Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
niklas_

namnbyte fritidsbåt?

Rekommendera Poster

vad päbjuder seden vid namnbyte på en nyligen inköpt begagnad segelbåt, champagne vid nydöpt båt vet man ju om men namnbyte ? eller utmanar man ödet om man byter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Larsson

Ett silvermynt i mastfoten förhindrar att det ska gå snett. Vill du även ha garanterat goda vindar bör du förvara ett ben, lårben eller vingben, från en ädel fågel någonstans i båten. Albatross är dösäkert men även svan lär duga. Vissa namn bör undvikas. Andra duger. Jag har någonstans sett en utredning av sådana namn gjord av brittiska amiralitetet. Just nu hittar jag inte siten. Hälsningar Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hansi Ohlsson

Se till att båten har ett namn som Ni trivs med! Allt snack om att namnbyte betyder otur är enbart skrock och dumheter. I alla tider har stora skepp bytt namn och otur handlar mer om dåligt sjömanskap eller- just det - otur. Tycker för övrigt att Sjöräddningen har en bra tradition. Då inte alkohol och båtliv passar bra så slösas ingen Chapmagne bort mot stäven utan båten föräras en blomsterbukett. Byt namn och sätt några vackra blommor i ruffen vettja. Ellinors (fd Med vinds) ägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Larsson

Lita inte på Hansi. Han pratar redan om tur och otur. Tur och otur finns inte, det gäller att gardera sig. Vem skulle våga ge sig ut på en segeltur om man mötte en präst på väg till bryggan? Hälsningar Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lars ... vilken tur att man inte är gift med en präst ... då skulle man ju aldrig kunna kasta loss från bryggan :lol: :lol: mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-D vi har nummer 13 på vår båt! :-O Men det har inte vart några probz. Inte på 17 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min förra båt av en präst. Den seglade jag i 18 år och den flyter fortfarande med ny ägare. Dock bytte jag inte namn på den för det hade nog varit en sak för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Larsson

Det är ganska skojigt med allt gammalt skrock som har med hav och båtar att göra. Hittade en förträfflig artikel i ämnet. Siorna 5-7. www.sxk.se/kretsar/bot/dok/BLANKET/Blänket 03_1.pdf Hälsningar Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En smårolig historia apropå namnbyte: En härligt prestigelös men cool vän köpte sig en gammal maxi för en spottstyver för att ha någonting att bo i Sandamn under festsäsongen, och kom på i sundet mellan Telegrafholmen och Sandhamn att båten kanske hade ett namn. Han lutar sig ned över akterspegeln och ser först då till sin fulla fasa att båten heter Love, varpå han kastar sig ned med morakniven i högsta hugg och på stående fot döper om båten till Ove..... ;-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det gå illa om man bytte namn? jag tror att våran båt har bytt namn 5 gånger. Norden,Pierina III,Mi Sippa,Danielle,Fröjden,Hanina. Hanina kom från mina föräldrars namn Han(S)(Katar)ina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det finns en gammal tradition apropå fartygsnamn som säger att ett fartyg skall ha ett kvinnonamn och att det skall innehålla sju bokstäver (efter de sju haven). Av ren slump stämmer detta på vår båt... :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Käre Rutger. Var och en blir salig på sin tro. Ta du ett ben från den israeliska djungelgamen och segla otryggt i fortsättningen. Vi, som tycker det är kul med lite folklore i den trista vardagen, seglar med de andra ädla fågelbenen - eller, kanske hellre, med en naken kvinna ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Tack Plutten! Du har förstått budskapet. En skvätt vin på däcket bringar tur, allt stämmer. Bara fler ville ta till sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det var därför min båt aldrig sjönk! Allt utspillt vin gjorde den glad, för att inte tala om alla öl som runnit ut vid slagen :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis döpt om min båt...

 

Den hette Sossiso tidigare och första säsongen (sommaren - 06) hade vi massor med problem, motorhaveri, masten nästan överbord m.m

 

Tänkte att mer otur kan vi inte få med denna satmara till båt. Min härkomst är från Polen och satmara är Makutra på Polska, varför båten numera heter Makutra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte också namn på min båt förra året! Har dock inte haft några större problem! Knack, knack, knack! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad på att byta namn på båten(kan man göra en gång om dan om man vill) mot att döpa om sin båt(att likna med en religös handling)det skall man ALDRIG göra om man har respekt för väldigt gamla traditioner.Kolla på yrkesfartygen...byter namn som jag byter kallsingar!!!men de döper aldrig om fartygen. Trevlig båtsommar på er allihop mvh/ Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det här är inget annat än gammalt skrock. Farsan bytte namn på sin förra båt och inte hände det något med den.
Om man tänker efter är det inte så konstigt att det kan hända saker med båten den säsongen man byter namn. Oftast byter man namn första säsongen man har båten och det är också första säsongen man kanske inte har gått igenom alla båtens funktioner och sett alla svaga punkter. Har man glömt att tittat någonstans så kommer Murphy genast att påpeka detta med någon olycka (jag syftar på Murphys lag; kan något gå snett, så gör det det).
Gå igenom och serva båten ordentligt första säsongen så kan ni byta namn på båten bäst ni vill utan risk för olyckor. (Givetvis skall båten gås igenom och servas varje år)


Om jag har bytt namn på min båt? Nej, en del båtar skall heta det dom heter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...