Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
BengtC

Inbrottslarm. Bygga av delar från Kjell?

Rekommendera Poster

Bryggan ligger lite för centralt i Stockholm och saknar stängsel. I sommar har jag haft 2 påhälsningar i båten. Med en gammal båt är det mer ett problem mad narkomaner och skadegörelse än med att jag får båten stulen. Önska ett inbrottslam med siren men behöver ingen GPS-tracker.

Funderade först på villa larm men insåg att Kjell&Co kanske har lösningen även för en total amatör på elektronik.

Om jag kombinerar en fjärrkontroll/två kanals fjärrstyrning nr 88-012 (599 sek sid 305)  som får slå på matning till relä  nr 50-602 (89:90 SEK sid 350). Reläet aktiveras av sensorer som kopplas i serie som NC (normaly closed). Efter aktivering startar tidsströmbrytare  nr 88-113 (149 SEK sid 305) som startar siren nr 50-593 (139 SEK sid 349). Som sensorer använder jag i dörren magnetkontakt ex 50-502 (49 SEK sid 350) och kanske en IR-detektor. Dessutom en Blinkande LED nr 36-712 (39:90 SEK sid 310) så man sed när larmet är på.

Vad jag  jag förstått ska det vara en del problem med rörelse detektorer i båtar. -sol på kapellet, vågor etc...   Ska jag ändå våga mej på en IR-detektor med dubbla sensorer nr 50-696 (399 SEK sid 350)? 

Då skulle larmet kosta ca 1050 SEK utan och 1450 SEK med IR detektor. Ej inräknat kablar, kopplingsplintar etc...

Tänker jag rätt? Jag har ingen större erfarenhet av elektronik men spontant verkar det ju inte omöjligt, eller?

/Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Jag tycker du ska kolla på vikinglarm.se

Jag handlade ett larm som liknar detta.

rörelsedetektor,dörrlarm samr vattennivå ringer upp och sen kan man lyssna på vad som händer. Jag e hel nöjd.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så för 2200 SEk i stället för 1450 får jag dessutom sms larm, möjlighet att ringa upp och avlyssna och sedan välja om jag ska utlösa larmet. Det är ganska bra för 750 SEK.



Senast ändrad av BengtC | 30 september 2011 | 18:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att köpa larmet omvägen via Vikinglarm och få en massa pålägg kan man köpa dem på ebay från Asien direkt. Eller faktiskt också från Europa.

För 1300:- får du ett GSM-baserat fordonslarm med otroligt många möjligheter och gratis PC-mjukvara att konfigurera det med. Och det kommer bara från andra sidan Östersjön: http://www.ebay.co.uk/itm/CAR-GSM-SMS-Autodial-Voltage-Monitoring-Alarm-GTauto-v3-/370288596877?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5636eb978d

Finns också för en blygsam extrapeng med GPS (har själv beställt ett sådant här). Ladda ner manualer och annat och kolla - detta kan mycket: http://www.ebay.co.uk/itm/GSM-GPS-SMS-AVL-Vehicle-Alarm-Immobilizer-Car-Tracker-/370448180554?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56406ea54a

Till dessa båda ingår ingen fjärr utan man får koppla till en fjärrkontrollenhet (t ex Kjell), en nyckelbrytare eller helt enkelt en i båten dold strömbrytare. Jag tror man tröttnar på att SMS:a larmet vid till/frånslag. Troligen är det gjort så för att det enkelt istället skall kopplas till bilens centrallås eller befintlig fjärr.

Hemmalarm med GSM som går på 12V kan man som jag började inlägget med alltså köpa för en struntsumma direkt, istället för att gå via svenska företag. Detta larm säljs av många olika företag, en aning olika förpackat. Men det är samma larm. 600:- kostade det mig hemlevererat och klart. Inuti var det exemplariskt uppbyggt med kända komponenter och fungerar fantastiskt bra. Enda nackdelen är att den trådlösa delen går på 433 MHz istället för 868MHz, men det har ju ett par ingångar för trådbundna detektorer också: http://www.ebay.co.uk/itm/110710973499?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

 



Senast ändrad av IngemarE | 30 september 2011 | 19:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...