Robban676 1 Postad 1 Oktober , 2011 Hejsan! Jag har en Albin 25 med en MD17C och ett MS backslag i..(tror jag) Hur som helst så har det börjat krångla lite sista delen av säsongen. När man ska lägga i backen så känns det som att backslaget tvekar/slirar någon sekund eller så innan det hugger i så att säga. Det händer inte alltid så det är det som är så skumt. Har kollat och fyllt på olja. Nån som har något tips eller vart man kan vända sig för att fråga mera? Mvh//Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 1 Oktober , 2011 Kanske en dum kommentar men har du kollat så viren från växelreglaget är rätt justerad? Prova att slå back med avstängd motor och kolla så att växelföraren på backslaget är i rätt position. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 2 Oktober , 2011 Hej. Om justeringen på kabeln är OK så är det nog troligtvis dåligt belägg i backkugghjulet alt. skadad växelkona eller glidsko. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban676 1 Postad 3 Oktober , 2011 Hejsan! Tack föär svaren. Det har funkat hela säsongen och vad jag kan se så är inte läget ändrat på wiren. Den arm som styrs av wiren ser ut att gå i botten på motsvarande håll mot framåtläge. Det som du skrev om det som är slitet..Låter dessvärre väldigt troligt. Kan det komma smygande? Låter som jag får ta ur backslaget och se om någon kanske kan renovera det? //Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Oktober , 2011 Du har väl inte fyllt på någonlågfriktionsolja ? Jag tror mer på dåliga lager än sliten kona. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban676 1 Postad 3 Oktober , 2011 Hejsan Igen Kalle! Nej jag har inte fyllt någon lågriktionsolja i den. Detta preoblem har uppstått nu senare på säsongen. Det händer dock inte alltid. Slår jag på full back kraftigt och snabbt så tycker jag mig att det går lite bättre. kan det ändå vara wiren som måste spännas? Tänkte om det var så att det slog i då eller om det kanske är lagren..Vem kan renovera sådant? Har du renoverat sådant kalle och vet vad man ska titta efter? eller vem kan göra sånt..rodal? Mvh//Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 3 Oktober , 2011 Hej. Om du tar bort växelmekanismen, var försiktig så att inte glidskon trillar ner i backslaget, så kan man oftast se om belägget i kugghjulet är dåligt. Du ser även då om spåret för glidskon i konan är slitet. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 4 Oktober , 2011 Konan är sliten och behöver bytas. Det är ganska dyrt att byta då skjuthylsan kostar bara den över 5000:-. Sedan kommer arbetet till. Jag har ett begagnat helt backslag som kanske passar. Hör av dig med mejl om du är intresserad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban676 1 Postad 6 Oktober , 2011 Vilka finns det som är duktiga på att renovera backslag? Rodahl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser