Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
JimmyJ

Liten rulle?

Rekommendera Poster

Jag vill ha en rulle till min hurley. Vore smidigt när man ensamseglar eller med barn. Finns det någon marknad för beggade rullar? Hittar väldigt lite på blocket men jag kanske söker fel. CU rullen finns ju och den är säkert bra om man underhåller den väl med smörjning.

 

Erfarenheter och synpunkter på CU rullen eller förslag på alternativ tas emot tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del som tycker att CU-rullen är ok.

Själv är jag mycket negativt inställd. Hade en på min motorseglare. 28 fot, 4,5 ton med en genua på 26,5 m2. Om man har en rulle så är det bra om det går att rulla ut genuan och att rulla in den efter avslutad segling.

Har bytt ut skiten till ett plastimo rullfocksbeslag och lyckades lösa upp rosten i lagren och smörja upp dem samt byggt om CU-rullen till Genackerrulle. Fungerade fint vid bryggan, men det har inte varit läge under sommaren att prova den under verkliga förhållanden.

post-945-1394236837,9959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis en väldigt dum ide men varför har man inte en vant som bara fungerar som vant och sätter en ny(lite kortare) under som man använder för segel/rulle?

Jag har säkert missförstått något fundamentalt men frågan är vad  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte ute efter att märka ord, men man pratar om vant som stagar masten i sidled och stag som stagar masten för och akter.

Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang. De flesta rullfocksbeslag monteras på befintligt förstag. I Furlexsatsen ingår det ett nytt förstag, vilket det inte gör i de andra modellerna jag har haft. Men det är inte fel att byta förstaget om det är gammalt. Det talas ibland om en period på 10 år. Jag har monterat två nya förstag i samband med att jag bytte rullfockbeslag - det gamla var ju dessutom för kort, eftersom det suttit en CU-rulle där - samt monterade ett kutterstag med rullfock.

För Cu-rullen kapar man förstaget och sätter in två lager i ett stag som skall sträckas upp med 20 - 40% av vajenrns brotthållfasthet.

Att ha dubbla förstag, ett för att staga masten och ett för rullen, ger ju betydligt mer svårtrimmade riggar. Skall man spänna upp förstaget enligt rekomendationer och ha staget man har rullen på lösare ansatt och få ett förfärligt zagg i seglets förlik, med sämre seglingsegenskaper och höjdtagningsförmåga som följd. Och dessutom få mindre segelyta och dra segelcentrum akterut vilket ju inverkar på lovgirigheten. Dessutom till en ökad kostnad ?

Eller skall man göra tvärt om?

Eller balansera inspänningen, med sämre uppspänning som följd eller en stor ökning av kraften i akterstaget?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite nyfiken på din båt. Har den något segel akter om masten också eller har man bara försegel på den? Det ser lite märkligt ut.

 

Angående CU rullen och spänna upp lagret så är det inga som helst problem. Så länge lagret är dimensionerat för lasten och så länga man smörjer det med jämna intervall så man får ut det vatten och salt som tränger in. Gärna med vattenbeständigt fett. Jag är inte helt övertygad om att det är så bra att vara tvingad att rulla ut hela seglet bara. Det vore skönt att kunna få ut en liten flik om det börjar ta i lite mycket!

Furlex låter såklart bättre men det är en kostnadsfråga med. Men visst, smakar det så kostar det. Fast rullen och nytt segel skulle kosta mer än vad båten gjorde isåfall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Jag tillhör nog dom som kommer att kalla allt vajer men ska försöka lära mig att det heter stag :)

Då var det alltså något jag fundamentalt missat och inte tänkt på, men samtidigt får inte du samma problem på din båt?
Dom inre stagen/seglen kan ju inte heller justeras då det yttersta bestämmer sträckningen?

Orsaken jag funderade som jag gjorde var att när man läser långseglingsböcker, verkar ett trasigt förstag vara något alla fruktar pga av risken för mastknas.

Jag som tyckte jag kommit på något smart för att göra båten säkrare. Iofs därför jag bara är renoverare ännu och inte någon riktig Kapten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger faktiskt en liten träkoster vid min hemmabrygga som enligt uppgift ska vara byggd med atlantsegling i åtanke i ett exemplar. Den har hur som helst dubbla förstag fast parallellt med varandra! Jag antar att man hissar segel på det ena men jag har aldrig sett det i praktiken. Stabilt ser det ut för den lilla båten i alla fall!



Senast ändrad av JimmyJ | 30 september 2011 | 08:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gjorde man i viss utsträckning förr.Jag hade det på min första båt, en Bianca 27. Det var inte speciellt bra. Det var svårt att få det bra uppspänt och blev därmed ganska mycket zagg i förseglet. Seglet tenderade att skava mot det tomma förstaget i vissa lägen.

Jag tycker det är bättre att ha ett kutterstag -  ett inre förstag. Det är visserligen nästan lika svårt att få riggen optimalt ansatt men du kan föra två försegel, en genua och en kryssfock tex på var sin rulle och har då ganska stor variation på segelkombinationerna.

Har man två parallella förstag kan man visserligen lättare föra två försegel saxade när man länsar i passaden, men det är så sällan jag gör det - tyvärr. Seglar man jorden runt kan det ju kanske va ett alternativ

Visst kan det va ett billigt alternativ med CU-rullen på en mindre båt. Man slipper sy om det gamla seglet. Ta bort pistolhakarna och ersätta förliket med ett som passar i respektive likränna. Det finns dessutom olika diametrar på förliket för olika rullar. Det kostar  ca 1000 kr att sy om ett förlik. På båtar i den storleken jag har tycker jag inte att det är något alternativ.

Jag har köpt Plastimorullar de sista gångerna jag köpt nya rullfocksbeslag. Fungerar aldeles utmärkt för de seglatser jag gör. Kompisen har haft Plastimorulle i närmare 20 år på sin Balad. Har inte förstått annant än att han är nöjd.

Jag har dessutom haft en Hoodrulle, med ändlös revlina, på min havsfidra. Det var den rullen jag tyckte bäst om pga den ändlösa revlinan. På min storfidra fanns det en Furlex när jag köpte den, den fungerar ju helt ok, fast när jag köpt nya har den fallit bort pga priset.

De nya Plastimorullarna jag köpt, har jag köpt på Hjertmans julrea jag köper i regel merparten av det jag behöver just på julrean. Man får allt medräknat i rabatten och det man köper till katalogpris blir ju billigare pga detta. Köper man de dyra båtprylarna plus det man vet att man behöver under våren hamnar man lätt över den högsta rabattgränsen. De priser jag betalat för plastimorullarna har i stort sett varit samma som en motsvarande CU-rulle kostar, men så får jag ju dessutom låta sy om förliket om de inte redan har varit klart.

post-945-1394236838,3049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag va som sagt va inte ute för att märka ord, men du kallade förstaget för vant och vant är ju de vajrar som stagar masten i sidled. Men det är petitesser. Å andra sidan är det bra om man förstår varandra.

Jag får samma problem på min båt och kanske tom lite värre. Eller rättare sagt lite svårare att hantera.

Nu är ju min båt en motorseglare och jag kappseglar aldrig. På sätt och vis tycker jag om när det mesta är praktiskt. 

Min båt är ju en konstig båt. Masten placerad i sittbrunnen och har ett storsegel på 7,5 m2 och en genua på 26,5 m2. Nu tål visserligen min båt mycket vind, har jag märkt under sommaren som gått. Jag kan segla i 12 - 15 m/sek utan att reva. Det är naturligtvis jobbigt att kryssa i sådan vind, speciellt när man seglar själv, som jag i regel gör.

Det var för att kunna minska segelytan på ett praktiskt sätt som jag monterade ett inre förstag. Det har ju både för och nackdelar som det mesta i livet. Några enstaka slag gå fint att göra med maxgenuan, men skall man segla bonnkryss är det bäst att skifta till den nedskurna genuan på kutterstaget. jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den är, men den är nog strax under 20 m2. Det är också lättare att reva den lilla Genuan  om man ytterligare vill minska segelytan, än att reva maxgenuan.

Jag har en vantskruv på kutterstaget, viket inte är nödvändigt på förstaget - om man har rätt längd.

Förstagen spänns ju upp med akterstaget på en Mastheadrigg.

Jag hade ju monterat en hanfot med två infästningspunkter för att avlasta infästningen i skrovet och en akterstagsträckare http://thallatha.blogspot.com/2010/08/akterstagsstrackare.html

När jag började trimma riggen spände jag upp akterstaget så det fick en inspänning på 15% av brotthållfastheten. I det här fallet ca 840 kg (om man nu kan uttrycka sig så) Sen justerade jag på kutterstagets vantskruv så jag fick balans i inspänningen på förstag och kutterstag. Dessa hade vardera en inspänning på 6-7% av brotthålfastheten. Det är i det läget riggen är inspänd när båten ligger vid kaj.

Sen var det bara att väva på på akterstagsträckaren. När jag vevat 16 varv på akterstagsträckaren var akterstaget uppspänt till 30% av brottshållfastheten. Förstaget och kutterstaget var  bägge uppspänt till ca 15%. Provade naturligtvis att spänna ännu hårdare med akterstagsträckaren, men min bedömning var att det optimala var 16 varv på akterstagsträckare. Sen blev det bara sämre. Högre inspänning i förstaget, slackare i kutterstaget samt att masten krökte sig en aning.

http://thallatha.blogspot.com/2010/08/riggtrim.html

Det viktiga är ju inte att man följer rekomendationerna till punkt och pricka, utan att man hittar en nivå som är en gotagbar nivå i så många avseende som möjligt.

Min båt är ju ingen kappseglare, men samtidigt vill man ju ha riggtrimmen så bra som möjligt även på en halvtaskig segelbåt. Det kanske tom är viktigare på en dålg segelbåt än på en som har goda seglingsegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all info toaen. Jag har haft nytta av dina råd tidigare och så även denna gång. Jag ska hålla utkik efter en plastimo eller furlex istället. Till syvende och sist tycker jag med om grejer som fungerar utan för mycket TLC. Det räcker med min crosshoj som behöver mängder av den varan.

Seglar du något i st anna skärgård? Skulle vara kul att titta på din båt om tillfälle ges!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte så ofta - tyvärr. Transportseglade en båt förbi 2005.

Bifogad bild; Fyrudden ? Enda jag tog på sträckan.

Skulle va trevligt att ta sig lite tid där men det är väl ganska osäkert om krafter och tiden räcker.

Västkusten och Bohuslän är inte fel det heller - välkommen.



Senast ändrad av toaen | 02 oktober 2011 | 22:15

post-945-1394236838,7829_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Jag litar på din kunskap och får väl omvärdera min snilleblixt.
Är väl inte så förvånad att det var något fel med min tanke, men bättre att fråga och få svar än att gissa  :)

 

OT: Däremot borde alla stag heta stag tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det ju inte alls säkert att du har fel och jag har rätt. Det kan ju faktiskt va tvärt om.

Däremot är väl dom tankar och ideer sånt som jag kommit på fungerar bra och som passar mig. För nån annan är det kanske helt upp åt väggarna.

Att alla stag är stag är helt rätt. Sen är det ju så att föra att andra gamla stofiler skall förstå vad jag menar brukar jag kalla de stag som stagar masten i sidled för vant. Det heter ju vantskruv. Dessvärre heter ju den tingesten som man spänner upp akterstaget med, för att därmed även spänna upp förstaget, även den vantskruv. De kanske borde heta stagskruv !?

Men i så fall uppstår ju ett litet problem. I det yrket jag har arbetat med större delen av mitt liv finns en liten sak som heter just stagskruv. Den fyller i princip samma funktion som det jag brukar kalla vantskruv, men är betydligt enklare att aplicera och dessutom med all sannolikhet billigare. 

Om en arbetskompis ringer till mig och säger att de har ett avbrott för att byta några ruttna stolpar, men att det fattas en stagskruv och om jag kan komma ut med en dylik, så är det ju bra att det är just en stagskruv jag kommer med och inte en vantskruv. Abrottstiderna måste ju sättas så snålt tilltagna idag. 

www.lugnagatan.net/sy/2010/03/...

post-945-1394236839,1253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmy,

Jag måste instämma i vad Toaen skriver, dvs CU rullen kanske fungerar på en liten båt (ca 20 fot och mindre). Med egen erfarenhet från vår båt (som tidigare hade en rulle typ CU, fast mycket grövre grejor, på det främre förstaget) skulle jag aldrig sätta på en rulle där lasten i staget ska tas upp av lagret - det du säger om dimensionering och inga problem fungerar helt enkelt inte tillförlitligt i praktiken i längden. Men som sagt, på en mindre båt där inte lasten är så stor kan det kanske fungera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde det inte vara något problem, gäller bara att anpassa lagren till den kraft som ska påverka dom.

Däremot hade jag ju missat en fundamental bit i hur normala rullar fungerar, det finns ju ingen belastning på lagrena över huvudtaget då det hänger på befintligt stag och profilen inte tar upp någon sträckbelastning utan allt hanteras av det inre staget. Iband kan det vara bra att grotta ner sig :)

Jag hade annars tänkt att kolla om någon hade plockat ner en rulle och kolla vilka lager som används, men efter jag insett hur rullarna monteras så är det ju onödigt arbetet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Dominant 78, 7,80 lång (26 fot) och har en CU-rulle som har fungerat i 5 år nu utan problem, visst krävs det underhåll i form av smörjning. Men jag har seglat under ganska hårda förhållanden på bl,a Tjörn Runt både iår med vindar på 15-16 m/sek och även tidigare med liknande förhållanden.

Personligen gillar jag CU-rullen för dess enkelhet i konstruktionen trots att all belastning hamnar på lagret, men med skötsel och en översyn med jämna intervall så håller den länge.

Lagret som reservdel är en Ronstan swivel och kan lätt bytas ut om det skulle behövas.

 http://www.ronstan.com/marine/product.asp?ProdNo=RF75

Observera den smidiga lösningen på bilden med uppsträckningen av fallet med utväxling av linan.

 

post-10016814-1394236851,4143_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagret/svirvlande schackel finns på Hjertmans och har art-nummer 3301-8 och kostar 223:-

Vad kostar lager till andra rullfabrikat, Furlex Plastimo, och liknande?

 

post-10016814-1394236851,5607_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pseudonym: Har du plockat ner rullen och bytt lager någon gång? Vore kul att veta vad det sitter för lager i själva rullen.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min rulle är det ingen lös svirvel, utan det ena lagret sitter inne i lintrumman.Det var det som hade rostat ihop helt. Det sitter också ett lager inne i toppsvirveln. Det var det inga problem med. Det sitter ju mer än 10 meter över saltvattensytan.

På min CU-rulle var det ett vajerfall som spämdes upp en vantskruv. Med den konstruktionen är det ju väldigt jobbigt att byta försegel - tom när man ligger i hamn.För att inte tala om i de fallen man ligger ute i sjön och det blåser 15 m/sek och man vill skifta till en mindre genua.Men det hade ju gått att bygga om.

Nej jag bytte förstag och ersatte CU-rullen med en plastimorulle. Min båt är 28 fot och väger 4,5 ton. Kraften för inspänningen av förstaget som det var tidigare ligger väl över ett ton.

Med mycket rostlösande olja lyckades jag till slut få isär rostklumpen och lösa rosten på lagerkulorna så att de blev helt rena. Smörjde rikligt med ett bra fett och monterade ihop det hela.Ersatte vajrarna med dyneemalina och byggde om det hela till en hissbar Genacker rulle. Nu har jag inte haft möjlighet att prova under segling denna sommar. Dels har ju rullarna till mina två försegel fungerat och dels har det blåst ganska redigt de få gångerna jag varit ute.



Senast ändrad av toaen | 13 oktober 2011 | 16:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om det finns möjlighet till förbättring på CU-rullen. Ett rostfritt lager med riktiga tätningar plus fyllt med bra fett så lär det dröja innan det börjar kärva.  

Lite förvånad att man förlitar sig på ett lager i rullen men vad vet jag, mitt huvud har ju haft fel förrut  :)  
Lager är ju ingen stor kostnad och kan man sprida kraften på fler lagerbanor borde ju risken för att det kärvar minska avsevärt.

Får hoppas att Toaen snart lägger in en bild på hur det är uppbyggt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I rullen sitter det inget lager längre, Tommys rulle är av äldre typ. Numera är det som på min med en svirvlande shackel av den typen jag visade ovan (ronstan). Visst blir belastningen högre än en konventionell rulle, men svirveln har en brottsbelastningsgräns på 2275 kg vilket räcker på min båt med 12 m/2 självslående fock.

Man kan reva seglet om man byter ut pistolhakarna mot en segelhake i plast som finns på Hjertmans, den har art, nummer 5050-62 och kostar 33:- för tvåpack och det är en fördel om man även sätter hakar mellan öljetterna för att behålla styrkan, alltså dubbelt så många plasthakar som pistolhakar.

Nu har jag ju självslående och då fungerar revning sämre då man inte kan flytta skotpunkten på skenan, men med genua är det inga problem.

Jag hade tidigare en genua som var från 2009, denna lånade jag ut till en seglare från Varberg som var med på Tjörn Runt iår. Dessvärre så omkom han i en drunkningsolycka på väg hem och mitt segel blev såpass skadat att försäkringsbolaget har ersatt detta så en ny rullgennaker är beställd och till denna är det en Seldén rulle med ändlös lina för hanteringen.

http://www.boding.se/segel/spinnaker-gennaker/rullgennaker/

http://www.sjoraddning.se/hovas/alarm/saknad-seglare-i-goteborgs-sodra-skargard/



Senast ändrad av pseudonym | 14 oktober 2011 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstås inte påstå att jag har rätt i någon objektiv bemärkelse, utan ger bara uttryck för vad min erfarenhet är. Den svirvel du visar bild på tittade jag på som alternativ när jag funderade över vår Varioturn (namnet på motsvarigheten till CU-rullen, tror den gjordes i tre olika storlekar), men den var för klen (vårt förstag är 10mm). Kraftigare svirvlar, som har en styrka som ungefär mostvarar wiren, var inte lätta att hitta - de som kom närmast kostade ca 5000kr. Så det fick bli en ny Furlex - förvisso för 3-4 gånger mer pengar, men då fick vi ju nytt förstag, ny rulle osv.

Själv tycker jag det är en fördel att kunna få ner svirveln till däck (ala Furlex) än att den sitter fast monterad uppe vid masttoppen (ala CU) ifall den trilskas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...