Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
dynaflux

Insumatic trimplan

Rekommendera Poster

Var hittar jag reservdelar till Insumatic trimplan? Har googlat utan att hitta så mycket info om dessa och jag antar att de slutat tillverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, de är Insumatic. Konstruktionen är lite speciell: bälgar fylls med vatten under gång och vinkeln justeras genom att pressa ut vatten från bälgarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har insumatic trimplan på min båt och dom fungerar men i sommras lossade ena fjädern som lyfter upp trimplanet ingenting som märks när man kör. jag har forskat lite om dom och det verkar vara svårt att få tag i reservdelar, har själv tänkt att montera bort mina insumatic och sätta dit el hydrauliska trimplan i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det inte är möjligt att få tag i reservdelar till dessa. Båten vi köpte i våras hade denna typ av trimplan men de var i princip bara skrot. Jag sökte dock lite men det enda jag hittade var en ebay-auktion i USA på ett helt nytt set. När jag frågade om det så fick jag svaret att de riktade sig till museer och samlare av gammal teknik.

Om det är själva kontrollreglaget du söker så har jag kvar vårat som verkar fungera som det ska. Slangarna finns också och är i bra skick.

Skicka ett PM i så fall!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske museal teknik. :-)  Dessvärre är det för mycket annat som måste åtgärdas på min båt så jag vet inte om jag har råd att betala 5000:- för nya elektriska trimplan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll koll på Blocket. Jag hittade ett komplett Instatrim-system för bara 1000 spänn! Begagnat men väl fungarande som jag kört med i sommar. Jag är i samma sits som du, det är så mycket som behöver fixas (läs: läggas ut pengar) på båten så jag försöker rädda det som räddas kan. Tyvärr insåg jag snabbt att Insumatic trimplanen inte var värda att lägga pengar på. Först och främst för att det inte var mycket kvar av mina, men också för att tekniken inte är lika bra som elektriska/elhydraliska eftersom de bara fungerar när båten gör ganska hög fart genom vattnet. Dessutom reagerar de tydligen väldigt långsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan tänka mej att sälja mina insumatic trimplan bälgar och reglage fungerar slangar i bra skick Det enda är fjädern som sitter på sidan av ena trimplanet har lossat. men det borde gå att böja till en ny eller om du har en fjäder från dina trimplan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag kanske kunna renovera mitt system med delar som jag erbjudits här. Frågan är om jag verkligen ska satsa på Insumatic. Pros and cons... Jag vill ju spara pengar men samtidigt inte lägga tid på något som inte blir bra. Dilemmat är ju att man inte riktigt vet att Insumatic fungerar förrän man kommer upp i litet hastighet. Jag vill inte ta risken att renovera det under vintern för att sedan vid sjösättningen märka att det inte fungera och sedan åka omkring med det helt verkningslöst resten av sommaren.

Ni som har hållit på med Insumatic: är det tillförlitligt om man renoverar det och förvissar sig om att allt så långt som möjligt är i torrt tillstånd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte grejat med Insumatic eftersom mina var skrot men jag skulle kunna tänka mig att man kan testa funktionen på land genom att använda en vanlig vattenslang och spruta vatten direkt in i munstyckena för att se om säckarna fylls och om kontrollen fungerar. Dock vet jag inte hur högt vattentryck som krävs men det känns inte som att det krävs så jättemycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte värt en timme eller krona att försöka få till dessa trimplan. Hade dessa på min förra båt helt odugliga. Går inte att fin trimma det ända dessa dög till var att få upp båten i plan när den var lite överlastat. Dvs fullt nere. Fintrimma var inte att tänka på, försökta man räta upp båten vid sidvind så hände inte ett skit först när man drog i spaken, då tog man lite till på spaken och då for båten över på andra sidan, dvs flapsen åkte ner för mycket, skulle säga fullt nere. Jävl... obehagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...