stknut 0 Postad 26 September , 2011 Hej, Har följt alla tips och bra länkar för demontering av ett VP 280 drev, alla bultar, vajrar, bälgar och tappar är borttagna, men jag kan sen inte få loss drevet. Det sitter fast i splineskopplingen från skölden. Dessvärre ingen direkt vacker syn under drivknutsbälgen, rätt angripet av fukt alltså så det finns ju en förklaring, men frågan är ju hur jag ska lyckas få loss detta, går inte att komma åt med t ex avdragare. Nån som har erfarenhet och/eller tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 26 September , 2011 Försök spraya in penetrerande olja, slit och dra jucka fram och tillbaka, till slut får man förhoppningsvis någon liten rörelse i skarven så man kan spraya in mer olja slita och dra och jucka fram och tillbaka, tyvärr kommer man ju inte åt från något håll om splinsen rostat ihop och håller ihop motorn och drevet. Om man kapar bort bälgen kan det vara möjligt att lossa låsringarna och få loss ett knutkors i drivknuten och få loss drevet, kanske jag har aldrig provat. I värsta fall får man börja kapa i drivaxeln, om man är händig och har stort tålamod och rätt verktygan man möjligtvis kapa ett knutkors vilket är den billigaste delen. Efter en sådan där omgång glömmer man inte att vara generös med marinfettet på splinsen när man monterar ihop igen, jag vet. Senast ändrad av MartinX | 26 september 2011 | 23:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dc98 0 Postad 27 September , 2011 Hej! Jag har haft ett liknande problem på ett 290- drev.Jag provade med alla möjliga avdragare utan några framgångar. Lösning blev den att jag klippte upp drivaxleldamasken sprayade in rostlösningsolja så gått det gick. Sedan la jag en krafig träregel mellan sköld och drev, lyfte drevet uppåt och i pricip släppte ned drevet. Denna metod är ganska våldsam och primitiv men synnerligen eftektiv. man får så att säga våldet på rätt ställe. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 28 September , 2011 Hissa drevet, klipp upp bälgen alternativt för den åt sidan, på med en induktionsvärmare ? Senast ändrad av silviasurfarn | 28 september 2011 | 10:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stknut 0 Postad 28 September , 2011 Tackar för tipsen, så långt, har inte hunnit pröva nåt än, men det ser ju ut som ungefär det jag gissade, dvs inte nån patenterad superlösning. Man får försöka med rostlösningsspray och jobba mekaniskt helt enkelt. Bra att åtminstone veta att det finns fler än jag som råkat ut för problemet och på nåt sätt lyckats lösa det också. Värme har jag funderat på, men tänkte pröva andra metoder först. Återkommer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stknut 0 Postad 7 November , 2011 Har nu, efter ytterligare tips från drevkunnigt lokalt folk i båtklubben, använt mig av diesel (hällt in i lätt uppklippt bälg) för att försöka lösa upp ev fastrostning samt därefter våld, stegvis från milt till mer aggresivt. Hjälper fortfarande inte. Nästa steg blir tipset att ge sig på nåt knutkors och försöka få loss ett sådant, om det nu är möjligt att komma åt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stknut 0 Postad 12 November , 2011 Jodå, det gick att komma åt ett knutkors, hyfsat smidigt dessutom, så det får jag lämna som tips till andra som fastnar med liknande problem. Nu måste jag också demontera svänghjulskåpa och kontrollera lagringen i drivaxeln, samt demontera den del av kardanen som fortfarande sitter fast på drivaxeln, men det är, än så länge, inget problem. Ska bara göras... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 16 November , 2011 Det som brukar lösa de flesta problem är att värma, sen vete tusan om man vågar/kommer åt att värma på med svets med allt fett som ligger i struten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser