wagberg 0 Postad 27 September , 2011 Hej! Jag ska byta olja inför vintern i motorn och undrar.... Den förra ägaren har använt en mineralolja, men i manualen står det att man ska använda syntetisk. Jag har hört att man inte ska byta från mineral till syntetisk. Det gäller en VP 5,0 GL från 2002 som gått ca 450 tim. Tacksam för kloka råd! MVH/Anders Wågberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 27 September , 2011 Castrol säger att du kan blanda syntet- och mineralolja.http://www.castrol.com/castrol/faq.do?categoryId=8404010&contentId=7002605#4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 27 September , 2011 Då det är en gammal hederlig V8.a så duger de gott med mineral Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 27 September , 2011 Håller med, teknik från 50-talet behöver inte mer. kör på exakt samma som förra ägaren o sköt oljebytena så går det så bra så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 27 September , 2011 Volvo Penta har nyligen ändrat oljespecifikationerna för sina bensinmotorer. Syntetoljan har utgått. Katalysatorerna på motorer med katalysator, tålde inte denna olja. VP har kommit med en ny mineralolja, som ska användas till motorer tillverkade 2008 och senare. Äldre bensinmotorer ska använda dieselmotorolja VDS3. Men det går säkert bra att använda mineralolja för bensinmotorer också. Senast ändrad av Rollen | 27 september 2011 | 19:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 September , 2011 Köpte olja till min motor idag. Jag har en gammal V6:a från första halvan av 80-talet och hade fått tipset att köra på halvsyntetisk olja. När jag stod i affären och valde kom det en säljare som verkade kollat upp det här med oljor lite inför denna vinterkonserveringssäsong som sa att det går utmärkt med vanlig mineralolja i dessa motorer. När jag själv funderat på det här med oljor så har jag kommit fram till att när min motor tillverkades så var top of the line-oljorna långt ifrån så fina som de oljor idag som ligger i mellanregistret. Därför finns det ingen som helst anledning att köpa dagens top of the line-oljor till gamla spisar utan det går utmärkt med en helt OK-olja eftersom den säkert är minst lika bra som de bästa oljorna för 30 år sedan! Håller man sig bara till någorlunda kända tillverkare så tror jag inte man behöver ligga sömnlös över att motorn kommer skära ihop nästa sommar...åtminstone inte på grund av dålig olja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbtq73 1 Postad 27 September , 2011 Här är lite intressant läsning om oljor.... Det är långa trådar men nyttigt att läsa.. Och ja det är på ett forum om sport motorcyklar... men infon om oljorna är generella om olja... Del 1: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250 OchDel 2:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251 Sedan är det fritt fram att bilda sig själv en uppfattning.. Dat har jag iaf fall gjort.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wagberg 0 Postad 28 September , 2011 Har försökt att hitta Castrols inboard 4t mineralolja på nätet men hittar den inte. Jag har mailat Castrol i Sverige utan resultat. Eller kan någon ge mig ett tips på en annan bra mineralolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 28 September , 2011 Är det den här? Mekonomen, Artikelnr: 41-C4001840Artikel: Fyrtaktsolja Fabrikat: Castrol Text: Inombordarolja - Super Inboard 15W-40 Förp.: Dunk 4 lit Info: Motorolja för 4-takts båtmotorer, bensin och diesel. Oanvänd lämplig för konservering. Viskositet: 15W/40. Specifikationer: API CD, CF/SG, CG-4, Volvo VDS. Info: Castrol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 28 September , 2011 Har en Mercruiser 5,7L V8 med förgasare kör med Mineralolja däremot så rekomenderas syntet till nyare insprutningsmaskiner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 28 September , 2011 Detta eviga huvudbry. Mercruiser har ingen syntet olja utan det är en delsyntet. Vet inte hur mycket syntet den innhåller men det är säkert inte många procent. Kör själv på den i min MPI 5.0 från 2007. Enklast är nog bara att helt enkelt använda den olja som fabrikanten rekomenderar. Oljan i en båt hinner sällan bli dålig om den byts årligen, eller efter föreskriven intervall. Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gittan 0 Postad 29 September , 2011 Delsyntet gittan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wagberg 0 Postad 30 September , 2011 Som sagt så skulle jag gärna köra på syntet som manualen säger, men eftersom jag hört att man inte ska byta från syntet till mineral ville jag höra efter vad expertisen säger! :-) Jag tänkte köra på Castrols inboard 4t mineral om ingen har något bättre förslag. Senast ändrad av wagberg | 01 oktober 2011 | 00:47 (stavfel) Senast ändrad av wagberg | 01 oktober 2011 | 00:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 Oktober , 2011 De flesta så kallade syntetoljor är hydrokrackade mineraloljor. Man har på detta sätt minskat mängden av de längsta kolvätekedjorna, parafiner etc. Dvs en mineraloja minus lite skit ingen egentligen vill hai sin olja. En konsekvens av denna rening är att det behövs mindre mängd viskositetsstabiliserande tillsatser för att uppnå samma SAE spec. Kan man välja mellan två oljor med samma spec och pris bör man välja syntetoljan. Men, för de flesta inombordare funkar en ren mineral precis lika bra. Priskillnaden mellan syntet och mineral brukar vara liten, så delsyntet tycker jag bara är trams för att få kunden att tro att de får något bättre än mineral. Men den går naturligtvis också alldeles utmärkt att använda. Sedan finns en del andra hänsyn att ta som gör att moderna oljor kan vara olämpliga i äldre motorer, men väljer man av tillverkaren rekommenderad viskositet, så bör detta inte vara något problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser