matpe 0 Postad 27 September , 2011 Någon kunnig som vet vad som skiljer mellan Kamd 43 och tamd 41. Är 43 en uppskrämd 41 isf hur. Motorn som jag hittat heter dessutom kamd 43 P vad står p för. Tacksam för svar i motordjungeln Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 27 September , 2011 I grunden är det samma motor men 43-an har både kompressor ( som laddar upp till ca. 2ooo varv) och turbo( som tar över efter kompressorn) och ger 230 hk mot 41- ans 200. Vad jag förstår så skiljer det inte mycket mellan KAMD 42 och KAMD 43, tror att 43 P är den sista modellen i serien innan den blev KAMD 44 med 260 hk och EDC. Personligen är nog 43-an den motor jag själv helst skulle satsa på då den inte har en massa elektronik som kan krångla och är självmekvänligare än de senare modellerna med EDC , Commonrail m.m. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian85 13 Postad 1 Januari , 2015 Lyfter denna tråd, vad ger kad:en dom 30 extra hästarna? Kompressorn matar ju bara ibörjan och ger ingen toppeneffekt. Verkar också som kad drar mindre soppa än tamd 41, stämmer detta? Vad är skillnaden.? Tack för kunniga svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 2 Januari , 2015 Turbon på Kad 43 är större, och ger därför sämre vrid på lägre varv. För att få bättre vrid på lägre varv, har man monterat kompressor. Det finns 43-or som inte har kompressor, det är de som är avsedda för vattenjet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian85 13 Postad 4 Januari , 2015 Okej, drar en kamd/kad mindre soppa än en tamd41b? Har fått för mej det med den lilla erfarenheten jag har. Det Är ju samma spridare, men är det ngn skillnad på pumparna? Nu pratar vi om dom innan edc. Eller drar dom rent av mindre för du har högre toppefeffekt och således en större propp? Du kan alltså marcha samma knop på lägre varv med en kad på 230 hk jämfört med en tamd41b på 200hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser