Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
LaxKent

Båtförsäkring, tips på försäkringsbolag?!

Rekommendera Poster

Någon som har provat eller har åsikter om Pantaenius?

Jag tilltalas av att dom inte har några åldersavdrag. Och premien för en 9-10m segelbåt ligger i samma prisklass som IF vilka jag har idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öhh, ja jag!

Se ett av de första svaren i denna tråd!

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också Pantaenius men har aldrig haft någon skada osv så jag vet inte hur de betersig. Men av andras historier att dömma så sköter de sig väl och är trevlig mot sina kunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kastar in Mina erfarenheter från båtar och båtförsäkringar. Har haft motorbåt/ar i mer än 10 år i Stockholms skärgård. Alltid haft atlantica och haft tre tillbud, en stöld, ett stöldförsök och en ordentlig grundstötning. Atlantica har skött alla tillbuden på ett mycket bra sätt och jag har inte ett enda klagomål eller kritik på deras agerande, tvärtom. Dom har hjälpt till och ställt upp föredömligt varje gång. Och nej, jag jobbar inte på atlantica och jag känner heller ingen som jobbar där. Bytet båt nu i vår och har kollat runt priserna, jag kan spara ett par hundra lappar, ett par procent, på att byta bolag men gör det inte. Det enda som stör mig i villkoren är att båten måste upp ur sjön i mitten på oktober på atlantica. I höstas så kunde jag inte ta upp båten i tid, ringde atlantica och fick dispens i tre veckor, stor eloge till atlantica.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jaga den billigaste försäkringen till varje sak man har kan bli en dyr historia. De flesta större försäkringsbolag ger rabatter vid fler försäkringar i samma bolag. Det är ju inte den enskilda försäkringspremien som är intressant utan den totala föräkringskostnaden för alla försäkringar. Samt givetvis hur försäkringsbolaget beter sig vid en eventuell skada/stöld. Blir det någon ersättning?

Att tänka på är om något blir stulet ur ett låst utrymme i båten tex kamera eller kanske PC. Om det stulnas värde är för högt, 5000 kr är ett vanligt värde i båtförsäkringssammanhang för lösöre, så får du ingen ersättning över detta. Dock kan hända att din hemförsäkring täcker stölden. Har du samma bolag för båt och hem har du en självrisk för både det uppbrutna utrymmet i båten och för det stulna lösöret. Två olika bolag ger däremot två självrisker. Så billigt kan därmed bli dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer helt, jag fick till min förvåning faktiskt billigaste försäkringspremien hos Trygg Hansa när jag samlad alla försäkringar där. Haskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigast betyder inte alltid bäst. 

Tänk på hur du använder din båt, vilka risker finns (man bör vara ärlig mot sigsjälv) se vad ersättningarna för dessa typer av skador eller liknande är samt vad självrisken är. 

Själv höjde jag min självrisk till högsta nivån så fick jag ner premien på båten. 

Jämför försäkringarnas villkor - inte bara priserna.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagts att välja storlek på självrisken är väldigt viktigt och påverkar premien mycket.

Det som också påverkar premien är båten värde som är lätt att glöma bort att justera år från år.

Köper man spårsystem, secumark och startspärr får man på vissa bolag väldigt mycket lägre premie, för mig betalade sig denna investering på runt 13 000SEK på 1 1/2-år //Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Vi letar också efter en bra och prisvärd försäkring men ingen nämner här som jag kan se, att försäkringsbolag inte försäkrar motorer som är 10-12 år gamla. Eller har jag missat något med detta och kanske försäkringsbolag har andra försäkringsvarianter även för äldre motorer?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte försäkrar och inte försäkrar. Det heter åldersavdrag. Värdet på en 10-12 år gamma motor är kanske 10% av värdet på en ny. Så händer det nåt så känns det oförsäkrat.

Inget försäkringsbolag ersätter en gammal motor med en ny. Bara en likvärdig.

Och det enda som ersätts är sjöskador dvs grundstötning och liknande. Att maskinen ger upp av ålder eller miss i underhåll ersätts inte av några bolag heller.

Och, som någon påpekar ovan, har man råd med en större självrisk så minskar premien avsevärt.

Senast ändrad av Anders_St | 07 april 2012 | 18:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vad ska man med en försäkring till?

En ny större utombordare typ Yamaha F350 kostar ca 340.000 kr.

Antag att du har den 10 år.

Enligt din regel som ligger nära vad försäkringsbolagen värderar så skulle den vara värd 34.000 kr 

Försäkringsbolagen brukar ligga på ca 20% efter 10år men är skrämmande lågt i förhållande vad det kostar att förse båten med en ersättningsmotor om den blir stulen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska alltid fundera över om det är bättre att vara sitt eget försäkringsbolag. Ibland är det billigast. När man ser på vad man skulle få för ersättning för sina prylar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkringsbolagen brukar ligga på ca 20% efter 10år men är skrämmande lågt i förhållande vad det kostar att förse båten med en ersättningsmotor om den blir stulen.

En besserwisserkommentar; företag gör ju avskrivningar på sina tillgångar. Dvs de avsätter t ex 10% av värdet av en maskin varje år till en fond för att kunna köpa en ny maskin efter 10 år.

Är ju en sak man brukar förtränga som privatperson. Men egentligen skulle man ju lägga pengar i sparbössan varje år man kör som ersättning för förslitning på prylar. Så man kan köpa nya när de tar slut. Det är inte försäkringsbolagens uppgift. Egentligen.

Vilket inte hindrar att det känns surt när man måste hosta upp mellanskillanden till en ny motor. Men då har man ju å andra sidan en ny motor och skjuter problemetn 10 år framåt igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sant Anders! Om man tänker till lite extra hittar man svaret själv som oftast men ibland med lite hjälp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag letade också efter en billig båtförsäkring till en något större båt är vad du har och hittade  billigast båtförsäkring dirket som inte säljer båtförsäkringar men där, jag tor alla, båtförsäkringsbloag är jämförda med reglar, villkor och priser. För mig bleg Länsförsäkringar faktiskt billigas men det kan nog variera. Jag har villan hos dem också. 

Alla kan väl skriva in och säga var de bor och vilken försäkring som är billigast för dem.

Senast ändrad av KimKim | 21 april 2012 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sidokommentar: Svenska Sjö har numera släppt kravet på att man ska vara med i en båtklubb. Bara ringa och kolla priser.

De är bra och billiga. Kanske inte allra billigast för alla båtar och när man börjar kombinera flera försäkringar som hem båt bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag läser Trygg Hansas villkor rätt så är max avskrivning på motor 50%. Antar att det  är rätt bra när motorn är mer än 10 år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast läser man noggrannare så står där:

Försäkringen gäller inte för Skada på enbart motor, backslag eller drev till följd av felaktig hantering, felaktigt bränsle, bristande smörjning, överhettning, kortslutning eller materialfel.

Inte heller för Skada på motor som orsakas av igensatta vattenintag och ledningar samt överhettning eller motor som tappas, lossnar eller glider loss från båten.

Och tabellen du antagligen läst med max 50% åldersavdrag föregås av texten: Motorer och drev ersätts med marknadsvärde (åldersavdraget enligt tabellen gäller vid reparation).

Det framgår inte hur dom då beräknar marknadsvärdet, men antagligen inte fördelaktigt...

Och man kan ju undra vad som är kvar mer än stöld. Är grundstötning felaktig hantering om inte hela båten skadas?

Senast ändrad av Tomas99 | 26 april 2012 | 23:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen erfarenhet av skadereglering men på inrådan av bekanta ringde jag till Atlantica och dom ingav ett stort förtroende så utan att gå ner på kronor och ören så valde vi dem

Försäkringen är ju inte bara till för att ersätta när klåfingrige petter varit i farten utan den skyddar ju även andra saker..men som sagt vad dom har ju även regler, tex krav på upptagning inom ett visst datum etc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv är jag tveksam till Atlantica efter att ha läst informationen här:

xxx
(Det var alltså inte föraren som vägrade betala, utan Atlanticas jurister som ansåg att den mosade plastekan där kvinnan med det krossade bäckenet satt som var medvållande.)

Och här:

xxx

Men för egna skador fungerar det säkert bra. Och med tanke på hur mycket skit de har fått för detta så kan man ju hoppas att de har förbättrat sin policy och inte förhalar självklara utbetalningar.

Om jag klantar mig på sjön och orsakar andra skador och lidande så vill jag INTE ha ett försäkringsbolag som drar på med juridiska finter mot min stackars motpart i 5 år.

Senast ändrad av Anders_St | 27 april 2012 | 08:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi valde till slut IF där vi har våra övriga försäkringar. Sänker kostnaderna och speciellt lite mer nu när vi har tagit båtkortet. Vi kan inte påstå att vi har lusläst allt det finstilta men vi börjar så och sedan får vi väl se om man hittar något annat bolag som kan motivera oss att byta. Känns om att de flesta försäkringsbolagen är lika inlednigvis men med olika avgifter. Däremot tror jag att när något händer, ja då får man se vad det valda försäkringsbolaget går för...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IF har haft det tveksamma nöjet att betala mina tre stulna Yamaha F50 båtmotorer plus ett sönderslaget växelhus. Vilket gjordes raskt och utan knot.  Så det blir nog bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Njae. Det är nog vi andra som har koll på grejorna som betalat..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...