Wessaln 0 Postad 1 Oktober , 2011 Någon som känner till vem som är ägare till en Princess V48 - Aquavit som körde förbi Stora Sandön södra sidan utanför Svinninges Marina klubbs brygga i värsta svallfart och orskade skador på min båt (pollare bortsliten och plastskador) Båten framfördes i värsta svallfart och orsakade enorma svallvågor med väldig kraft. Båten la till i en vik längre bort och jag gick dit och påtalade vad som hänt. Ägaren/kaptenen som hette Göran (mer ville han inte uppge) menade att han minsann vet hur man framför en båt då han kör yrkesmässigt (verkar inte så) och att jag kunde ringa polisen om jag vill något mer..... Skadan kostade mig varv 4 veckor och självrisk. Tråkigt att detta uppförande finns i skärgården och dessutom med sådan attityd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 1 Oktober , 2011 Tråkigt att du ska behöva råka ut för en av dessa allt vanligare vågmarodörer. Jag tycker mig märka att förnuft och hänsyn börjar bli bristvara bland fritidsbåtsfolket, åtminstone i Sthlms skärgård. jag har påtalat det flera ggr här på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Oktober , 2011 Det är dessvärre bara inte i Stockholms skärgård. Bifogad bild är långt ifrån det värsta jag sett. Fast det såg mycket värre ut i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 Oktober , 2011 Varför polisanmälde du inte? Det är ju strikt befälhavaransvar. Slappt av försäkringsbolagen att betala ut ersättningar till höger och vänster utan att orsakerna utreds. Det är ju vi som försäkringstagare som får betala med högre premier i slutändan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 Oktober , 2011 Tips. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fartyg/Skeppslistan/skeppslistan2011.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Oktober , 2011 Sidan 210 längst upp finns en som kan vara den du söker. Chartermotorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 Oktober , 2011 Nej. Eftersom trådskaparen letade efter ett skepp, (48 fot) bör man leta mycket tidigare i dokumentet. Sidan 210 är båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Oktober , 2011 Trådskaparen har inte sagt nåt om skepp. Båten framfördes.... En båt Aquavit registrerad som båt i Sveriges skeppslista 2011. Ägaren heter faktiskt Göran. En Prinscess V 48 är kanske lite längre än denna, annars stämmer det bra med namnen på båt, ägare och att han körde yrkesmässigt och kunde konsten, Det är nästan ett skepp, knappa 14x4 m, tillverkad i Storbrittanien. Registrerad som chartermotorbåt dvs affärsverksamhet med båten. Du kan ju ring honom och kolla om det var han. Du känner nog igen rösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 Oktober , 2011 Det är viktigt att skilja på skepp och båtar när man talar om fartyg. I fartygsregistret som jag länkade till finns alla svenska skepp, (dvs, fartyg över 12x4 meter) OBS! även fritidsskepp! Samt båtar (dvs, fartyg under 12x4 meter) som används till kommersiell verksamhet. Alla skepp är alltså registeringspliktiga och finns i det offentliga fartygsregistret. I det fallet har det INGET att göra med om det används kommersiellt eller inte. Även om många naturligtvis ser till att göra det pga, möjligheter till skattefri diesel osv, Intressant att veta kanske, med tanke på debatten om båtregister som förs här ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Oktober , 2011 Såg båten ut så här: http://www.dlb-yachting.com/boat-charter-princess-v42-2000-volvo-kad-44-180.html den stämmer överens med skeppsregistrets båt sidan 210 och 211. Samma mått och antal hk. Kan det ha varit en Princess V42 han hade? När du läser registret ska du titta på två sidor efter varandra. Göran överst på sidan 210 har båten med uppgifterna överst på sidan 211. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 Oktober , 2011 Eller så tog trådskaparen fel på namnet bara en liten aaning, och så vips är det en 48 fotare någon annanstans. Är nog bäst att trådskaparen drar sina egna slutsatser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wessaln 0 Postad 2 Oktober , 2011 Tack alla som givit tips i frågan´ . Transportstyrelssens websida med registrerade båtar var fin ledtråd. Återstår att se om detta är marodören. Jag har foto på båten med nam och detaljer så visst ska det vara en Princess V48 enligt bilder. Ska ta och ringa upp personen enligt registret så får vi se om det är rätt person. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wessaln 0 Postad 2 Oktober , 2011 Bild på Princess V48 Aquavit Vikingshill (står på bojen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wessaln 0 Postad 2 Oktober , 2011 Bild med Boj o namn på båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 2 Oktober , 2011 Har inget annat att tillföra än heja. Hoppas det löser sig och att du hittar rätt person. Otyg att dra svall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 2 Oktober , 2011 Borde det inte gå att polisanmäla? Nog måste det vara straffbart att dra sånt svall förbi en hamn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 2 Oktober , 2011 nu försvarar jag inte priness-göran, det kan jag såklart inte iom att jag inte var där. MEN ,hade du verkligen förtöjt på rätt sätt? att en pollare går av vid svallvågor låter märkligt. även om dom var värsta. lossnade pollaren? om den lossnade låter det tveksamt om den var konstruerad och dimensionerad för förtöjning. hursom tråkigt att höra hur folk beter sej på sjön. mvh jonten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 4 Oktober , 2011 Om man läser sjölagens 20:e kapitel paragraf 3....där står: Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet, eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter Verkar vara ett solklart fall. Ingenting nämns i lagen om att det måste uppstå skada på annans egendom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 4 Oktober , 2011 När jag var liten så fick jag lära mig att man alltid ska förtöja för storm. I praktiken även för de tänkbara båtar som kan passera bryggan. Jag håller faktiskt med jonten om att det kanske fanns nån fel i TS förtöjningsmateriell. Självklart agerade båtföraren förkastligt, att dra onödigt svall är fel. Men det är nått som alla båtägare måste ta i beräkning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Oktober , 2011 Finns en orsak till att jag slutat åka Lindalssundet norr om Vaxholm. Drar ut norr om Vårholma och nära Grinda. För många vattenplogar som åker där. :-( Det jag inte begriper är soppaförbrukningen, den borde vara tämligen häftig om man envisas med att åka strax under planing och använda mesta energin till att dra upp vatten.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Oktober , 2011 Jag har en känsla av att många med stora planande båtar inte av rena ekonomiskäl orkar dra av på gasen då det kostar att få tillbaka den i ekonomiläge. Ibland är motorerna för svaga också=bäst att hålla farten. Bästa är väl att puttra i deplacementfart men alla trivs ju inte på sjön. Eller har bråttom hem och dra in mer pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser