör på med oxalsyran kan du testa ljummet vatten, såpa och en mjuk borste. Det är vad segelmakarna brukar rekommendera, skonsamt mot seglet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syra låter i mina öron fel men oxalsyra är kanske inte så aggresivt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...