laand 1 Postad 30 September , 2011 Idag hände det som inte fick hända. Skulle konservera motorn när den stod på land. Eftersom jag bara hade en hink på ca 12 liter fick jag köra i omgångar. Omgång ett, inga problem (6 liter vatten 6 liter glykol). Omgång två (ca 3 3). Allt sugs upp men… …då går det inte att stanna motor. En tom hink utan vatten å motorn går… Jag lovar, jag åldrades 10 år under den stunden. Med hjälp av en ryggskottsskadad kranskötare som vid tillfället står nedanför båten, han kravlar sig upp och efter en oändlighet av tid (tyckte jag), men förmodligen inom loppet av ett par minuter (dock utan vattenpåfyllning), fick han båten att stanna. Tack Erland! Nu till mina funderingar. Var felsöker jag när motorn inte stannar mha nyckeln? Måste jag konservera en gång till? Det finns nog inget vatten kvar. Impellern är väl också en självklarhet att byta, eller…? Tacksam för hjälp i ärendet. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 September , 2011 1. Detta bör någon annan kunna. Ska jag spekulera så gissar jag på att det finns någon form av magnetventil som bryter bränsletillförseln, denna ventil aktiveras (väl?) när du vrider nyckeln moturs till det återfjädrande läget. I så fall är det antingen i nyckelbrytaren, kabelstammen eller magnetventilen. Det är inte så att du var lite stressad när du gjorde detta och därför helt enkelt inte vred nyckeln tillbaks helt? 2. Nej, har du sugit igenom glykolvattnet så att det kommer ut igen så bör den vara konserverad. 3. Det är väl hursomhelt lämpligt att göra med jämna mellanrum så det kanske är ett bra tillfälle nu. Men lättast är väl att titta efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ippon 0 Postad 30 September , 2011 Om instrumentbelysningen är påslagen kan spänningsfallet bli för stort (i bland) till funktionen för pumpblockeringen. Altså ,släck belysningen före stopp av motorn,alt. byt 1,5mm2 kabeln mot 2,5mm2 Björn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 30 September , 2011 Hej Tack för svaren! Nej, jag var inte stressad men blev. Det var dessutom sonen som startade motorn och skulle stänga av den (han var inte nervös), medans jag stod nere i kölsvinet och kollade hinken med blandningen. OK, bra OK, så kommer det bli, självklart. Normalt när jag startar motorn så lyser laddningslampan men med hjälp av lite gaspådrag så slocknar lampan. Vid konserveringen så gjordes väl inget sådant gaspådrag, varken vid omgång ett eller två. Varemellan skall jag byta från 1,5 mm till 2,5, mm?. Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ippon 0 Postad 2 Oktober , 2011 I stället för kabelbyte (ligger i kablage) är det enklare att dra ny kabel från plint R på nyckelbrytaren till pumpens manöverventil.Det finns bara en kabelanslutning på pumpen. Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser