Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
saltvik

Hurley 18 istället för snipa ?

Rekommendera Poster

Hej allihopa !

Som jag skrev i en annan tråd tänkte jag sälja min Hurley och köpa en snipa istället ( hemsk tanke alla seglarvänner !?). När jag idag var och mastade av kändes det ändå lite sorgligt att sälja min båt: - jag gillar den ju och tycker att den är rätt snygg att titta på.

   Då slog mig tanken: - att varför inte strunta i att masta på nästa vår och använda den båt jag redan har ? På min Hurley finns det nämligen en igenplastad motorbrunn, precis som det ser ut på en IF. Skär jag upp den och sticker ned en liten fyrtaktare borde det bli en ganska tystgående badbåt eller ? Då blir det inte heller några problem med att propellern vispar i luften.

    Jag misstänker att det kommer rulla  vid sidsjö, men Hurley:n är rejält tung så det borde inte vara särskilt stor risk att man kapsejsar med masten borta.

   En till fråga: - När jag skär upp motorbrunnen kommer det då behövas någon form av tätning eller fungerar det ändå ?

    Jag tror och hoppas att det här blir en bra lösning på mina båtbekymmer. Masten skall jag självklart behålla så att jag kan börja segla igen när andan faller på ! cool

Saltvik

    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan göra så men det är inte rätt.

Så tycker nog många. Tycker själv det är en okonventionell och trevlig idé. Möjligen skulle du ändå hänga på masten då den ger lite lugnare gung i sidled kan jag tänka. Man får gå med motor fast det är en segelbåt. Några tycker att det inte är rätt det heller men man kan strunta i vad alla tycker.

Motorbrunnen är nog t änkt att hålla sig skapligt torr utan tätning. Är nog en bit ovanför vattnet.

Summan blir att du slipper göra två affärer innan du är tillbaka i seglargänget igen.Tror du har svårt att inte hissa på i medvind/sidvind när du glider fram på Hudiksvallsfjärden.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit jag skulle jag mastat på, om det inte är för att du har nån låg bro som du måste under varje gång du skall ut och in i hamn.

Man måste inte segla för att man har en segelbåt. Jag går för motor många av de gångerna jag är ute på kortare turer tex om vi skall ut och bada eller dörja makrill eller bara ta en tur med besökande som vill en tur ut på sjön.

masta på är ju inte nåt stort jobb. Om man dessutom inte tänker segla behöver man ju inte va så noga med masttrimmet. Dessutom har du ju en reservmotor, när akternurran krånglar, eller en fin dag när du får lust att bara glida med vinden.

Jag skulle för övrigt aldrig våga ge mig ut på sjön med bara en motor att förlita sig på. Opålitliga tingestar som jag aldrig kommit överens med. jag har på de senaste 50 åren, seglat hem fler gånger för att motorn krånglat än att jag fått gå hem för motor för att jag brutit masten. det senare har bara hänt en gång. Första gången jag bröt masten fick jag paddla.smiley



Senast ändrad av toaen | 27 september 2011 | 16:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ju att segla, men båten är för liten för våra behov. Dessutom tycker inte ungarna om när vi hissar segel. Det blir för trångt helt enkelt och dom blir hänvisade till ruffen när det skall kryssas.

  Men om masten försvinner blir det genast mer plats ombord. Ingen bom som är i vägen, inga vant och stag etc. Det kommer också att bli mycket bättre utrymme i ruffen när segelsäckar och annat som hör seglingen till försvinner. Det blir ju ingen permanent ombyggnad så båten kommer inte att förlora sitt värde som segelbåt, det känns skönt.

  Har läst om att det kommer in vatten i motorbrunnen på IF, men det är väl främst om man seglar ?

Saltvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls någon dum idè.....
Jag har haft segel- och motorbåtar om vartannat genom livet. Senaste segelbåten sålde jag för 2 år sedan och nu blir det nog ingen mer. Man blir liksom mer bekväm av sig med åren.

Hursomhelst, sista sommaren med segelbåten orkade jag inte med att krångla med mast o vant o skot och körde den som motorbåt. Gick naturligtvis hur bra som helst. Om man ska ha en deplacementbåt är nog segelbåt den bästa motorbåt man kan ha. Den går otroligt bränslesnålt och är mycket lättmanövrerad. En kölbåt går ju som på räls även i låg fart, driver inte i sidled vid tilläggning alls på samma sätt som en motorkopp. Djupgåendet blir väl oftast lite mer och det kan ju vara en nackdel ibland kanske.

Enda problemet vi råkade ut för var allt tisslande o tasslande vart vi än kom. Titta de har ingen mast, varför då tro? Titta, han kanske har tappat masten De kanske fått nåt fel De kanske inte kan segla...

Konstigt att folk aldrig lär sig att allt hörs väldigt bra på sjön.smiley

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till er som fått denna ide kan man ju fråga. Hur ordnar ni med lanternföringen om ni nu inte

ska ha mast på längre. Ni kan väl inte vara ovetande om att ni ska ha en vit lanterna anbringad över sidoljusen när så är påbjudet, eller ???.

mvh Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är kortare än sju meter och gör inte mer än sju knop, då räcker det med en vit runtlysande lanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu beslutat mig för att använda den motor jag redan har, en luftkyld Mariner 5hk. Tänker inte skära upp motorbrunnen utan skall använda motorfästet som redan sitter på akterspegeln. Då kan jag behålla den stora akterstuven till soppatanken och ankaret mm, precis som det ser ut nu. Som reservdrivning skall jag montera årklykor på ruffsidan. Då kan jag sitta på ruffluckan och ro om det skulle jävlas med motorn någon gång. Blir säkert inte lättsamt att ro den relativt tunga båten men det borde ju fungera i nödfall, vad tror ni ? Någon form av enkelt roderlås skall också skruvas på så att båten går rakt vid rodd.

Saltvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saltvik:

Jag gillar ju att segla, men båten är för liten för våra behov. Dessutom tycker inte ungarna om när vi hissar segel. Det blir för trångt helt enkelt och dom blir hänvisade till ruffen när det skall kryssas.

Om jag skulle behålla båten utan att egla skulle jag ändå masta på. Om du använder storfallet som dirk kan du kanske ta hem det rejält så att bomen pekar uppåt. Då slår man inte huvudet i den och den tar ingen plats. Dessutom kan barnen ta tag i vanten innan de faller överbord :-)

Angående att segelsäckarna tar plats så behöver du väl inte ha dem med om du inte skall segla? Storen har du kanske på bommen i alla fall om lusten skulle falla på.

Vi har bytt vår segelbåt mot just en snipa. Vi uppskattar utrymmet som gör att barnen springer mellan för och akterruff obehindrat. Vi har dock en ganska strikt flytvästregel som begränsar dem något. Sedan uppskattar vi numera dåligt väder. Det är helt underbart att sitta inne i t-shirt och styra i ösregn och hård vind och se på seglarna där någon stackare sitter ute vid rodret i flytoverall, mössa och vantar :-)

Men jag kan inte stcka under stolen med att jag ganska ofta saknar seglingen. Vi trivs oerhört bra med nuvarande båt men vi kommer säkerligen att ha en segelbåt till innan vi lägger till för gott :-)

Mellan segelbåten och snpan hade vi en snabb liten motorbåt. Att bara ha en sådan kommer vi nog inte att ha mer då vi helst semestrar i 5-7 knop :-)

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten spririggad bohusjulle med akternurra. Brukar sätta akternurran så att båten i princip går rakt fram. Har för mig att det gick att dra åt nåt så snurran blev trögare att svänga med. Sen styr jag med det vanliga rodret. Jullen används till övervägande delen för att komma ut till holmarna när vi skall bada. Det är dessvärre inte så ofta vi seglar den, utan den går i regel för motor - som du hade tänkt.



Senast ändrad av toaen | 13 december 2011 | 14:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, masten blir kvar på varvet nästa vår. Finns grabbräcken att hålla i om man rör sig på däck och jag har redan provat med storfallet som dirk och visst, bommen kommer väl lite ur vägen men den är ändå i huvudhöjd. Däremot behöver jag ersätta bommen med någon form av rörställning till bomtältet, nån som har förslag på vad jag skall använda ? Såg något om pvc-rör till elkablar, kan det vara lösningen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Nu är det inte lång tid innan isen försvinner och suget efter havet ökar för varje dag. Härligt ! Jag tänker forfarande lämna originalmasten på land i år, men fick idag erbjudande om att köpa en rigg till en optimistjolle med segel och allt. Är faktiskt lite sugen på att slå till. Tror ni att den skulle hålla att sitta på Hurleyn som hjälpsegel ? Behöver endast fungera som slösegel på undanvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej, mast o rigg för Optimist kommer inte att passa till Hurley även om man själv är en obotlig optimist. Varken fäste i däcket eller längd på vant o stag passar. Snickra till en tråpåle i stället o använd vanliga rep att staga den med. Där kan du också hänga opp din lanterna.

mvh Leif 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fästa masten är inga problem, tänkte väl mest att hela skiten kanske viker sig när det börjar blåsa ? Hurleyn väger ju en del jämfört med en Optimist.

 Yrvinds båtar brukar ha ganska små tunna master har jag sett och Sebastian Näslunds Arrandir också, verkar inte vara lysande kryssbåtar dock och det är jag inte heller ute efter. Jag vill ha en enkel stuvbar mastlösning som fungerar att segla med när vinden är rätt eller vid soppatorsk/andra fel på utombordaren. 

Finns säkert fler alternativ än en optimistrigg, men om det fungerar är det en enkel och billig lösning. Det kanske tom skulle gå att ha två master bredvid varandra och segla med saxade segel vid läns ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Håller gör det säkert eftersom det inte är något jättesegel som ska opp. Förstärk den stående riggen  med några extra linor om du känner dig osäker.

mvh Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte båten i onsdags och har nu provat att segla den med Optimistriggen. Det fungerar ! Loggade nästan 4 knop i medvind idag, inte så tokigt tycker jag. Dock återstår diverse småpyssel innan jag blir helt nöjd, återkommer med bilder längre fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade under några år en sommarstuga i sjön Säven.

Båt blev en ganska lättrodd plastbåt av okänt ursprung. Sjön är nog över en mil lång och den skulle ju utforskas. Optimistrigg blev lösningen och rodret hängde vi på i ett par öglor i en påskruvad skiva i aktern. Ett par tvingar höll ett sidobord på holländskt vis nedstucket i vattnet och fungerade som lateralplan. Betydligt trevligare än att ro så långt. Sjöar har visserligen problem med vinden har jag lärt mig men där sjön är bredare fungerade det rätt skapligt.

Har tidigare förordat optimistrigg som nödmotor för motorbåtar men är man motornörd så är det mest dövörat för såna onda råd.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...