marlon69 0 Postad 26 September , 2011 Har hittat en gammal plywodbåt som jag är sugen på. Konstruktör är Åke Sundstedt och det sitter i en inombordsmotor. Det som lockar mest är priset i förhållande till strorleken. Vad bör man tänka på vid ett sånt här eventuellt köp? Det är inte lika mycket jobb som en Lillskär mahoganybåt från sextiotalet om jag förstått saken rätt och mitt objekt verkar vara i gott skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 September , 2011 Ingen som svarar, kan betyda att plywoodbåtar börjar bli lite ute. Ett material som är bäst de första åren och då inte några nya byggts på länge är de ganska gamla. Jag har haft två plywoodbåtar och de fungerade fint. Det var på sextio och sjuttiotalet. Den ena var en liten segelbåt OK-jolle och var kring tio år. Ganska färsk men ändå lite trassel i skarvar. Centerbordslådan plastades med några glasfiberremsor och blev lite tätare. Den låg aldrig i sjön mer än då man var ute och seglade, max en vecka i taget. Den andra hade vi i sjön under hela sommaren vilket också fungerade. Akterspegel var väl lite våt i hullet men satt ihop. Centerbordslådan läckte även på denna. Lite risk för att du måste ge sig på lite mer omfattande snickeriarbeten på liknande ställen på motorbåten. Hörn och skarvar är nåt som du ska kolla på båten. Är båten målad ser man inte blåträ vilket kan vara anledningen att man målat, dvs att den är lite röten. En liten pennkniv kan obemnutiärkt smygas in i misstänkta delar. Bottenstock och hörn. Kolla noga inuti båten motorinfästning, roder och propelleraxelns genomföring. Leta blåträ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlon69 0 Postad 27 September , 2011 Båten är från tidigt sextiotal och är vitmålad så man får ge sig på den med en kniv verkar det som. Vad ska man kolla gällande motor? Har bara haft utombordsmotorer förrut. Det är en Zephyr inmobordsmotor på 120 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 28 September , 2011 Zefyr är en äldre Engelsk Ford motor från 1960 talet, antagligen rak sexa på ca 3liters slagvolym, en v6 variant kom ca 1967. En sådan motor kan förutom mekaniskt slitage vara ganska rostig i kylkanaler, avgaslimpa med mera, inte så lätt att kolla. Nils Gustavsson på Lidingö konverterade dessa motorer för båtbruk. Det är nog en ganska törstig motor. Hälsningar Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser