Blue2 0 Postad 26 September , 2011 Hur många vintrar vågar man ha båten i sjön förutsatt att man konserverar motorn och täcker över den. Har tyvärr inte tillgång till ström under vintern så värme kan man glömma likväl pump för att hålla isfritt runt skrovet .Vilka är era erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 September , 2011 Hur många vintrar vågar man ha båten i sjön förutsatt att man konserverar motorn För en del personer kan det va tex 52 år. För egen del skulle jag gissa på 10 - i bästa eller värsta fall 15 år. Sen är jag så gammal och gaggig att jag troligtvis inte vet var båten ligger nånstan. Det där med täckning är ju en fråga för sig. Jag brukar bara täcka över sittbrunnen. Sen är det ju det där med bottengenomföringar. Själv brukar jag inte bekymra mig. Dels har jag värme på i båten och är där i stort sett dagligen och jobbar. Dels så är min vinterplats så grund, så blir det lågvatten står båten på botten. Skulle den ta in vatten så hamnar den snart med kölen på botten. Värsta senariet skulle i så fall va att det blir högvatten samtidigt. Det finns ju en del metoder. Stängda - fyllda med glykolvatten. Men det finns många som kan redogöra för. En erfarenhet som jag gjort är att båtar fryser upp med fören, åtminstone mindre båtar. Ett annat problem är kringflytande isflak när isen går. De kan ställa till stor skada. Det har hänt mig en gång. Men det beror på var båten ligger. I en hamn med tätt med pontonbryggor och Y-bommar är det problemet nästan obefintligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser