Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Stream

Bör jag byta olja och oljefilter?

Rekommendera Poster

Jag bytte olja och oljefilter i maj. Sedan dess har motorn varit igång i ca 15 timmar.

Bör jag byta olja och filter på nytt i samband med upptagningen om några veckor eller kan jag köra vidare ett tag till? Filtret och oljan klarar ju ett par hundra timmar utan problem, men det kan finnas andra negativa effekter som jag missat.

Motorn ifråga är en gammal sjövattenkyld Volvo Penta MD11C.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byter du olja i maj?  Det är bättre att byta olja på hösten, så att  lager och annat i motorn har färsk olja, när den står still hela vintern. Sura förbränningsrester kan fräta på lagermetallen. Det är kanske inte lika farligt nu, när det knappast är något svavel i bränslet längre. Men ska man byta olja ska man göra det på hösten. Annars kan man lika gärna låta bli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn har gått 15 timmar alltså är oljan enligt mitt förmenande fortfarande färsk. Jag byter vanligtvis olja på hösten men nu blev det på våren av anledningar som jag inte tänker gå in på.

Kan jag hoppa över olje- och oljefilterbyte i höst eller sabbar jag motorn då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn kommer inte att gå sönder under vintern bara för att man inte byter olja och filter, däremot så kan motorns livslängd ev. kortas. Med hur mycket är omöjligt att svara på.

Farsgubben min bytte inte olja i sin MD11 på två vintrar med samma argument som du, -Den har ju inte gått så långt. Samtidigt nojar han över att en dag tvingas köpa nytt eftersom den har jobbat på i många år... Dubbelmoral???smiley

För egen del skulle jag inte tveka att byta olja och filter igen efter 15 timmar om det var en vinterförvaring som väntade, kostnad och tidsåtgång för ett extra byte är försumbart i jämförelse med ett motorhaveri.

Hur du än gör, lycka till

//Pelto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan med gott samvete vänta till våren med byte, om ens då, mao oljan är ju så pass färsk att du kan köra mer timmar på den.
Tror knappast motorn tar nån som helst skada, och skulle den göra det så skulle den gjort det med ny olja endå.

Det är vad jag skulle ha gjort i din sits iaf wink

Senast ändrad av Snipan_71 | 29 september 2011 | 00:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen..med..att..byta..vid..upptagningen..är..att..man..rydligt..kan..se Om..detkommit..vatten..in..ochblandats..med..oljan..... Och..de..vill..du..inte..upptäcka..innan..sjösättningen..i..vår.. -vad..kostar..det..dig..att..byta..olja..och..filter..? Skriver..fån..en..Ipad...är..av..att..detb...sek..lite..konstigt..ut..:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen..med..att..byta..vid..upptagningen..är..att..man..rydligt..kan..se Om..detkommit..vatten..in..ochblandats..med..oljan..... Och..de..vill..du..inte..upptäcka..innan..sjösättningen..i..vår.. -vad..kostar..det..dig..att..byta..olja..och..filter..? Skriver..fån..en..Ipad...är..av..att..detb...sek..lite..konstigt..ut..:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du det är väldigt roligt att byta olja så byt. Annars är regeln att byta olja en gång om året bra att följa pga att oljan förlorar sina skyddande egenskaper när den bli gammal. Om det nu skulle råka bli 12 4 månader dvs nästa höst så är det nog ingen ko på isen eftersom du knappt kört sen sista bytet.. Se bara till att köra igenom motorn ordentligt med glykolvatten innan frosten kommer så blir det nog bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...