Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
MariaK

Orkeslös Yanmar 2GM20

Rekommendera Poster

Hej
Vi har en Dehler 33 1996 med en Yanmar 2GM20 som tyvärr krånglar.

Problemet med vår motor är att den bara kan varva upp till ca 2300 rpm vid beslastning och sedan blir den blir orkeslös. (Maxvarv är 3600 rpm). Varvar man mer än 2300 vid belastning händer inget förutom svart rök och att diesel sprutar ut från avgasröret.
Vi har gjort en del åtgärder på varv såsom kollat spridare och ventiler, byt förkammare som var sönderrostade och kollat pumpen. Men detta har inte hjälpt.

Skulle kunna var beväxtning på propeller men fenomenet uppstod redan under sommaren och då var propellern ganska ren. Då kollade vi filter och luftade och det hjälpte ca 2 dygn sedan var det kört igen.

Innan vi går vidare med felsöking för massa pengar så undrar jag om är det någon som har haft samma typ av problem och vet hur det åtgärdades?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade problem med min yanmar ysm 12 g. det visade sig sig bero på att jag fått bakterier i tanken. Bränslefiltret hade satt igen och bränslet orkade inte fram på höga varv. Efter att ha satt in en provosorisk tank och testat går motorn bättre än någonsin. 

Skiten satt dels i filtret och dels i tanken dvs blockeringen i tanken släppte när jag blåste i slangen åt "fel" håll. 

träffade 3 andra på semestern som råkat ut för samma sak så det är något som "går" nu för tiden

TJO Peter

Redigerad av saltpeter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...