Daniel_B 0 Postad 27 September , 2011 Då har det hänt.. det som jag inte trodde skulle hända. Har bytt från motorbåt till segelbåt. Det blev en 24 fots som första försök, för att se om det är något som passar mig. Har i alla fall en inombordsmotor.. om jag skulle få abstinens. Men detta ställer ju en hel del nya frågor.. Hur går det till att vinterkonservera en gammal 6hk Yanmar inombordsdiesel? Hur blandad ska glykolen vara? Byta olja i motorn? I sådana fall vad för olja? Bränsletanken.. ska man fylla på med diesel, tömma eller låta vara? Det jag har koll på är att jag ska skruva ur bottenpluggar 2 st och köra igenom glykol.. Ta ur textilier och annat löst, samt täcka med pressar. Vattenkran/system är inte använt.. något att kolla över ändå? Båten står på trailer och har masten längs över skrovet. Är det något annat jag missat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 28 September , 2011 Hej Konservera en diesel, http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/VolvoPenta/TipsRÃ¥d/TipsRÃ¥dSidor/UppläggningsochsjösättningsguideförDIESEL/tabid/420/Default.aspx#D Glykol/vatten = 50/50% Oljebyte ja – Tala bara om vilken motor du har i båtaffären så hjälper de dig. Delade meningar om fylld eller inte. Endera tom eller fylld tank är nog de bästa alternativen. Öppna alla kranar till 50% utom sjövattenkranen, annars åker glykolblandningen ut. Alla textiler bort, annars mögelrisk. Täckningen läggs på som ett tak mha stöttor. Se till att du har ett bra självdrag inunder presenningen. Vattensystem tömmes. Batteriet (-ierna) fulladdat (-ade). Bränslefiltret bör nog också bytas (kanske våren) Impellern kontrolleras, kanske bytas (våren). 5.56 på kablarna för att minimera ozid. Ta ur allt ”värdefullt”, såsom ekolod, GPS, plotter, å allt annat av intresse. Lycka till Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 12 Oktober , 2011 Vissa hävdar att man ska ta ut impellern under vintern, så att den inte blir deformerad när den är stilla en längre tid i samma läge. Smörj in i vaselin eller lägg i sötvatten, olika råd från olika personer. Byt olja i både motor och drev nu så är det gjort, dessutom får du ett bättre skydd korrotionsskydd med ny olja. Har du sötvattenskylning, byt ut glykolen eftersom du inte vet hur gammal den är. En uppgift för glykol är att frysskydda och en annan uppgift är att korrotionsskydda. Byt bränslefilter och gör rent bränsletanken (om du inte vet hur den ser ut eller när den senast gjordes rent). Kolla/byt offeranod(er) i motorn. Kolla här så kan du se allt som du kan tänkas behöva göra, old.sxk.se/tekniska/btf/sakerhet/chechos.rtf Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser