Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Anelg

info om Aquador 28 HT

Rekommendera Poster

Hej

Är ganska nära att skaffa en (begagnad) Aquador 28 HT med en VP D6-350. Hittar tyvärr inte så mycket info om den båten på nätet. Jag vet att de vann Boat of the year 2009 vilket är en av de mest prestigefyllda utmärkelser en båt kan få. Men sen finns det inte så mycket mer. Har du info, synpunkter mm om Aq 28 HT (eller nyare Aquadorbåtar öht) så ventilera dom gärna här. Vill ha allt :)

Tack så länge!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anelg,

Har idag 26 HT och har funderat mycket och länge på att byta upp mig till 28 HT framförallt för att kunna stänga till om Fritzl-kojen. Två kabiner i en båt av denna storlek är inte dåligt. Dock skjuts som jag upplever det allting bakåt lite, vilket straffar sig längst akterut.

När jag tittat (och alltså jämfört med 26'an) har jag hittat följande saker som gör steget något mindre självklart för mig (blir gärna emotsagd för jag är fortfarande väldigt ambivalent):

1. Kortare badbrygga. 26'ans badbrygga har spelat en mycket viktig roll denna sommar.

2. Sämre stuvar i aktern - bakluckorna är ovärderliga på längre turer till skitig grill, blöta badleksaker, kol, sopor, pant, m.m.

3. Sämre åtkomst till motor och andra installationer p.g.a. kortare lucka.

4. Något något sämre planerat pentry eftersom gångdäcket stjäl lite smart förvaring.

5. Sämre körställning stående. Jag är 185 cm och når ut ur takluckan på 28'an, men nätt och jämt. Får inte samma örnkoll runtom vid tilläggningar som med 26'an. Går dock lätt att ordna med specialsnickrad pall.

Tror dock sammantaget att 28'an är en underbar båt, särskilt om man prioriterar boutrymmen och stuvmöjligheter i denna storleksklass. D6 är en dröm.

Lycka till i ditt val och håll oss underrättade:)

Hälsnignar,

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dina synpunkter Staffan. Precis sån info som jag funderar över. Jag var själv inne på att byta till en 26 HT men efter att jag testat 28:an blev jag fast! Gillar den sjukt mycket!

Badbryggan tycker jag räcker till om jag jämför med min Flipper 717. Så länge man kan sitta där och ta sitt frukostkaffe på morgonen eller ett glas vin i solnedgången på kvällen är jag nöjd. Men när jag nu kommer att tänka på det så har jag aldrig provsetat badbryggan. :)

En skitig grill och annat skräp får jag se till att kunna stuva undan. Ska undersöka vad det finns för stuvar på 28:an. Bra tips!

Dock är det inte bra med för liten motorrumslucka. Jag gillar att skruva en del själv så det får inte bli för trångt i motorrummet. Inget jag märkte vid senaste båttestet. Får dubbelkolla det.

Pentryt tycker jag är bra (men även här jämför jag med Flippern) och upplevde det aldrig som mindre än på 26:an. Fast du har antagligen rätt eftersom du har erfarenhet av 26:an

Äntligen någonting som är gjort för oss lite längre. Är själv över 1.90 m så jag ser ut över takluckan. :)

D6:an var grym! Kom upp i planing direkt och det räckte med en cruising på ca 2500 varv. Tyst var den också! ca 170 gångtimmar.

Tack igen Staffan. Misstänker att jag skriver på papprena i helgen. Blir till ett väldigt bra pris - även för den här höstens prisläge. Du märker att jag är fast? :)

mvh/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Andreas,

Är du fast så är du...

Badbryggan på 28'an rymmer nog inget att sitta på (på längden), men att dingla med benen i vattnet går bra, och nog blir det ett lyx-lyft jämfört med Flippern. Pentryt är tillräckligt stort, det är mest att jag tycker småfack är bättre planerade på 26'an. Motorrummet är absolut tillräckligt stort, men luckan är kort så man får inte samma insyn/åtgång uppifrån som på 26'an. Är du över 190 så är ståhöjden på förarplats nog inget problem. Har för mig att det finns bra plats för skitiga grillar och pantkassar bakom batterilådan på 28'an, men rinner det ut sunk är det svårare att hålla rent och fritt från mindre angenäma dofter. I detta avseende är 26'an klart bättre.

Köp henne.

/Staffan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här är några fina båttester (nu funkar länkarna)

http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_28HT_test_motorboats_Flippermarin.pdf

http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/Aquador_28HT_test_Norge.pdf

/Andreas

Senast ändrad av Anelg | 02 oktober 2011 | 00:44

Senast ändrad av Anelg | 02 oktober 2011 | 00:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har en 28 HT 2011 och är mycket nöjd med båten! Skillnaden jämfört med en 26:a tycker jag enklast beskrivs med: Den är lite bättre på allt. Framförallt bättre stickkoj, riktiga skarndäck som går hela vägen ned till badbryggan, och att du slipper det nedsänkta badkaret eller vad det är där framme på en 26:a.

Problem som jag haft är läckage från den soldrivna ventilen på fördäck samt att fjärren till ankarspelet (Engbo) fungerat sisådär. Utrustningsmässigt så följer det oftast med ett för klent ankare (7,5kg Bruce-kopia). Du måste ha ett 10kg bak punkt slut. Bland få saker som stör mig designmässigt, är att luckan under fötterna på passagerarsidan inte går att öppna om man inte stänger skjutdörren lite grann. Samt att stuven i aktern är får snålt tilltagen.

Men mycket nöjd som sagt. Behåller den minst två år till, eller tills Aquador släpper den nya 35 HT.

Någon som har haft problem med ventilen eller ankarfjärren får gärna tipsa om lösningar.

/Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående din ankarfjärr så har du ju garanti från Engbo på den.. Kan vara så att mottagaren sitter lite illa. Vidare kan det vara läge om du inte gjort att kolla batterierna i fjärren. 

:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...