Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Minego

Tv i båten

Rekommendera Poster

Ni som har tv i Era båtar, erfarenheter av detta...

Kopplad till eget batteri, eller på förbrukningen, inte kollat vad dom tar  men berätta hur jag undviker att ha tomma batterier efter långfilmen.........

Har 3 ggr 75 amp till förbrukning o antenn, kablage sov är redan installerat!!

Finns radio med cd, wallas flesta lampor bytta till LED,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En normal LCD-TV (15-19) drar 2-3A på 12V. Antar att det inte handlar om att köra en 42 plasma via inverter wink.

Sedan är det enkel matematik. Ponera att det är en riiiktig långfilm, 3h. Då drar du genom att titta på den ur 2,5A x 3h = 7,5Ah ur din batteribank. Alltså kostar din långfilm under 5% av batterikapaciteten du har på 225Ah. Sedan är detta förenklat att räkna så (jag VET). Man kan/bör t ex inte dra ur batterierna helt,  men det bortser vi ifrån just nu.

Jag kör numera inte DVD via datorn, utan bytte stereon till en som även spelade DVD och hade videoutgång. Datorn drog 8A (P4 i minitower via inverter) mot stereons c:a 1A. Detta just för att barnens filmtittande tärde lite väl mycket på batteribanken. 8A skärm 1,5A i 2-3 timmar en kväll blev uppåt 30Ah. För EN filmafton. I vår båt räknade vi alltså förr filmaftnarna i Ah.....

Kör det på förbrukarbanken med gott samvete. Men varför inte skaffa en batteritankmätare (Battmeter, Battman och allt vad de nu heter) ?  Förutom att ge ett hum om hur mycket som är kvar (bra, men ingen decimalexakt vetenskap hos någon mätare) så ser du direkt vad saker och ting drar och hur mycket det laddas tillbaka. Då VET du alltid, och behöver inte fundera på om batterierna räcker för TV ikväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är väl tanken att kolla litet nyheter o nån film när vädret inte är det bästa........har inga små barn, för länge sen utflygna!!

Tänkte mig bara fria kanalerna o en box vi har hemma....antar att denna måste anslutas gm inverter o kommer då oxå att dra ström. Antar att det finns tv med inbyggt box.

Bra tips om ny radio/cd eftersom tänker byta denna bla med usb osv.Känns ganska enkelt att koppla till sep batteri, billigare än att skaffa battmeter.

Tack Ingemar....känns egentligen litet onödigt men litet prylar(onödiga) alltid kul att ha!!!

Kent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många boxar (de flesta Sagem t ex) som drivs direkt med 12V och har en yttre eliminator när man kör dem hemma. Nu säljs visserligen inte Sagem ITD52 längre som ny, men det är en liten, snål box utan kortläsare men med rätt mycket funktioner. Vill minnas den drog 0,4A på 12V när jag mätte. Motsvarande med kortläsare och marginellt högre förbrukning heter ITD72/74. Kan säkert hittas på Blocket/Tradera/Budera, och hittar du ingen passande DC-kabel och bara skall köra den i båten kan man ju offra sladden till dess batterieliminator.

Men skall du ändå köpa en ny TV så har jag sett apparater som kan köras direkt på 12V för kring 1000-lappen och uppåt. Undrar om inte Netonnet hade något för ett tag sedan. För ett litet tillägg har du DVD direkt i TV:n också. Samtliga nya plattTV har inbyggd digital mottagare för DVB-T, de flesta också plats för CA-modul (om man nu vill titta på kodade kanaler). Apparater för den nya standarden DVB-T2 är det dock dåligt med, och de som finns ligger i en helt annan prisklass. Fast det du köper idag hinner nog bli omodernt (eller gå sönder) innan sändningarna enligt DVB-T är nersläckta cool.

Ett separat batteri kan verka enkelt, men tänk på logistiken. Det skall laddas separat o.s.v. Min uppfattning är att du nog även utan batterimätare kan koppla TV:n till förbrukarbanken med gott samvete !

------------------------

Prylar är inte onödigt !  Även om de kanske inte fyller en livsviktig funktion så är tillfredsställelseaspekten och rolighetsfaktorn något som faktiskt är livskvalitetshöjande och inte alls så fult som många vill ha det till. En välbefinnandefaktor man dock sällan talar om, förrän den gått överstyr (t ex Lyxfällan). Men den är väldigt olika hos olika individer och måste så få vara. För mig är det en utmaning att ha mycket prylar och spännande lösningar men helst monterade så att de smälter in och inte märks. För andra är utmaningen att segla ända in och ut utan att ens ha en motor monterad (jo, jag har fått bogsera min bekant in och ut några gånger ;-) ).

Jag har sidopropellrar både i för och akter, mikrovågsugn, permanent PC-dator och fjärrkontroll till både det ena och det andra. Elmotor på gummibåten och en massa annat skoj (syns en del på min hemsida). Förutom att det är kul så har det gjort att jag kunnat vara mer ute med barnen (själv) än vi skulle varit annars, eftersom jag vetat att jag kunnat lösa situationer ensam som egentligen krävt en vuxen avbärare eller hoppilandkalle. Dessutom gjorde prylarna det smidigt när båda barnen var vällingbarn. Visst har många säkert idiotförklarat mig, men det är som några i hamnen med riktigt stora båtar med balkong - När man känner dem inser man att de oftast är ovanligt vanliga människor som prioriterat detta framför sommarstuga och kanske t.o.m. villa. Det är deras livskvalitet. Men även jag kan ibland njuta av det enkla och respekterar fullt ut andra som ser det som livskvalitet att sova under en presenning i sin öppna träbåt....

Senast ändrad av IngemarE | 27 september 2011 | 11:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prylar är inte onödigt !  Även om de kanske inte fyller en livsviktig funktion så är tillfredsställelseaspekten och rolighetsfaktorn något som faktiskt är livskvalitetshöjande och inte alls så fult som många vill ha det till. En välbefinnandefaktor man dock sällan talar om, förrän den gått överstyr (t ex Lyxfällan). Men den är väldigt olika hos olika individer och måste så få vara. För mig är det en utmaning att ha mycket prylar och spännande lösningar men helst monterade så att de smälter in och inte märks. För andra är utmaningen att segla ända in och ut utan att ens ha en motor monterad (jo, jag har fått bogsera min bekant in och ut några gånger 8.gif ).

Jag har sidopropellrar både i för och akter, mikrovågsugn, permanent PC-dator och fjärrkontroll till både det ena och det andra. Elmotor på gummibåten och en massa annat skoj (syns en del på min hemsida). Förutom att det är kul så har det gjort att jag kunnat vara mer ute med barnen (själv) än vi skulle varit annars, eftersom jag vetat att jag kunnat lösa situationer ensam som egentligen krävt en vuxen avbärare eller hoppilandkalle. Dessutom gjorde prylarna det smidigt när båda barnen var vällingbarn. Visst har många säkert idiotförklarat mig, men det är som några i hamnen med riktigt stora båtar med balkong - När man känner dem inser man att de oftast är ovanligt vanliga människor som prioriterat detta framför sommarstuga och kanske t.o.m. villa. Det är deras livskvalitet. Men även jag kan ibland njuta av det enkla och respekterar fullt ut andra som ser det som livskvalitet att sova under en presenning i sin öppna träbåt....

Ja Du Ingemar....Du har en poäng där!!!!!!!coolOm det blir några problem med investeringen låter jag sambon läsa ovan, nästa kommer nog att bli som Du gjort  = sidopropellrar!!winkmen en sak i taget.....idiotförklarad o båttokig liten tröst dock, DU ÄR INTE ENSAM!!!

Kent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Men hur har ni löst det med antennen då jag går i samma tankar och funderar på om det går att använda kortet i boxen hemma (canal digital) eller är det bara boxer som gäller? ge mej gärna tips hur ni har gjort / Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I båten är nog TV-tittandet i praktiken begränsat till Internetkanaler och marksänd digitalTV. Vill man ha mer än de 6-7 fria kanalerna så är det mycket riktigt Boxer som gäller.

Visserligen har jag sett en del tyska båtar med gyrostabiliserad parabol (kompenserar för båtens rörelser), eller (billighetsvarianten) en parabol på trästativ som kan lyftas iland på bryggan och justeras in när de lagt till. Men så finns det också minst ett 30-tal fria tyskspråkiga kanaler på Astra (19°Ö) som inte kräver så stor parabol.

OffTopic: Här tar man ju gladeligen betalt både för reklamen av företagen och av tittaren genom abonnemang på t ex TV3, Kanal5 och en drös andra som egentligen är reklamfinansierade. Utan att någon reagerar för dubbelbetalningen. Utomlands är det ofta reklamfria kanaler när man betalar för dem, och de reklamfinansierade är fria. Eurosport, CNN m.fl. är ju dessutom gratis om man tar ner dem från Astra eller Eutelsat, medan man här får betala för dem i skepnad av Viasat eller Canal Digital. För att ytterligare se till att ingen kommer på tanken att ta kanaler från andra satelliter har många av deras mottagare varit spärrade för fria kanaler, eller krävt ett CD/Via-kort istoppat för att kunden skall få titta på andra satelliter.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Ingmar, ja då är det nog att skaffa ett abonnemang på Boxer då  /Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag köpte en sån här tv, faktiskt riktigt nöjd, 22 tum, inbyggd dvd, digital mottagare med möjlighet till CA modul (har provat med kompisens inkl Boxer kort som funkade klockrent) och så går den på 12V.

http://www.outlet24.se/?p=7331359001930

Har mätt upp med batterimätaren Nasa BM-1C och den drar c:a 3-4 ampere (det som drar mest är färgen vit, så skräckfilmer är strömsnåla :-)

Det går att få snålare apparater nu, med LED istället för LCD.

PS det är inte min mening att göra reklam för något företag DS

Lycka till,

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boxer

795 kr

Villkor

Boxer Mix Kontantkort har inga månadsavgifter och ingen bindningstid. 

• Boxer
    • Påfyllnad 3 månader: 735 kr
    • Påfyllnad 2 månader: 530 kr
    • Påfyllnad 1 månad: 275 kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS!!!! Detta var inte meningen som reklam, utan bara ett förslag på kanaler /urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kenthelgesmiley

Bra länk till TV prisvärd till max .....sambon tyckte att måla några väggar var viktigare?broken??Vi har ju Boxer så förhandlingarna fortsätter!!!Egentligen inga bra program under sommaren....för henne!!Hjälper rosor till helgerna framöver?försökte med att vi ju kan koppla lappen med sjökort till datorn, blir ju som på flyget VI KAN JU SE VAR VI ÄR PÅ RUNN....(hennes kommhittar ju ändå!!)

Det är mycket nu................................................!

Tack Ingemar för värdefull inputenlightened

förmodligen sista önatt nu till helgen...åtekommer om det blir första nästa år    med TV i båten!!!

7 långa sega månader kvar....!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i sommar kört med en Anderson 22'' LED med inbyggd DVD från NetonNet , finns ett paket med antenn och cig plugg för då 12v drivning . I den har jag Boxer Mix kort /modul som bara är ett plug-in bak på TVen . Funkar finfint tycker jag/vi !

Antennen är inte monterad på båten utan ligger bara fram vid rutan ...funkar !

Har inte direkt tänkt på hur mycke den drar i ström och ändå har jag bara 2st batterier i båten , mao inget jag oroat mig för .......ännu :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Trollkula

Tackar för tråden eftersom jag går i TV tankar till nästa sommar..

Man har ju fundrat en del på förbrukningen men ivarjefall så ser det ut att bli en Led TV med dvd.

Det hade varit gott i helgen som kommer, troligen den sista på Runn i år, vi är väl inte så många dårar kanske, men man måste ju passa på..wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedär...... förtöjd vid  Vikas centralt belägna båtklubbs gästbrygga!!!Passa Dig bara för uppgrundningen andra sidan......en o annan propp förstörd där, håll nära bojen!!

Vi hoppas på en varm o skön helg--------------!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Trollkula

Jepp, låg där ett tag i somras....

Sedan på en plats på utsidan men bryggan känns lite vek för min båt så nu ligger jag inne vid slussen.... Hoppas på en plats där så småningom annars får jag ligga på svaj hemma..

Stenen/botten har tagit minst en propp i sommar... inte min.. jag vet om den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp------- argumentet med Love film ser ut att funka,,,,wink,,,,,,,,,,,sambon mjuknat litet! En skön kväll med grillning o fin solnedgång vid Björnungen värmaren igång, bara Tv en saknas!!!!!!cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handic har en mycket bra 22 tums tv som går på 12 volt. Maxi säljer dessa för 1995 kr. Inbyggd DVD, DVT (digitalbox), uttag för boxermodul, usb-sticka och minneskort. 5v antennuttag som regleras mjukvaruledes, den tar de flesta filmformat t.ex divx m.m. Har en själv och är mycket nöjd. Dessutom kopplar jag tvn till stereon via hon-hon kontakt och får ett ljud som de flesta båtgrannar blir avundsjuka på :) Tvn rekommenderas starkt! Däremot kostar det ca 5 amp i timmen att driva tvn men va fasen, skaffa solceller och en bra batteribank så är det inga problem :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det ju ett tag sen denna tråd var aktiv men tänkte ändå bidra med lite info!

Barnen har en varsin Handic tv på sina rum som ovan beskrivs och förra säsongen snodde jag ena till båten och visst kostade det att titta på film men oftast var det ju under transportsträckorna som barnen kröp ner framför den då ändå motorn var igång. Nu letade jag efter en tv till hemmet och snubblade över denna http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-upp-till-27-tum/tv-16-23-tum/andersson-led2242fdcdvdpvr/183157.6162/ på netonnet och det som förvånade mig var att den endast drar 22W dvs. 1,8A till skillnad mot ovan!!! Tror jag ska satsa på en sån i år!

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade dock manualen nu och där står det 47W... hmmm....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte första gången Netonet skriver fel på hemsidan. Visst är de billiga, men numera går det att hitta billigare på pricerunner. Just Andersson är nån koreaprodution som de brandat om till eget märke.

Ja 47 W låter rimligt. Det är iofs inte mycket om du har 225 Ah. Toppa det med en fläskig solcell så är det fulladdat lagom till frukostkaffet igen om ni så glor på tv och film hela kvällen. Min erfarenhet av TV är att de är spänningskänsliga. Så fort spänningen sjunker under typ 12,5 börjar de hacka. Därför kan en spänningsstabilisator vara en idé.

Sen bör man om möjligt koppla tv:n direkt mot batteribanken (avsäkrad såklart), utan att gå via strömpanelen för att få minimalt med spänningsfall.

En aktiv antenn är en självklarhet. T.ex. Nargus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra året hade vi en LTC 19 LED och den drar 2A när tv med DVD är på. Tittade först på den mindre modellen men den hade en blank skärm typ Ipad som reflekterar mycket. Efter att ha betalt ganska mycket för en antenn som skulle vara bra insåg jag att det måste finnas betydligt bättre. Hittade Status vision plus som är en kanonantenn.

I år funderar vi på att klara oss utan tv eftersom så mycket finns på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Handic TV´n rockar fett smiley - den rekommenderas verkligen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra tv ska klara att gå på typ 10 - 16V. Då förorsakar inte spänningen några problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på Netonnet idag och kollade... det hade skrivit fel... Så då kan jag lika gärna ta en av ungarnas då den drar lika mycket!

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Läser tråden med intresse.

Behövs det någon form av antennförstärkare?

Jag har en fast antenn på båten och en 12V tv med CA-modul och inbyggd DVD.

Jag har inte provat grejorna ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mna behöver bra radioläge för att se marksänd TV. Tyvärr vill man ju gärna krypa in i lä i vikarna och ofta får man då ett litet berg mellan sig och TV-sändaren vilket inte funkar. Så det blir en grej till att kolla för natthamnen, planerad vindriktning och hur TV-masterna ligger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var det med min Vega Glomex. Där man ville ligga hade man ibland ingen bild. Klart irriterande. Med nuvarande antenn har jag i princip alltid perfekt bild.

Ang antennförstärkare så bör man nog köpa det om det inte finns. Mina båda antenner levererades med förstärkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...