Lunde88 0 Postad 30 September , 2011 Hej! Är en nybörjare när det gäller båtmotorer, men hoppas nån kan hjälpa mig. Har en mercury 65hk från 70-tal som jag precis köpt. Konstaterat att styrproblemet sitter i axeln som motorn sitter fast i, får va två gubbar för att vrida på motorn. Nu till frågan: Är det någon som vet hur man lossar själva motorn från styrningen, så man kan slipa rent innuti den axeln motorn skall röra sig runt? Hade behövt nån bra spränskiss, eller ännu bättre, nån som gjort det tidigare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 30 September , 2011 Sitter det inte fettnipplar runt? Har du provat att först lösa med något rostlösande och sedan pressa in fett? Manualer till din motor kan du köpa billigt på tradera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 30 September , 2011 Om du skall demontera lagringen så måste vanligen powerheaden först lyftas av. Det är alltså ett ganska ofattande arbete speciellt på en gammal motor där det mesta korroderat fast. Om du skall ge dig på detta så börja med att lossa växelhuset, så vet du att drivaxeln inte rostat fast i vevaxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 1 Oktober , 2011 Jo, dessa motorer e ju kanda for att drivaxeln rostar fast i sin splinesinfastning i motorn., Det kan da ga sa illa att det ratt och slatt e omojligt att fa isar motorn. Sa kolla detta innan du gor nat annat. Borde finnas nan trad har med tips hur man da kan forsoka rada bot pa detta, men har inte letet. Nagra tjuvknep borde ju finnas..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde88 0 Postad 3 Oktober , 2011 Jo det sitter en fettnippel på den axeln. Körde först med 5-56 och tryckte sedan in fett. Då ska det väl trycka ut gammalt fett både i över och underkant om jag fattat rätt? Den tryckte bara ut i underkant, så det är väl nåt som sitter ivägen i överkant. Då ska man alltså börja med att demontera växelhuset och kolla läget där, och sen? Har ännu inte hittat nån bra tråd där jag fått svar på frågan tyvärr, det var därför jag startade en egen. Tack för tipsen!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 3 Oktober , 2011 Varför ta bort växelhuset? Det har inget med styrningen att göra. Är motorn salvatten körd? Fortsätt du med avfettning i nipplarna, vrid motorn, mera avfettning osv så lossar det. Sedan är det förstås viktigt att smörja upp när du väl fått loss det. Antar att du kopplat bort styrviren så att du uteslutit den. Senast ändrad av sea-ray_230 | 03 oktober 2011 | 11:05 Senast ändrad av sea-ray_230 | 03 oktober 2011 | 11:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde88 0 Postad 3 Oktober , 2011 Det var för att kolla så att drivaxeln inte rostat fast, men vi har haft igång den och den verkar iaf driva som den ska. Motorn är saltvattenkörd, och stått i värmegarage i 2 år. Vajern löper fint liksom styrstaget (genomgående) så det är nerigenom det strular. Vi har hållt på med avfettning och motorn rör sig, dock VÄLDIGT trögt (2 pers för och vri den) Men vi får väl kanske fortsätta i dom banorna och hoppas det släpper? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 3 Oktober , 2011 Har gjort det många gånger. Det är bara att fortsätta så kommer det att ge sig, men det kan ta ett tag. Använd riktig avfettning i fettspruta. Lycka till Senast ändrad av sea-ray_230 | 03 oktober 2011 | 13:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde88 0 Postad 3 Oktober , 2011 Okej, ja men då borde de ju funka:) Jasså, vart får man tag i sådan avfettning då? TACK För hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 4 Oktober , 2011 Avfettning från typ macken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 4 Oktober , 2011 Använd kallavfettning, som luktar fotogen. Inte mikroavfettning som ofta luktar citron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Oktober , 2011 Diesel går utmärkt också. bara att nöta och mata med mer o mer diesel försök även få in diesel i ovankant på styrleden under själva styrstaget. Du kan glömma att få isär styrleden om inte motorn är extremt välvårdad och lite anv. men det låter det inte som när styrningen rostat fast. Brukar inte gå att få loss på den stora muttern som sitter gängad på själva styrleden ( brukar vara totalt ihop rostad ) och det är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna börja riva skiten, Sprängskisser http://www.dougrussell.com/partscatalog/collections/index.cfm?fuseaction=collectdetails&colid=01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Oktober , 2011 Aluminiumoxid är ju inte otänkbar anledning till trögheten. Den löses inte så bra med oljeprodukter men kan ändå ge bättre glid. En tanke kunde vara att försöka lösa upp aluminiumoxiden. Det är visserligen inte det lättaste heller. Mest att det är svårt att få in det där det behövs. Det skulle helst tryckas in i styrlagret och risken är att det stänker syra eller vad man nu ska använda. Kan man hitta ett sätt att få till en tät anslutning och sen sätta vätskan under tryck kan man kanske lämna den så och hoppas att det löser sig av sig själv. Här har du vissa möjligheter att använda befintlig smörjnippel. Skruva ur den och förse den med ett pålött rör som klarar lite högre tryck. Anordna sedan med anslutning till lösningsmedlet och fixa tryck. T.ex en tunn slang till översta våningen. Två våningar ger ungefär ett halvt kilos tryck. Kan nog räcka. Har för mig att väteperoxid och salpetersyra skulle vara en bra alu-oxidlösare man kan ha fel. Hittade iallafall en flaska 53%-ig salpetersyra i garaget idag när jag letade efter bromsvätska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde88 0 Postad 5 Oktober , 2011 Tack för alla tips!! Ska försöka hinna greja lite i eftermiddag och under morgondagen, så får vi se hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser