Moggan 0 Postad 15 Oktober , 2011 Du har rätt kommer under vintern att sätta in en inspektionslucka i bränsletanken också. i detta projektet har jag kommit halvägs, har limmat 3 stora durkar med kvarvarande nåtning/slipning, därefter kommer det att även göras i ruffen! Lägga teak är nog bland det roligaste man kan göra men oerhörts tidkrävande. Senast ändrad av Moggan | 15 oktober 2011 | 09:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 Oktober , 2011 Snyggt. Mycket intressant tråd. Mycket lärorikt för den som har egna funderingar. Har du någon form av kostnadskalkalkyl vad material kostar per del? T.ex. den del du nu håller på med ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 15 Oktober , 2011 Tack Harry.... väntar lite med att lägga ut vad det kostar tills jag har nåtat för att se åtgången(troligen en del vid fullnåt) Morgan ps skickar en bild hur det såg ut innan där synns även den bakre durken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 17 Oktober , 2011 Påbörjade nåtningen! Det visade sig vara trögt att få ut nåten, placerade den framför värmefläckten för lättare flyt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 17 Oktober , 2011 För att pressa ut luften i nåten användes en spackel. ps återstår att se hur jobbigt det blir att slipa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Oktober , 2011 För styvt 50 år sen, var jag på en revy med Sten Åke Cederhök. Han gestaltade en konstnär som hade målat en tavla som påminner om din durk efter nåtningen. Sten-Åke kallade alstret Natt över Svarte Mosse Vad för slipmaskin använder du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 17 Oktober , 2011 Halva nöjet i tråden är dina härliga inslag Har turen att svågen har en snickeriverkstad och har lovat mig att slipa med ett höj och sänkbord med ett sliprullbandtydligen inga problem enligt honom. annars hade jag nog bara låtit det vara och använt feinsågen för att ta bort överflödet i nåten(kommer att göra det med motorlådan) återstår att se vad som är lättast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Oktober , 2011 Det alternativet är ju det allra bästa. Ytan kommer till att bli perfekt. Själv brukar jag köra med en gammal Excenterslip. För tillfället håller jag på att slipa ner 20 lager VC17 och underliggande tjärepocxy plus rester av en förfärlig mängd havstulpaner, på en av mina båtar. Excenterslipen kopplad till damsugaren och så grovt papper - 40. Fast feinsågen låter våldsamt i mina öron - kan det va ett bra alternativ? Senast ändrad av toaen | 17 oktober 2011 | 22:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 18 Oktober , 2011 ska försöka sumera vad kostnaden har blivit för en st durk: 1m2 mitt pris :(bilig teak) ca: pris i handeln Teak 250kr Teak 1650 kr epoxilim 359 kr epoxilim 359 kr primer 50 kr (285 kr 250 ml) primer 50 kr (285 kr 250 ml) nåttejp 30 kr (59 kr rulle ) nåttejp 30 kr (59 kr rulle ) aceton 20 kr ( 50 kr litern) aceton 20 kr (50 kr litern) sikaflex 3,5 tub 397 kr sikaflex 3,5 tub 539 kr mitt ca : m2 pris 1.109 kr handelns ca: m2 pris 2.648 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Oktober , 2011 Har du koll på hur lång tid det tog? Undrar vad motsvarande kostar hos tex Lidköpings båtsnickeri http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/teaksatser_batsnickeri.htm Har en kompis som köpte en sats till sittbrunnen på sin Balad för en hiskelig massa år sen. Vilket år det var och vad det kostade kommer jag inte ihåg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Oktober , 2011 Sett pris från Litauen på ca 3500 kr/m2 så Svenska tillverkare ligger säkert ytterligare ett stycke upp. Billigast blir troligen att göra själv. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 19 Oktober , 2011 Ursäkta innlägget blev lite konstigt blev random vid första innläggningen???? ska förtydliga att detta endast rör sig om materiell och inga arbetskosntnader och handelns priser är tagna ur en katalog. mvh Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 19 Oktober , 2011 Nu var det dags för motorkåpan bilden visar hur trist den var innan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 19 Oktober , 2011 Slipat bort lacken för bättre fäste Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 19 Oktober , 2011 Limmat fast första sidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 19 Oktober , 2011 Snyggt jobb! Tips om du ska köpa mer nåtmassa är Biltemas variant som är av kanonkvalitet och kostar en bråkdel av Sikas! Ska du lacka ska du inte ha den som heter nåtmassa utan ta marinfogen istället så slipper du att det klibbar sig. Olja borde funka utmärkt med Biltemas nåtmassa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 19 Oktober , 2011 Tack för tipset !!! var inne på biltema först men fegade ut i sista stund!!! Det är inte omöljligt att biltemas nåtmassa testas i förpiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 19 Oktober , 2011 Har inte tänkt att behandla teaken alls när arbetet är klart! lacka känns fel möjligen olja...... vad hade ni gjort för och nackdelar? ps teaken är inne i båten. Morgan Senast ändrad av Moggan | 19 oktober 2011 | 22:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 23 Oktober , 2011 Sidorna klara dags för ytterramen på toppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 23 Oktober , 2011 kompassros ritas av för att fällas in. Senast ändrad av Moggan | 23 oktober 2011 | 20:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Oktober , 2011 Väntar med spänning på nästa uppgradering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Oktober , 2011 Snyggt. Lätt avundsjuk. Ser med spänning fram mot resultatet ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 24 Oktober , 2011 Härligt att ni e på Sågade ut bitarna efter kompassrosen 5 mm på var sida. Det visade sig vara relativt enkelt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 24 Oktober , 2011 Fastlimmat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 24 Oktober , 2011 Många bilder blir det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Oktober , 2011 Nej - vi tar gärna emot fler. Det är en fröjd för ögat. Jag kämpar emot för att inte låta mig inspireras, men kan ändå inte låta bli att kolla. Är det teak i hela kompassrosen i olika nyanser - eller? Nu har du ju bara med en liten del av kompassrosen. Kardinalstrecken och interkardinalstreken. det finns ju ytterligare 24 förutom halvstreck och kvartsstreck. Kan du kompassen enligt den gamla streckindelningen. Jobbade som hoppilandkalle ett par sommrar på färjan Ägir, som gick mellan Gravarne och Smögen. Skepparn - Albert Hansson - var hård på att man skulle kunna kompassen som ett rinnande vatten. Ett fullständigt onödigt kunnande, men kul ändå på sitt sätt. På Smögenbryggan i bakgrunden på bifogade bilden lade vi till en gång i halvtimmen, från tidig morgon till sen kväll. Vi bytte förstås besättning runt middagstiden. Den som körde eftermiddag kväll gick förmiddag nästa dag. Fast vi pojkar började sen på förmiddagen och slutade tidigt på kvällen, till skillnad från skepparna som började tidigt och slutade sent. Själv har jag slipar bottenfärg och tjärepoxy under en tid - kanske lagom avancerat för min del. Ett ytterst trevligt och inspirerade arbete - det luktar i alla fall gott av tjäran. Har fått avbryta för några veckor till förmån för upprustning av en tvättstuga för ena dottern och handschakta grund rörgrav till avloppet på sommarstugan. Sen blir det några dagar bottenfärgsslipning igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Oktober , 2011 Riktigt fint arbete du gör , jag skulle ha oljat och därefter torkat bort allt överflöd efter ca en halvtimma så att det inte blir en yta som smutsen fastnar i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Oktober , 2011 Motorhuven hade jag oljat, men på ytor man går på vill jag ha obehandlade och vackert grå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 25 Oktober , 2011 Hej Två bra förslag som tåls att tänka på ett tag! Toaen: Det kan bli fint med en mörkare ton på kåpan såsom trämateriellet runt om i båten och ljusare på durken Westfjord 26: har du själv erfarenhet av att snabb olja durken och i så fall hur ofta behandlar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moggan 0 Postad 25 Oktober , 2011 Härligt då fortsätter jag med fler foto! Det är teak i hela kopassrosen plockade ut den ljusaste / mörkaste ocg limmade ihop med purelital lim! Det finns inget onödigt kunnande ps härlig historia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser